Debatgroep 5 Beleidsaanbevelingen op vlak van inschrijvingsgelden en de rechtspositie van de cursisten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

Welkom.
2004 Welkom bij de automatische Salaris Bepaler voor het jaar 2004 Beantwoord nauwkeurig de vragen. Uw salaris voor 2004 wordt gebaseerd op de antwoorden.
VERANDERING IN DE TEAMORGANISATIE Een Willem de Haas © Willem de Haas.
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Advies AO Wielerbond De Euromasters
Presentatie introductie BGL
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Meer grip op uw geld door financiële coaching
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Tuin en Timmer management
Samenwerken in een concurrerende omgeving. Samenwerken in een concurrerende omgeving wat is ons doel waar hebben we het over: de vraag wie doet wat waar.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Woonservice wijken KLANKBORDGROEP Donderdag 20 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Stelling 1 Zorgaanbieders moeten samen regie gaan voeren op de totale zorg in een regio. Waarom eens, waarom oneens. Daarbij zien wij de volgende kansen.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
CBE: Centra voor Basiseducatie
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
VAN HARTE WELKOM BESTE COLLEGA
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Debatgroep 3 Beleidsaanbevelingen op vlak van het landschap volwassenenonderwijs.
Debatgroep 4 Beleidsaanbevelingen op vlak van de subsidiëring of financiering van de centra.
Debatgroep 2 Beleidsaanbevelingen op vlak van regionale samenwerking binnen de consortia volwassenenonderwijs.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Stellingen workshop digitale stedenbouwkundige vergunningen.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
D o o r s t r o o m p o r t f o l i o Project Doorstroomportfolio Michiel Kostermans Bart van de Laar José Eggink (PL) Martin Folkerts.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
DE REGIONALE FOCUS Annemiek Goris. De regionale match van zorgvraag en zorgaanbod vraagt spelers om naar voren te komen in een nieuwe ronde nieuwe kansen.
Uitgave VORMELEKJ:\Vormelek\product\werking\isowerk\permanente vorming\Documenten\fase 3\ intro.ppt U volgt een opleiding georganiseerd door VORMELEK VORMELEK.
Welkom Werkatelier ´Toekomst van werken in de zorg´ 11 november 2010.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
SCEG bedankt u voor uw inzet en medewerking en het meehelpen aan een geslaagd Genemusiment 2011.
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Welkom bij de automatische Salarisbepaler
Gemaakt door: Anouk Hultermans Dewi Priem Bente Mulders
5 % 15 % 80 % Reteaming, plannen maak je samen! 14 November 2014 Joost Iserief Cathelijne Spijker Vantevoren snoepjes klaarleggen Uitdelen knikkers.
Verkeersveiligheid. Een Overzicht Een Analyse Omschrijving Een Rapport Een Presentatie Een Persbericht Persoonlijke stellingname.
Debatgroep 1 Beleidsaanbevelingen op vlak van ondersteuning, kennis- en expertiseontwikkeling en curriculumontwikkeling in het volwassenenonderwijs.
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
2002 Welkom bij de automatische Salaris Bepaler voor het jaar 2002 Beantwoord nauwkeurig de vragen. Je salaris voor 2002 wordt gebaseerd op de antwoorden.
Een nieuw inkoopbeleid vanaf april inkoopbeleid binnen het groter kader. Verdrag Europese Unie Europese richtlijn 2014 gaat in Medio april Nederlandse.
Emancipatie van de werknemer na de invoering van de wet werk en zekerheid (WWZ) mr. G.M. (Matthijs) Groenhuijzen.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
SERR Meeting Naar een sluitende aanpak voor werkgevers.
INTRODUCTIE Over Energieplein20 Welkom op Energieplein20 Het adres voor iedereen die sneller energiebesparing in de bestaande bouw wil realiseren. Ben.
Titel van de presentatie RIBW AVV en In de Weerd
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Welkom bij de automatische Salaris Bepaler voor het jaar 2006 Beantwoord nauwkeurig de vragen. Uw salaris voor 2006 wordt gebaseerd op de antwoorden.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Internaliseren Expliciteren
Lokaal Sportdebat “Sportgemeente”
Laaggeletterdheid en de BPV
Naastenbest.
Welkom op dag 4 van Jong Ondernemen
Welkom bij de automatische Salaris Bepaler voor het jaar 2003 Beantwoord nauwkeurig de vragen. Uw salaris voor 2003 wordt gebaseerd op de antwoorden.
WELKOM.
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

Debatgroep 5 Beleidsaanbevelingen op vlak van inschrijvingsgelden en de rechtspositie van de cursisten

Stelling 1 Er zijn plannen om in het volwassenenonderwijs studiefinanciering in te voeren. Hoe zou die studiefinanciering in het volwassenenonderwijs best georganiseerd worden? Voor wie en voor welk aanbod wordt dit best voorzien?

Stelling 2 In het rapport wordt een kritische analyse gemaakt van de centrumreglementen. Hoe zou een ideaal centrumreglement er in hoofde van de cursist best uitzien? Welke verbeteringen kunnen centra aanbrengen aan hun centrumreglement?

Stelling 3 Hoe kunnen we betere/andere (financiële) incentives voorzien om een grotere doorstroming vanuit basiseducatie naar het secundair volwassenenonderwijs te realiseren?

Stelling 4 Moeten we niet evolueren naar een systeem van inschrijvingsgelden waarbij de cursist bijdraagt aan de opleiding in verhouding tot het inkomen? Of zijn er andere efficiënte systemen denkbaar?

Bedankt voor uw constructieve bijdrage! U bent welkom op de afsluitende receptie in de zuilenzaal