Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Advertisements

Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Infodag Erasmus 19/02/2008 Xavier Kruth
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Associate degree als onderwijsinnovatie
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
CBE: Centra voor Basiseducatie
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
17 september 2012 INFORMATIESESSIE VLAAMSE KWALIFICATIESTRUCTUUR Procedure tot erkende beroepskwalificatie.
Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari /2/2012 Jan Meers.
Departement Onderwijs en Vorming
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
CERTi COM Europportunity Europportunity Een titel voor duurzame samenwerking tussen mbo- instellingen ? Presentatie Ron Martens en Guus Morjan
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Subtitel TITEL VDKVO i.s.m. DNI De voorbereiding van een omvormingsdossier BEGELEIDINGSTRAJECT HBO 5.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Inleiding Landelijk platform
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Het volwassenenonderwijs en EVC: van breakthrough naar mastery?
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Het Europass certificaatsupplement
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
22 maart 2016 Historische schets EVC EVC bijeenkomst: Ervaring telt!
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Workshop experimenten in het mbo
DKO pedagogische ontwikkelingen
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
|LEVENSLANG LEREN Sarah Bonte
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Transcript van de presentatie:

Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012

Waarover gaat het? De uitrol van de Vlaamse Kwalificatiestructuur –beroepskwalificaties opgesteld –beroepskwalificaties vormen de basis voor alle kwalificerende beroepsopleidingen en EVC-trajecten, ongeacht de aanbieder. Uitwisselbaarheid van kwalificatiebewijzen en mobiliteit tussen leerwegen

Huidige situatie Verschillen en beperkingen in mobiliteit van leerlingen, studenten, cursisten, werkenden en werkzoekenden doorheen opleidingssystemen en naar de arbeidsmarkt Verscheidenheid in de bestaande systemen wat betreft de kwaliteitborging van opleidingen en EVC trajecten Verschil in civiel effect van de uitgereikte bewijzen Koppeling van kwaliteitszorg aan VKS bij kwalificerende trajecten

Wat is nodig? Basiskwaliteit bepalen van kwalificerende trajecten Uitspraak doen over de basiskwaliteit van een kwalificerende opleiding of EVC traject binnen een instelling Meer duidelijkheid over de inzetbaarheid van bewijzen

Regelgeving –Decreet VKS –Schoolpact –Besluit Vlaamse regering AKOV –Decreet kwaliteit in onderwijs –Decreet op ervaringsbewijzen

Europese ankerpunten (1) EQF Aanbeveling De vastgelegde beginselen inzake kwaliteitsborging in onderwijs en opleiding te bevorderen en toe te passen bij het koppelen van kwalificaties die binnen nationale kwalificatiesystemen in hoger onderwijs, beroepsopleiding en opleiding worden verworven, aan het Europees kwalificatiekader.

Europese ankerpunten (2) EQAVET Aanbeveling Om de kwaliteit en efficiëntie van het initieel beroepsonderwijs, de initiële beroepsopleiding en de bij- en nascholing te verbeteren, moeten de lidstaten zich concentreren op de invoering van kwaliteitsborgingssystemen op nationaal niveau, zoals aanbevolen door het EQAVET-kader.

Europese ankerpunten (3) EQAVET kader –interne en externe evaluatiemechanismen en voortgangsrapportering –gebruik van gemeenschappelijke kwaliteitscriteria en descriptoren –gebruik van indicatoren

Betrokkenen Secundair onderwijs Volwassenen onderwijs VDAB Syntra Vlaanderen Sectoren: bv. sportsector, welzijnssector Privé-instellingen

Vraag Welke elementen zijn nodig om tot een wederzijds vertrouwen te komen inzake de kwaliteit van de aangeboden kwalificerende opleidingen en EVC- trajecten?

Stellingen 1.Er moet een gemeenschappelijk kwaliteitszorgkader worden ontwikkeld. 2.Voor het toezicht op de kwaliteit van opleidingen en EVC – trajecten die naar erkende kwalificaties leiden, moeten gelijkaardige criteria en indicatoren worden ontwikkeld. 3.Het voorwerp van toezicht zijn de opleidingen of trajecten zelf. 4.Het kwaliteitstoezicht gebeurt door een afzonderlijke cel die op onafhankelijke wijze haar werkzaamheden organiseert.

15u00Thematische parallelsessie 2 Workshop 1 > Peter Paul Rubens (2 e verdieping) Workshop 2 > Pieter Bruegel (3 e verdieping) Workshop 3 > Jan Van Eyck (3 e verdieping) Workshop 4 > Antoon Van Dyck (2 e verdieping) Workshop 5 > Valerius De Saedeleer (2 e verdieping)