De 13 gouden wetten van
Voorstel ronde Uitleg van het boek De 13 gouden wetten Vragen en afsluiting
Roland van Kralingen Lid, international Board of Directors van TBWA Oprichter van INNOA Marketing – en merkstrateeg/innovator Auteur van o.a. Superbrands, naar 2020, Brandworld, Make Dust or Eat Dust en De groeimotor.
Rogier van Kralingen Communicatiewetenschapper Autodidact Tekstschrijver Medeauteur van De Groeimotor
“Only dead fish swim with the flow” credo Doom& Dicksen
A&feature=related A&feature=related
Black Monday, 6 Oktober 2008 de gevolgen: Autofabrikanten verlagen hun productie of leggen het zelfs stil Lehman Brothers is failliet Gigantische afschrijvingen op hypotheken Zelfs een Land als IJsland werd een slachtoffer
1. De wet van de verbondenheid 2. De wet van de slimme innovaties 3. De wet van de nabijheid 4. De wet van het investeren 5. De wet van het contact 6. De wet van de dwarsliggers 7. De wet van de tijdsgeest 8. De wet van het positioneren 9. De wet van de beloning 10. De wet van de keuze 11. De wet van partnerschap 12. De wet van verantwoord ondernemen 13. De wet van het leiderschap
Reconnect met uw klanten Herpositoneer uw merkwaarden Blijf positief Reconnect met uw mensen
Kevin Roberts, Saatchi& Saatchi
De vier soorten innovaties: 1. De radicale innovaties 2. De grote innovaties 3. De slimme innovaties 4. De strategische innovatie
1.De radicale innovaties Bijvoorbeeld: - Auto’s - TV - MRI-scan
2. De Grote innovaties Bijvoorbeeld: - Red Bull - Hybride auto
3. De slimme innovaties Bijvoorbeeld: - Gepersonifieerde betaalpas van de ING
4. De strategische innovaties Bijvoorbeeld: - RouteMobiel - Lowcost airlines
All business is local
Zorg voor directe lijnen met “het veld. Ondernemers moeten: - Wel investeren - Wel risico’s nemen
Don’t go silent
“ A series of six studies conducted by the research firm of Meldrum& Fewsmith showed conclusively that advertising aggressively during recessions not only incrceases sales but increases profits. This fact held true for all post-World War II recessions studied by American Business Press starting in One major business-to-business summed it up best. ‘when times are good. You should advertise. When times are bad, you must advertise”
Na regen komt zonnenschijn!
Actualiseer uw mediastrategie
Wees bescheiden met met modieuze media Gebruik de traditionele kanalen voor uw merkbelofte Laat uw gezicht zien Vorm een drie-eenheid met: sterke boodschap, sterke positionering sterk medium
Kortom: Gedraag u alsof u tot de winnaars in de markt behoort!
Marshall MacLuhan
Geef creativiteit de ruimte
Omgaan met creatief talent: De focus op de beste creative oplossing niet op geld Houd uw oren gespitst, ze kunnen zich non- conformistisch opstellen Laat ze hun eigen gang gaan
Steve Jobs
Wees niet out of sync
Voorkom dat uw belofte verkeerd geïnterpreteerd wordt Flexibiliteit is belangrijker dan kostenbesparing Enige bescheidenheid is altijd op zijn plaats “It takes twenty years to build a reputation and five minutes to ruin it” Warren Buffet
Zet juist nu een nieuwe koers uit
Dit is het juiste moment voor herpositioneren Bent u een: Echte (mentale) marktleider Een Uitdager, de challenger van de marktleider Blijf niet in het midden hangen. Streef naar een sterke duidelijke positionering Houd rekening met waarden en emoties van mensen
Honoreer trouw
Richt u op uw huidige klanten Geef ze extra aandacht Voeg tijdelijke waarde toe in uw prijs Bied extra service Kies trouwe medewerkers en businesspartners Uw klanten zullen dit waarderen!
George T. Hewitt
De portfolio is te groot en te inefficiënt
Maak u portfolio onderscheidend, bestrijd overlapping Kijk objectief naar uw portfolio Durf onderdelen te schrappen Gebruik uw gezonde verstand en onderbuikgevoel
Samenwerken en delen vergroot de kansen
Bestudeer goed u “keten” : - Adviseurs - Toeleveranciers - Werknemers - De vakbond In crisissituatie staan er soms onverwachte vrienden op!
Naast slim bestuur vooral ook smart business
Maatschappelijk Verantwoord ondernemen (MVO) Positieve effecten volgens het Sustainability Yearbook 2008: 1. Lagere kosten externe financiering 2. Positieve return on investment 3. Toename verkoopresultaten 4. Langer effect van concurrentie voordeel
Wie gingen u voor: Bestplacetomeet.com; geeft bedrijven inzicht waar je het beste verantwoord kan vergaderen E-billing; Netto spaareffect per huishouden is 3 kilo papier, 171 pond CO2- uitstoot en redt voor circa 6 miljoen huishoudens in NL een half miljoen bommen per jaar. Apple, produceert MACBooks zonder PVC, arsenicum en mercury. Ze verminderen ook het verpakkingsmateriaal. First Solar Inc., ontwikkeld powermodules op basis van het nieuwe “Thin film”-technologie.
De mannen onderscheiden zich van de jongens.
Wat te doen met leiderschap: Stel een “War Team”samen Vraag om onverwoestbare optimisme Stimuleer creativiteit en creëer een sfeer waar mensen zich kunnen uitspreken Durf risico’s te nemen!
Napoleon Bonaparte
Handige link:
Nog vragen?