Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
Ervaringen in samenwerking
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Mediërend leren op bs. Theresia
Veiligheidsbeleving en beleid
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
In samenwerking met 13 maart 2014.
Het laatste lid en de nieuwste lichting Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau & Universiteit Utrecht Hilversum,
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Cocreatie in de opsporing
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Van grote, kleine en miniverhalen
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
ICT in een dynamische context
Object van studie Het vak geschiedenis gaat over ‘het leven’ Geschiedenis beschrijft ‘hoe het was’ Geschiedenis is geen wetenschap.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
NME: kiezen, leren, meedoen
Network society Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 4: 4 maart 2011.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Veiligheid: erop of eronder Lezing voor VNG Utrecht door Hans Boutellier De Gouden Leeuw, Montfoort, 2 april 2009 Lezing voor VNG Utrecht door Hans Boutellier.
Sociale cohesie & sociale veiligheid Actualiteitencollege voor ROI/NGB door Hans Boutellier Leusden, Chalet Waterloo, 21 juni 2006 Actualiteitencollege.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Organisatie(s) van betekenis
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Het algemeen welzijnswerk & justitieel welzijnswerk
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
The survival of the fittest
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Introductie 40 jaar werkervaring Diverse organisaties
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Joods Maatschappelijk Werk TOEKOMST JMW. Uitgangspunten  JMW is verantwoordelijk voor de sociale zorg in Nederland  JMW heeft een specifieke verantwoordelijkheid.
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Hedendaags onbehagen en verlangen rond misdaad en straf
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Basiskennis LOB.
Geïntegreerde schoolverbetering
Naar een zelfredzame samenleving Congres van het LOO SPH SPH Nieuwe Stijl Lezing: Jan Hoogland GH Zwolle, 4 november 2011.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Samen werken aan leefbaarheid
Vluchtelingen en asielzoekers
Workshop: Wat verandert er voor mij?
POSITIE VAN DE GGD - SPEERPUNTEN - Terugduwen en toeleiden. - Samenwerken in de wijk. - Coördinator in de ketens. - Informatie is je kracht.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
JEUGDzorg - voor wie?.
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014

Onderwerpen Zijn we veilig of zien we het niet meer? Waarom staat veiligheid zo hoog op de agenda? Waar komt sociale orde in netwerken vandaan? Hoe organiseren we veiligheid op scholen dan?

Veiligheid als no 1 issue Reële kans om slachtoffer te worden - Toename criminaliteit (x 10; dalend, maar hoog) - Ontwikkeling van nieuwe risico’s Hoge politieke inzet - Legitimatie van de staat - Uitvergroting in de media – het gevoel Culturele ontwikkeling - Veiligheidsutopie – vrijheid én bescherming - Veiligheid als ordeningsprogramma

Veiligheid als no 1 issue Alles wordt anders?! - Internationalisering - Informatisering - Individualisering Consequenties - Verdwijnen van solide sociale kaders - Toenemende complexiteit van organisaties - Permanente dreiging van wanorde Complexiteit zonder richting

Veiligheid als no 1 issue Samenleving wordt als chaotisch ervaren - Onmacht van bestuurders - Handelingsverlegenheid van professionals (ook leerkrachten) - Onzekerheid en verweesdheid bij burgers - Safe new world: verlangen naar veiligheid en zekerheid - Behoefte aan leiderschap en normatieve richting - Morele dilemma’s tussen strakhouden en loslaten

Een nieuwe voorstelling van orde is nodig -Nieuwe manieren om met complexiteit om te gaan -Andere vormen van organisatie en ordening -Geen moedeloosheid, maar zoeken van energie -Belang van orde serieus nemen -We denken teveel in structuren -Er is meer orde in complexiteit dan we denken Sociale orde in netwerken

Complexiteitswetenschap Structuur Nodes, links, hubs, clusters and connectors Synchroniciteit Afstemming en feedback Stabiliteit Zelforganiserende systemen Dynamische continuïteit! Improvisatiemaatschappij!

Veiligheid in het onderwijs Onderwijs is deel van het maatschappelijk geheel Veiligheid in een netwerkmaatschappij: twee opties - Versterking van het (strafrechtelijk) systeem - Versterking van sociale samenhang Het één (een beetje) doen en het ander niet laten

Veiligheid in het onderwijs Sociale energie Normen Risico’s Straf

Veiligheid in het onderwijs Tien uitgangspunten - Onderwijs is overdracht van kennis, vaardigheden en wijsheid - School heeft voor veiligheid een normatieve functie - Deze is integraal en in elk vak aanwezig - Veiligheid gaat van hoog tot laag en omgekeerd (= cultuur) - Zorg voor een gedeeld verhaal, dat goed wordt onderhouden - De zwaarte van de inzet is afhankelijk van de dynamiek - Ondersteun positieve en begrens negatieve dynamiek - Denk in termen van controle, vertrouwen en wederkerigheid - Wees bereid deel te zijn van het maatschappelijk geheel - How to get more love into the system!

Contact