Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Onderwijsmiddag Levens- en Aardwetenschappen Kees de Groot.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De deelnemers over 16 stellingen
Advertisements

De rekentoets.
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
Verandering Schooltijden
Oriëntatie op studie en beroep
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Toetskwaliteit LAW onderwijsmiddag Leendert van Gastel, Amstel Instituut 24 mei 2005.
A LGEMENE OUDERAVOND S TAND VAN ZAKEN HAVO september 2012.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Utrecht Law College.
Het ontwikkelingsperspectief
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Valorisatie Programma Rotterdam
Onderwijsmiddag 24 Mei 2005 Onderwijsmiddag 24 juni 2005 "Digitale toetsen en multiple choice examens: didactische hulpmiddelen en vermindering nakijkwerk"
VTB Technasium Vakcollege
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Opleiding Aardwetenschappen Voorlichting jaar 1 26 juni 2002 Jan-Willem de Blok Invoering bachelor-master.
Portfolio Faculteit der Letteren
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Vernieuwing Bacheloronderwijs
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
De Cirkel des Levens Wat is succes ? Als je 3 bent is succes : Niet in je broek kakken.
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
VRIJE UNIVERSITEIT FACULTEIT DER RECHTSGELEERDHEID.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
De praktijk van 1cijferHO
Verantwoording Onderwijsvernieuwing 7 november 2003 Felipe Salve Struan McCall UvA.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Hoe word je de beste opleiding van Nederland?
Conferentie Achterhoek
Taal en rekenen Joke van Balen.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
Groen water werkt samen
De eisen aan de (aankomende) student
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 september 2013.
EHvA Consumptieve technieken
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Op weg naar het Bachelor College November In het kort Alle bacheloropleidingen in één Bachelor College Per september 2012 Bacheloraanbod aantrekkelijker,
Dinsdag 17 mei corveerooster Corvee rooster week 22 (30 mei t/m 1 juni): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 2S Melkweg en Grote Beer
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Startcollege B2 Psychologie
WELKOM !! Bij de bachelorvoorlichting Biologie en Medische Biologie 7 november 2015.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Bio-medische wetenschappen aan de Science faculteit & het AMC van de Universiteit van Amsterdam Bachelordag 8 maart 2014 Prof. Dr. Stanley Brul BSc directeur.
KIEZEN & GEKOZEN WORDEN VERVOLGSTUDIES & LOTING. AANDACHTSPUNTEN vervolgstudie wat kan ik? -sterke en zwakke punten -vereist profiel/vakken -vakken tijdens.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Voorlichting tweede studiejaar Bèta-gamma
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
Bijeenkomst ‘Blended Learning’ 22 maart 2016
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Transcript van de presentatie:

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Onderwijsmiddag Levens- en Aardwetenschappen Kees de Groot

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% moduleperiode nr geslaagd netto Biologie Psychobiologie Biomedische Wetenschappen Slaagpercentages per moduleperiode 1e jaar: Eerste kans Incl. 2x herkans Bij veel modules komt 40 – 60% van de studenten in herkansingen

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Prognoses instroom LAW 2005: veel studenten!

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Probleemstelling: hoe kunnen we de groeiende student-aantallen van goed onderwijs blijven voorzien? doen we het nu wel zo goed? welke efficiency- resp. kwaliteitsverbeteringen kunnen we tot stand brengen?

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Het model: Een rooster dat werkt met semesters die elk bestaan uit modules van resp. 8, 8 en 4 weken Waarom? Besluit decaan: per september 2006 in hele FNWI in te voeren AMC verzorgt steeds meer onderwijs voor LAW; AMC stapt per september 2006 over op FNWI kan keuze-onderwijs voor AMC verzorgen in de basisvakken afstemming roosters essentieel!

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Toekomstig AMC-rooster

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Huidig LAW-rooster Hoe herverdelen?

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Docententeams/ opleidingsteams 1.Biologie 2.Biomedische wetenschappen 3.Psychobiologie 4.“eerste jaar” = “basis”

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Huidig 1e jaar: Mod.1Mod.2Mod.3 Mod.4 Mod.5Mod.6Mod.9Mod.10Mod.11Mod.7Mod bijv. Mod.5M.6M.3Mod.1Mod.2M.3Mod.4Mod.7M.8M.3Mod.7M.8 ? ? PB BMW Bio PB BMW Bio

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Randvoorwaarden: Vaststellen operationele eindtermen: kennis en vaardigheden Wat is basis en wat is specifiek? Basis = eerste 3-4 modules? Leerlijnen definiëren: wat eerst, wat later? Eindtermen + leerlijnen → modules 1e jaar: oriënterend/selecterend; 2ejaar: verbredend 3ejaar: verdiepend/voorbereiding Masters Grootschalig waar mogelijk; kleinschalig waar nodig

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Meer boek, minder klapper? Studiestof helder! Contacturen omlaag (< 50%?) Meer (zelf-)werk bij studenten? Minder bij docenten? Tutor-groepen? Mentor-groepen? Multiple choice toetsen in eerste jaar? Om over na te denken:

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Stelling 1: Het instellen van een numerus fixus voor Biomedische Wetenschappen en Psychobiologie is een absolute voorwaarde om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen garanderen.

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Stelling 2: Om bij een grote instroom toch een hoog studierendement te kunnen realiseren moeten we concessies doen aan de kwaliteit van de afgestudeerden

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Om de kwaliteit van het onderwijs te blijven garanderen is extensivering en invoering van “zuiniger” onderwijsvormen een goed alternatief voor het uitbreiden van de staf Stelling 3:

Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Alle tentamens in het eerste studiejaar kunnen het beste via multiple choice worden afgenomen. Stelling 4: