CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Hoe zien de Horeca en het beroepsonderwijs er uit in 2018
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Welkom BBL e-learning!? Christa Middendorp Indra Balwant Gir.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
BPV in Entree Springplank naar werk?.
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
ONTWIKKELING COMPETENTIES
Missie: Calibris, adviseur voor praktijkleren, ondersteunt bedrijven binnen Zorg,Welzijn en Sport bij het hebben van voldoende en voldoende gekwalificeerd.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Kwalificatiestructuur mbo
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
ROC Eindhoven medewerker toezicht en veiligheid. Wie zijn wij? Kees Speet – Pieter Oterdoom –
Workshop Medewerker Toezicht
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Erkennen: ja, tenzij … Vanaf 1 april 2007 Ramon van den Berg GDW Kennisdeling MBO Raad 8 februari 2007.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Regionalisatie Oost Brabant
Sectorwerkstuk Den Bosch
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
1 Samenwerken aan kennisverbetering in de Carrosseriebranche.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Resultaten BPV-evaluatie
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
De Netwerkschool MBO College De Maasvallei
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
FLOW WEP Toepassing bij [corporatie].
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Regionale Samenwerking, een Must!
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
WELKOM Welkom op de ouderavond van de Wethouder Beversstraat.
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
3 april 2014 Miniconferentie VO  MBO Regio Eemland Welkom.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Ambulante Begeleiding
Kwaliteitsverbetering BPV 2017
Voorlichting BPV voor Studenten
Landelijk competentieprofiel van de gehandicaptenzorg
Welkom bij de Stage-informatieavond
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Hoofdstuk 2 Beginnend beroepsbeoefenaren werven en selecteren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Welkom bij de Stage-informatieavond
Transcript van de presentatie:

CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming

CGO-begeleidingsstructuur en bpv Gevolgen: 1. Kwantiteit bpv ↑↑ 2. Inhoud en organisatie van bpv verandert

CGO-begeleidingsstructuur en bpv Kwantiteit BPV omhoog Afd. Marktinformatie verzamelt actuele gegevens over stage- en arbeidsmarkttekorten Per branche Per regio CALIBRIS BAROMETER

CGO-begeleidingsstructuur en bpv Kwantiteit bpv stijgt door nieuwe stageconcepten Leerafdelingen (Zorg, Welzijn, Sport) Stageverenigingen (Ass.GZ) Landelijk ingezet Aandacht voor knelpunt-regio’s en branches

CGO-begeleidingsstructuur en bpv Veranderde inhoud en organisatie bpv Investeren in tools voor Competentiegericht begeleiden Trainingen in LB Organiseren werkveldconferenties voor Leerbedrijven en roc’s Onderzoek, bv. doorbraakproject wpleren trainingen voor begeleiders, hulpmiddel voor reflectie

CGO-begeleidingsstructuur en bpv Praktische vertalingen van nieuwe CG kwalificatiedossiers Good Practice: Competentiegericht Begeleidingsinstrument Kinderopvang

Aanleiding instrument Vraag vanuit de branche kinderopvang Ontwikkel een actueel, competentiegericht, digitaal begeleidingsinstrument voor begeleiders van Ped. Medewerkers in opleiding (kdv/psz) dinsdag 4 april 2017 - dia 7

Doel van het CG instrument Meetbaar maken in welke mate beroepsvaardigheden en competenties zich ontwikkelen Inzicht geven in leervorderingen van de stagiaire/beginnend beroepsbeoefenaar Het structureren van de begeleiding en van overleg met ROC

Gebruikers Organisaties kinderopvang (primaire doelgroep) BOL/BBL leerlingen / beginnend beroepsbeoefenaren (alleen op verzoek van de werkbegeleider) ROC’s: stagebegeleiders (niet om zelf in te vullen, maar als monitoring van leerproces)

Inhoud CG instrument 20 beroepsvaardigheden elke bestaande uit gemiddeld 15 gedragscriteria (‘herkenbaar praktijkgedrag’) Aan elk gedragscriterium zijn 1 of maximaal 2 competenties gekoppeld Per gedragscriterium wordt ontwikkeling in kaart gebracht

Resultaat Praktijk heeft handvat om gericht te begeleiden en te communiceren met ROC Stagiaires/beginnend beroepsbeoefenaren hebben een basis voor een persoonlijk ontwikkelingsplan (stageplan) ROC heeft concreet/actueel beeld van de ontwikkeling van de stagiaire in de beroepspraktijk De checklist is bedoeld als begeleidingsinstrument, en is geen exameninstrument!

Voorbeeld digitale applicatie

Succesfactoren CGO-begeleidingsstructuur en bpv Praktische vertalingen van competentiegericht opleiden/begeleiden Heldere afspraken om hiaten en overlap in bpv-begeleiding te voorkomen Compromissen vinden in wenselijkheid/haalbaarheid Vraaggerichte ondersteuning aan leerbedrijven