Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014
Onderwerpen Zijn we veilig of zien we het niet meer? Waarom staat veiligheid zo hoog op de agenda? Waar komt sociale orde in netwerken vandaan? Hoe organiseren we veiligheid op scholen dan?
Veiligheid als no 1 issue Reële kans om slachtoffer te worden - Toename criminaliteit (x 10; dalend, maar hoog) - Ontwikkeling van nieuwe risico’s Hoge politieke inzet - Legitimatie van de staat - Uitvergroting in de media – het gevoel Culturele ontwikkeling - Veiligheidsutopie – vrijheid én bescherming - Veiligheid als ordeningsprogramma
Veiligheid als no 1 issue Alles wordt anders?! - Internationalisering - Informatisering - Individualisering Consequenties - Verdwijnen van solide sociale kaders - Toenemende complexiteit van organisaties - Permanente dreiging van wanorde Complexiteit zonder richting
Veiligheid als no 1 issue Samenleving wordt als chaotisch ervaren - Onmacht van bestuurders - Handelingsverlegenheid van professionals (ook leerkrachten) - Onzekerheid en verweesdheid bij burgers - Safe new world: verlangen naar veiligheid en zekerheid - Behoefte aan leiderschap en normatieve richting - Morele dilemma’s tussen strakhouden en loslaten
Een nieuwe voorstelling van orde is nodig -Nieuwe manieren om met complexiteit om te gaan -Andere vormen van organisatie en ordening -Geen moedeloosheid, maar zoeken van energie -Belang van orde serieus nemen -We denken teveel in structuren -Er is meer orde in complexiteit dan we denken Sociale orde in netwerken
Complexiteitswetenschap Structuur Nodes, links, hubs, clusters and connectors Synchroniciteit Afstemming en feedback Stabiliteit Zelforganiserende systemen Dynamische continuïteit! Improvisatiemaatschappij!
Veiligheid in het onderwijs Onderwijs is deel van het maatschappelijk geheel Veiligheid in een netwerkmaatschappij: twee opties - Versterking van het (strafrechtelijk) systeem - Versterking van sociale samenhang Het één (een beetje) doen en het ander niet laten
Veiligheid in het onderwijs Sociale energie Normen Risico’s Straf
Veiligheid in het onderwijs Tien uitgangspunten - Onderwijs is overdracht van kennis, vaardigheden en wijsheid - School heeft voor veiligheid een normatieve functie - Deze is integraal en in elk vak aanwezig - Veiligheid gaat van hoog tot laag en omgekeerd (= cultuur) - Zorg voor een gedeeld verhaal, dat goed wordt onderhouden - De zwaarte van de inzet is afhankelijk van de dynamiek - Ondersteun positieve en begrens negatieve dynamiek - Denk in termen van controle, vertrouwen en wederkerigheid - Wees bereid deel te zijn van het maatschappelijk geheel - How to get more love into the system!
Contact