De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Concept, niet verspreiden
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Presentatie Laaggeletterdheid
Senegal Senegal.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
De vergeten Avenue? Vocational Service. Kern en Hoeksteen van Rotary Toch?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
TEST JE MEDISCHE KENNIS
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Lucy Stut Geertje van der Burgh
Logica in al zijn zin en waanzin.
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
Werkgroep Laaggeletterdheid Rotary Noord-Nederland
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Vroegtijdige Schoolverlaten
Workshop co-creatie met gemeenten
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Herkennen laaggeletterdheid
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Netdokter.nl Durf jij het te vragen?!.
John Bindels U heeft een vacature voor een nieuwe medewerker of medewerkster. Ik heb de medewerker of medewerkster die u zoekt beschikbaar en kan morgen.
Laaggeletterden herkennen en dan?
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Als je drank verbiedt, doen ze het juist stiekem
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
VOOR WERKZOEKENDE 40+ERS
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
ZIJ GELOOFT IN MIJ Aangeboden door ANDRE HAZES ZIJ GELOOFT IN MIJ.
Clarine van Ommeren Stichting Lezen & Schrijven
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid in de zorg
Laaggeletterdheid en werk
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Wij ziin oud, maar voelen ons jong !!
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel Schijndel, 2 februari 2009.
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
<plaats en datum>
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Rotary Vocational: wat is het en hoe ga je er mee om?
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Aanpak van laaggeletterdheid
38 Belang 20 95% VERVOLG Halte Taal (balie 34)
<plaats en datum>
Uitstroomgesprekken.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
Transcript van de presentatie:

De kop in het zand?

functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces

Aantallen 13% volwassen bevolking = 1,5 Miljoen mensen! autochtone afkomst allochtone afkomst Autochtonen: vrijwel geheel ongeletterd Meer bij lagere inkomens en laagopgeleiden, en mensen boven de 56 jaar

Nieuwe laaggeletterden Schoolverlaters zonder startkwalificatie Schoolverlaters zonder diploma Vaardigheden die je niet gebruikt, verleer je

Oorzaken ouderen Reizende ouders Langdurige ziekte Ziekte van een van de ouders

Oorzaken jongeren Dyslectie Onvoldoende leesvaardig na de basisschool Ontbreken leescultuur

Participatie Integratie Democratie Zelfvertrouwen en eigenwaarde Volksgezondheid Arbeidsmarkt Toekomstige sociale voorzieningen Voortijdig schoolverlaten Economie Winst Redenen om laaggeletterdheid aan te pakken

Veiligheid en gezondheid Sociale participatie Voorkomen van problemen Waarom belangrijk?

Waarom belangrijk voor werkgevers?  Scholings trajecten zijn belangrijk bij:  Verandering in productie methodes  Reorganisatie  ISO normering  Dus kunnen lezen en schrijven

Waarom belangrijk voor werkgevers? Vooral scholing als:  productieprocessen stokken door gebrekkige communicatie  er problemen zijn met het invoeren van nieuwe productie processen

Wat gebeurt er al? Scholing door ROC’s (Noorderpoort) NT1 Workshops signalering Workshops voor doorverwijzers

Wat is het probleem? Signaleren en doorverwijzen Motiveren VNO-NCW participant Stichting Lezen en Schrijven maar in de regio geen aandacht

Wat kunt u doen? Werkgevers Artsen UWV Sociale diensten Belangrijk bij signalering en doorverwijzing

“Sorry ik ben m’n bril vergeten” Herkent u dit? Als dat vaker het geval is moet u toch eens gaan nadenken.

“Ik kan niet lezen, ik ben leesblind” En deze? Iemand die beweert dyslectisch te zijn, kan wellicht vroeger ten onrechte zo’n etiket meegekregen hebben (op school)

“Ik schaamde me dood!!!!” Ervaringen  Nooit problemen totdat mijn kind ontdekte dat ik bij het voorlezen van verhaaltjes maar wat verzon: “Mam dat staat er helemaal niet”! En dan zak je door de grond!!!

Wat kunt u doen? Het gesprek aangaan *persoon op zijn/haar gemak stellen *Wijzen op consequenties *Positieve zaken benadrukken *Mogelijke bezwaren en antwoorden.

En nu… Krachten bundelen. Aan de slag!!!  Rotary wil hier wat aan doen!  Sluit logisch aan bij de Rotary beginselen  Vocational Service : anderen dienen vanuit ons beroep  Community Service : projecten en activiteiten gericht op de samenleving

Krachten bundelen. Noorderpoortcollege -Lezen en schrijven verbeteren -Computercursussen -Cursussen omgaan met geld