Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Onderwijsmiddag Levens- en Aardwetenschappen Kees de Groot
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% moduleperiode nr geslaagd netto Biologie Psychobiologie Biomedische Wetenschappen Slaagpercentages per moduleperiode 1e jaar: Eerste kans Incl. 2x herkans Bij veel modules komt 40 – 60% van de studenten in herkansingen
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Prognoses instroom LAW 2005: veel studenten!
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Probleemstelling: hoe kunnen we de groeiende student-aantallen van goed onderwijs blijven voorzien? doen we het nu wel zo goed? welke efficiency- resp. kwaliteitsverbeteringen kunnen we tot stand brengen?
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Het model: Een rooster dat werkt met semesters die elk bestaan uit modules van resp. 8, 8 en 4 weken Waarom? Besluit decaan: per september 2006 in hele FNWI in te voeren AMC verzorgt steeds meer onderwijs voor LAW; AMC stapt per september 2006 over op FNWI kan keuze-onderwijs voor AMC verzorgen in de basisvakken afstemming roosters essentieel!
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Toekomstig AMC-rooster
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Huidig LAW-rooster Hoe herverdelen?
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Docententeams/ opleidingsteams 1.Biologie 2.Biomedische wetenschappen 3.Psychobiologie 4.“eerste jaar” = “basis”
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Huidig 1e jaar: Mod.1Mod.2Mod.3 Mod.4 Mod.5Mod.6Mod.9Mod.10Mod.11Mod.7Mod bijv. Mod.5M.6M.3Mod.1Mod.2M.3Mod.4Mod.7M.8M.3Mod.7M.8 ? ? PB BMW Bio PB BMW Bio
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Randvoorwaarden: Vaststellen operationele eindtermen: kennis en vaardigheden Wat is basis en wat is specifiek? Basis = eerste 3-4 modules? Leerlijnen definiëren: wat eerst, wat later? Eindtermen + leerlijnen → modules 1e jaar: oriënterend/selecterend; 2ejaar: verbredend 3ejaar: verdiepend/voorbereiding Masters Grootschalig waar mogelijk; kleinschalig waar nodig
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Meer boek, minder klapper? Studiestof helder! Contacturen omlaag (< 50%?) Meer (zelf-)werk bij studenten? Minder bij docenten? Tutor-groepen? Mentor-groepen? Multiple choice toetsen in eerste jaar? Om over na te denken:
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Stelling 1: Het instellen van een numerus fixus voor Biomedische Wetenschappen en Psychobiologie is een absolute voorwaarde om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen garanderen.
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Stelling 2: Om bij een grote instroom toch een hoog studierendement te kunnen realiseren moeten we concessies doen aan de kwaliteit van de afgestudeerden
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Om de kwaliteit van het onderwijs te blijven garanderen is extensivering en invoering van “zuiniger” onderwijsvormen een goed alternatief voor het uitbreiden van de staf Stelling 3:
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Alle tentamens in het eerste studiejaar kunnen het beste via multiple choice worden afgenomen. Stelling 4: