Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Brede school met sportaanbod.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
INFOAVOND SPORT- en SPEELAANBOD ZOMERVAKANTIE
Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”
Volleybal – Sporttak in de Kijker 2008
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Context Weinig of geen goede fuifinfrastructuur Verstrenging regelgeving tentfuiven Jeugdraad was reeds 20 jaar vragende partij Stad nam wel initiatief,
Vijf-gelijke-dagen model
Schoolsportclub SCOOL (Den Haag, stadsdeel Laak)
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Nieuwe vrienden maken en
Atelier: Groot Eiland Bezoek aan Brussel. Wat is groot eiland... = is een vereniging (vzw) voor: – sociale tewerkstelling – opleiding – werkervaring.
Brede school in Berkenbos
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Brede school: Spelen in verbondenheid
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Budget in evenwicht: wat kan groepswerk hierin betekenen? Omgaan met budget via leergroepen Vanessa Elskens, hulpverlener CAW Halle-Vilvoorde (BIZ) Ilse.
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Rookstopcursus voor jongeren
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Als het kriebelt na de lessen… moet je SNS-en Sport Na School-pas Zuiderkempen Schooljaar
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’. Inhoud Inleiding - Parantee vzw - Jeugdsportproject ‘De jeugd, de DOEkomst’ Doelstellingen van Parantee vzw.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
1. 2 Verschil met de bewegingsschool? 3 MM programma.
Bewegingspaspoort Werkgroep BaO
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Wat is jeugdwelzijnswerk?
#EBJ16.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Presentatie opendeurdag 17 april 2016
Week van OSSde LentekriebelsOss
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
voor Rotterdamse kinderen
Verschil met de bewegingsschool?
Participatieproject Betonne Jeugd vecht! Participatieproject
JUIST GYM.
JUIST GYM.
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Aanbod jongvolwassenen
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Stadsvernieuwingsproject ‘Ledeberg leeft’
Transcript van de presentatie:

Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Brede school met sportaanbod

Onze Missie: “Het creëren en optimaliseren van sportkansen in Brusselse buurten met prioriteit voor kwetsbare doelgroepen”

2 peilers :  SPORT  Een kwalitatief eigen sportaanbod (i.s.m. partners)  Toeleiding naar het reguliere aanbod + info geven.  Kwaliteitsverbetering via opleiding, coaching, inhoudelijk, …  Verbeteren van een toegankelijke sportinfrastructuur.  OPLEIDING EN TEWERKSTELLING  8 laaggeschoolde, langd. werkloze jongeren (DSP-statuut)  2-jarig traject met combinatie van vorming + werkervaring  Maximale inschakeling in 1 ste peiler + bekwame begeleiding  6 maanden actieve coaching naar een vaste job.

KUREGEM (Anderlecht) NOORDWIJK (Schaarbeek) OUD MOLENBEEK Brussel Centrum (de vijfhoek)  4 prioritaire wijken

Sportaanbod  Dagelijks middagsportateliers i.s.m. lagere scholen.  Dagelijks naschoolse sport i.s.m. scholen, IBO’s, WMKJ’s, …  Elke schoolvakantie enkele sportkampen binnen en buiten BXL.  Gevarieerd sportaanbod: kleutergym, balsporten, omnisport, badminton, Braziliaanse Jiu Jitsu, spelvormen, Engels boksen, gymnastiek, circus, hip hop - breakdance, MTB, …

Circusatelier Zonder Handen = samenwerking tussen BSB, JH Chicago, IBO De Buiteling en GC De Markten. Atelier op zaterdag (+100 deelnemers/week) Kleuters (+volwassene) tot 3 de secundair 5 groepen van 9u45 tot 17u Circusstages tijdens de vakantie Opleiding van circusmonitoren Demolessen op verplaatsing Inhoudelijke stuurgroep …

Brede School – circus? Samenwerking tussen BSB, Maria Boodschapschool, Instituut Anneessens Funck, JW Chicago en circusatelier Zonder Handen. Circus promoten door lessen in de scholen tijdens de middagpauze (en naschools). Netwerk ontwikkelen van VT - act. in de wijk. Promoten van en actief doorgeven van de verschillende VT – act. Actieve promotie en toeleiding naar de Zonder Handenwerking op zaterdag. Werken aan enkele toonmomenten in en buiten de school. DG = 1 ste t.e.m. 3 de secundair (evt. uitbreiding).

Waarom circus ? Uiteraard ondersteuning van Zonder Handen. Maar ook: –Circus spreekt aan voor meisjes en jongens. –Circus is cool. –Circus kan ook de minder sportieve aanzetten. –Circus is kwaliteit en kwaliteit wordt (h)erkend en geapprecieerd. –Circus is spektakel !!!

Stand van zaken? -72 lln van Mabo en 20lln van AF kiezen wekelijks voor circus tijdens hun middagpauze. -3 externe gekwalificeerde lesgevers + 1 DGWN -Bij opstart naschoolse warmmaakpaketten + demo. -Sinds kort “naschoolse werking” op donderdag: -1 ste stap: tijdens de middag - gratis -2de stap: naschools – 1€ -3de stap: in de club – jaarlidgeld -Verschillende demonstraties. -o.a. nu zondag op Stadskriebels -Bijscholing van de lesgevers via Circusvlo. -Ondersteuning van andere activiteiten. -Actieve doorstroom naar VT-aanbod van partners. -Juni  grote opendeurdag ZH/DM/…

Gevoeligheden? Afhankelijkheid van schoolinfrastructuur. Moeilijkheid voor het vinden van geschikte monitoren²: –Vele monitoren kunnen/willen niet langer in BXL werken. –Klassiek probleem van uren. –Weinig geschoolde krachten binnen het circusdomein. –Hoge verloning van zelfstandige lesgevers. Verschillende schoolculturen. Verankering op lange termijn.

Volgend schooljaar? Middagsportaanbod vergroten in AF. Link maken tussen de twee scholen. Duidelijke promo van naschools aanbod op maat van DG. Verdere investeringen in materiaal en infrastructuur. Doorstroom naar Zonder Handen + VT-aanbod in de buurt. Verdere vorming van een monitorenploeg. Uitbreiden van onthaalfunctie in de infrastructuur.

Een voorbeeldje.

En Hij zag dat het goed was.

Maar wij zijn niet akkoord: Participatie in 3 Brede Schoolprojecten tal lessen per jaar middagsport en naschoolse sport (gem. 17lln) in onze 4 doelgroepwijken. Wij kunnen onmogelijk voldoen aan de vraag.

Waarom is dit zo belangrijk? -In Brussel is de school zowat de enige plaats die een groot deel van onze DG nog kan bereiken. -Sportclubs bestaan onvoldoende of zijn niet toegankelijk voor de DG (cultuur, religie, afstand, sociale structuur van de ouders, financieel, engagementen, …). -Participatie van de DG aan VT - aanbod is zeer laag. -De school zelf is niet altijd in staat om kwalitatieve lessen LO of fysieke ontspanningsmogelijkheden tijdens de pauze aan te bieden aan de leerlingen. -Er is een tekort aan leerkrachten die kennis hebben van deze DG en gemotiveerd zijn om er mee aan de slag te gaan.

Gevolgen? Leerlingen kunnen zich niet meer fysiek ontladen  agressie, slechte schoolresultaten, afkeer van autoriteit, drop-out, geen diploma, geen werk, geen sociale skills, criminaliteit, zoektocht naar eigen succes ‘the street way’, … Leerlingen bewegen te weinig  slechte fysieke conditie, obesitas, verkeerde leefgewoonten, ziekte, verhoogde kans op hart en bloedvaten, verhoogde mortaliteit, … Als leerlingen nu niet bewegen, zullen ze het later zeker niet doen  …

Of we kunnen creatief zijn …

We sluiten positief af:

Vragen, discussie, … Gert Eeraerts, coördinator Buurtsport Brussel 02/ of Veerle Bryon, stafmedewerker “Zonder Handen” – “Brede School – circus” 02/ of