Databank Hoger Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Studiefinanciering hoger onderwijs
Geld voor school en studie
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Studiefinanciering hoger onderwijs
Spel: Koop een euro. Je kan een euro kopen. Mooi, maar er is wel 1 regel: De hoogste bieder krijgt de euro voor het bod, maar de laatste bieder, die er.
Duurzaamheid en kosten
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
De do's en don'ts bij het gebruik van de DHO-webservices Welke webservices zijn er, hoe worden ze gebruikt, welke aandachtspunten zijn er bij het gebruik?
Geld voor school en studie
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Mag ik u voorstellen ....
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Leerkrediet
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
ECTS Graderingsschaal. Symposium ECTS - Brugge L. François ECTS graderingsschaal verschillen in quoteertradities: sleutel tussen diverse.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Databank Hoger Onderwijs: Technische architectuur 23 november 2007.
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Infosessie DHO 07/04/ u Verwelkoming 13.40u Doelstellingen en realisaties van de Databank Hoger Onderwijs (DHO) 14.00u De do’s en don’ts bij het.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Leerkrediet Liesbeth Hens Departement Onderwijs en Vorming
Leer- en Ervaringsbewijzen Databank (LED)
Datawarehouse Nele Coghe
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Impact- en functionele analyse
Automatiseren heroriëntaties in de Databank Hoger Onderwijs Invoering van automatische heroriëntatie in DHO Aanpassingen voor registratie van.
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Leer- en ErvaringsbewijzenDatabank (LED)
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Standaard-bewerkingen
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
PRIEMGETALLEN.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Enkele voorbeelden.
Structuur van de sector I. De huursector De sector van de sociale huisvesting : - de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij - de openbare vastgoedmaatschappijen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ondertekening van overeenkomsten KS 2014/2015. Algemene voorwaarden studiefinancieringsregeling Nederland en Plaatselijk 2014/2015 Artikel 1.1 t/m Artikel.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Optimaliseren BPV keten
Info Instellingen en leerlingen Wijzigingen Een blik op de toekomst –wijzigingen instellingendatabank –wijzigingen leerlingendatabank Regeerakkoord.
Transcript van de presentatie:

Databank Hoger Onderwijs Heden en Toekomst Werkgroepen VLIR en VLHORA 24 april 2013

Deel 1: DHO vandaag Van student tot financiering

Doelstellingen DHO Nieuwe financieringssysteem ondersteunen Parametergedreven Decretale doelgroepen (beurs, werk, functiebeperkt) Leerkrediet studenten ondersteunen Gebeurtenisgestuurd Centraal platform versus complexe ontsluiting data Toekenning studietoelagen ondersteunen Toekenning kinderbijslag ondersteunen Inschrijvingsproces instellingen faciliteren Beleidsinfo genereren

Databank Hoger Onderwijs 1.0: van student tot financiering

DHO LED Kinderbijslag Rekenmotor Datawarehouse Studenten portaal Studietoelage ETL ETL Opleidingen Opleidingsonderdelen Resultaten Diploma’s … French 5 ECTS Politics 6 ECTS Study programme Statistics 7 ECTS ADS DHO webservices

1. Studente Eva Eva Janssens beslist om te gaan studeren

2. Ze schrijft zich in aan een instelling

4. Instelling raadpleegt gegevens in DHO voor haar eigen processen Studiehistoriek Hoger onderwijs: alles van voorbije academiejaren Inschrijvingen Onderdelen Diploma’s Secundair onderwijs: diploma Leerkredietsaldo Huidig Vlak voor inschrijving Voor een bepaald academiejaar

4. Instelling haalt diploma SO op bij O&V School Studierichting Onderwijsvorm Antwoord op vraag instelling

3. Instelling verwerkt opgehaalde gegevens

3+4. Na afronden inschrijvingsproces 3+4. Na afronden inschrijvingsproces registreert instelling inschrijving in DHO met webservices SOAP UI VRAAG ANTWOORD

5. Inschrijving wordt opgeslagen in DHO

5. Inclusief onderdelen

5. En resultaten Op het einde van het traject: diploma

10. DHO berekent het leerkrediet Per academiejaar een leerkredietsamenvatting

10. DHO berekent het leerkrediet Leerkredietbeweging per gebeurtenis

6+7. Studente kan leerkrediet raadplegen op het Studentenportaal

4. Instelling kan leerkredietsaldo raadplegen met webservice

8+9+10. Andere dienstverlening bij O&V Automatisch detecteren van heroriëntaties Verifiëren van diploma/doorstroombonussen Opzoeken van ontbrekende identificatienummers in batch Beheer van instellings- en opleidingsgegevens Voorbeelden: Integratie Fusies

13+14. Gegevens worden ontsloten in het 13+14. Gegevens worden ontsloten in het Datawarehouse in de vorm van Sterren Fase 1 = indicatoren over 1 academiejaar Evoluties Inschrijvingen Studenten Studiepunten Diploma’s Rendement… Fase 0 = registratiegedrag - Pieken, doorlooptijd… Fase 2 = longitudinale indicatoren - Studieduur, drop-out…

14. Sterren, feiten en dimensies in DWH

14. DWH HO Fase 0 - Registratiegedrag Aantal actieve inschrijvingen per maand

14. DWH HO Fase 1 Indicatoren over één academiejaar Aantal inschrijvingen per academiejaar

14. DWH HO Fase 2 Studieloopbaan: o.b.v. bis-/rijksregisternummer RR-nr geselecteerd o.b.v. Inschrijving in HO (ooit in ster ‘Inschrijvingen’ van HO) of Diploma SO behaald sinds 2002 Voorbeeld

14. DWH HO Fase 2 Studietraject: o.b.v. (zelfde) RR-nr + zelfde opleiding Traject per bachelor, master, schakelprogramma… Voorbeeld

15. Instelling valideert gegevens via DWH

15. Instelling valideert gegevens via DWH

15. Instelling heeft toegang tot geaggreerde gegevens

17. Departement O&V ondersteunt kwaliteitsproces Rapporten voor ZER

16. AHOVOS monitort correct-, volledig- en tijdigheid

17. AHOVOS publiceert gegevens

17. AHOVOS publiceert evoluties

18+19+20+21. Proces financiering

18+19. ETL van DHO naar Rekenmotor INSC_ID 26/08/2011 11:16 28/02/2011 8:47 BASS_GEGV_ID 921 INSZ_ID 93021630617 INST_ID 110131 ADMG_VOLG_ID (null) DATM_INSC_DT 25/08/2011 0:00 28/02/2012 0:00 TIJD_REGS_MT 29/02/2012 22:17 29/02/2012 8:47 NATT_CD 150 NATT_TYPE_CD 1 CONT_SORT_CD ONDW_BERP_HOGR_DIPL N INSC_VOOR_INPT_DRMP_SALD_HV INSC_VOOR_OUPT_DRMP_SALD_HV INPT_DRMP_SALD_HOGS_HV INSC_VOOR_SALD_LEKR_HV 140 113 SOW_STPN_OPGN_HV 30 42 UITW_STPN_VERW_HV VOW_STPN_OPGN_HV 60 VOW_STPN_VERW_HV 3 VOW_STPN_VRGS_HV TYPE_BEPR_FUNC_CD WERK_STND_SORT_CD WERK_STND_STDI_TRJC ETL_SRID_CD ADS ETL_CRET_GEBR_CD BT_INSC_all_datasets ETL_CRET_ACCT_CD SYS ETL_CRET_MT 2/01/2013 15:27 ETL_WIJZ_GEBR_CD ETL_WIJZ_ACCT_CD ETL_WIJZ_MT ETL_ERNS_CD ETL_GELD_VL ADMG_INGR_ID 35405 35407 Studiepunten

20. Rekenmotor - Parameters

20. Rekenmotor - Parameters

21. Resultaat berekening: Excel-bladen

21. Excel enveloppe - Financieringspunten Instelling Fpi-prof VOWi-prof Fpi-ac VOWi-ac Fpi-hko VOWi-hko Fpi-un VOWi-un VOW-i Arteveldehogeschool 771.860,62 42.601.566,92 39.122,28 2.260.229,01 0,00 44.861.795,93 Erasmushogeschool Brussel 263.310,02 14.532.959,86 43.891,55 2.535.766,21 159.750,64 9.357.180,40 26.425.906,48 Hogere Zeevaartschool Artesis Hogeschool Antwerpen 300.085,25 16.562.707,93 244.845,85 14.145.589,98 201.674,71 11.812.826,45 42.521.124,37 Hogeschool Gent 865.337,75 47.760.881,90 304.446,53 17.588.927,26 224.783,19 13.166.374,98 78.516.184,14 Hogeschool Sint-Lukas Brussel Hogeschool voor Wetenschap & Kunst 79.891,75 4.409.492,63 124.199,40 7.175.428,40 281.031,01 16.461.016,03 28.045.937,05 Hogeschool West-Vlaanderen 338.570,15 18.686.817,93 52.305,30 3.021.857,99 21.708.675,92 Karel de Grote-Hogeschool KH Antwerpen 678.056,15 37.424.184,69 34.536,36 1.995.284,64 84.424,09 4.945.028,00 44.364.497,33 Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende 287.151,83 15.848.869,08 40.036,35 2.313.038,44 18.161.907,52 Katholieke Hogeschool Kempen 525.061,66 28.979.907,82 48.161,07 2.782.431,02 31.762.338,84 Katholieke Hogeschool Leuven 502.380,45 27.728.055,57 Katholieke Hogeschool Limburg 473.233,61 26.119.344,20 32.083,41 1.853.569,51 80.655,89 4.724.311,18 32.697.224,89 Lessius Mechelen 389.619,52 21.504.403,27 64.485,80 3.725.567,55 25.229.970,82 Katholieke Hogeschool Sint-Lieven 381.058,81 21.031.909,18 126.598,69 7.314.043,35 28.345.952,53 Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vl. 647.373,98 35.730.733,37 Lessius Antwerpen 140.783,92 7.770.334,89 122.827,01 7.096.140,45 14.866.475,34 Plantijn-Hogeschool 262.362,03 14.480.637,12 Provinciale Hogeschool Limburg 249.246,14 13.756.727,10 79.750,60 4.607.467,44 56.124,21 3.287.400,77 21.651.595,31 Internationale Hogeschool - Groep T 81.619,83 4.504.871,15 87.404,67 5.049.669,53 9.554.540,68 HUB-ehsal 280.377,60 15.474.976,42 229.241,04 13.244.046,67 28.719.023,09 XIOS Hogeschool Limburg 224.093,14 12.368.449,37 35.062,30 2.025.670,07 14.394.119,44 HUB-kub 13.085,92 675.891,24 K.U.Leuven 2.800.423,75 144.642.608,28 tUL 96.871,84 5.003.455,69 UGent 2.598.139,45 134.194.572,21 Universiteit Antwerpen 835.375,58 43.147.363,75 V.U.Brussel 633.555,28 32.723.293,63 UHasselt 142.728,97 7.371.987,92 totaal 7.741.474,20 427.277.830,40 1.708.998,21 98.734.727,53 1.088.443,75 63.754.137,80 7.120.180,80 367.759.172,73 957.525.868,46

23+24+25. Business die DHO ondersteunt als leverancier Studietoelagen: pedagogische voorwaarden 45.000 dossiers Kinderbijslag: pedagogische voorwaarden 220.000 18- tot 25-jarige studenten Leer- en ervaringsbewijzendatabank (LED): diploma’s 60.000 diploma’s

23. Studietoelagen Haalt gegevens uit DHO via webservice

24. Kinderbijslag Maandelijks verstuurt O&V alle geregistreerde gegevens in de voorbije maand

25. Leer- en ervaringsbewijzendatabank Dagelijkse communicatie van geregistreerde diploma’s Afnemers: VDAB, uitbreidingen naar Selor etc Burgertoepassing

Round up DHO “as is” Verduidelijkingen? Vaststellingen Dynamiek Grote gegevensrijkdom Complex Veel “lagen” Veel afhankelijkheden Wat kan beter?

Deel 2: DHO toekomst? Globale uitdagingen

Uitdaging 1: Beleid Integratiedecreet NAS-decreet: instellingsreview Taalregeling NAS-decreet: instellingsreview Internationale mobiliteit Evaluatie implementatielasten flexibiliseringsdecreet Studieduurverlenging HBO5 Aanmoedigingsfonds …

Uitdaging 1: Beleid Integratie: implementatie ver gevorderd Zware operatie voor alle betrokkenen Uitloop o.a. door fusies Taalregeling: structureel te implementeren Impact op onderwijs op drie niveaus Opleiding, curriculum, afgestudeerden Actieplan mobiliteit: planning Breder dan de klassieke Erasmusuitwisseling Beurzen Ondervertegenwoordigde groepen Financiering

Uitdaging 1: Beleid Evaluatie implementatielasten flexibilisering Leerkrediet vereenvoudigen DHO en HOR beter op mekaar afstemmen Stroomlijnen van het administreren van opleidingen Uitwisselen van gegevens Authentieke bron opleidingsgegevens …

Uitdaging 2: “Lessons learned” Functioneel en inhoudelijk: Ontoereikende diensten identificatiegegevens Declaratiesystemen voor studentenkenmerken Beschikbaarheid van de diensten (geen 24/7) Correcties na afsluitdatum niet mogelijk Simulatie financiering complex Toegankelijkheid voor studenten moeilijk Aanpak Verschillend implementatieritme instellingen Project draait niet rond ICT, maar business en processen

Omgevingselementen O&V Kenniscentrum O&V: krachten bundelen MijnOnderwijs Nieuwe diensten volwassenenonderwijs DAVINCI Nieuwe diensten secundair onderwijs Discimus

Aanpak: uittekenen “roadmap” Wat moeten we doen? Regelgeving: taalregeling, studieduur… Beleid: mobiliteit, evaluatie flex-decreet Diensten verbeteren Wat kunnen we combineren? Opleidingen Onderdelen Studenten Wat kan ons helpen? Tools, master data management, ICT…

“Mogelijk scenario” vanuit standpunt O&V Sept. 12 Sept. 13 Sept. 14 Sept. 15 Taalmonitor – fase 2 + Internationalisering – impact uitwisseling) + Leerkrediet (DHO) Internationalisering: beheer basisgegevens Studentenkenmerken Integratie/School of Arts Taalmonitor – fase 1 Gezamenlijke opleidingen HBO5 Release 9/13 Beheer basis- gegevens DHO ADS Reken- motor Voorbereiding MDM voor beheer basis gegevens Huidige technologische omgeving Release 9/14 Beheer basis- gegevens DHO ADS Reken- motor Voorbereiding MDM voor beheer eenduidig beheer studenten Verlaten mainframe Uitwisseling instellingen Release 9/15 Beheer basis- gegevens DHO ADS Reken- motor Gebruik jaar na verkiezingen voor verder inzetten van de verbeteringen. Voorbereiding uitvoering nieuw regeringsakkoord Uitwisseling instellingen Studenten-portaal Beheer basisgegevens opleidingen / instellingen Start data governance process Analyse omgeving Aanpassingen na afsluiting 1 studentenportaal Studenten eenduidig

Aanvullingen bij DHO-roadmap Welke behoeften zijn er nog? Behoeften instellingen Behoeften kwaliteitszorg, cfr. ZER Verzuchtingen instellingen? Eenvoudiger beheer van opleidingsgegevens op 1 plaats Nieuwe diensten voor beheer opleidingsgegevens Vereenvoudiging leerkrediet Nieuwe diensten rond identificatiegegevens en studentenkenmerken 24/7 beschikbaarheid sluit beter aan bij leefwereld student …?

Aanvullingen bij DHO-roadmap Welke veranderingen pakken partners aan? Projecten/Investeringen binnen instellingen Integratie Fusies Nieuwe systemen … Hoe gaan we om met de blijvende, zelfs nog toenemende complexiteit? Kennisopbouw nodig bij alle partijen Welke onderdelen zijn eigen aan hoger onderwijs, zijn generiek voor het MVG en erbuiten? Welke expertise, procedures, technologie kunnen we spreiden/delen?

Verdere aanpak ? Visie partners? Associaties Instellingen VLIR en VLHORA NVAO Formeel overleg binnen gemandateerde stuurgroep DHO Hoe taxeren we initiële doelstellingen DHO t.o.v. nieuwe behoeften? Hoe creëren we draagvlak voor de te nemen stappen? Wie hebben we nodig? Met welke planning?

Voorstel vervolgstappen Oplijsting van behoeften door bilaterale gesprekken met de partners over behoeften en planning – april-juni 2013 Consolideren van behoeften met partners – juni/juli Keuze oplossing en start analyse: september

Round up DHO “to be” Vragen? Opmerkingen? Behoeften? Alternatieven?