Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Technieken 3: de-escaleren
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Lotgenotencontact.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Bedrijf Opvangteam.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Effectieve instructie
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
2. Communiceren met pubers
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Basis communicatieplan
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Samenvatting ‘Communiceren kun je leren’
Communicatie en dementie
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
Weerstand kan je opvatten als feedback
Een gesprek is meer dan praten alleen!
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Gespreksvaardigheden
In een jeugdgevangenis
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Slecht-nieuws en Klachten
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Marketing Coen van Wetering
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Dagdeel 3 conflicthantering
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Agressie Intern en Extern
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hand-Out.
Covey trainingsavond.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken Les 5.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Vertrouwen opbouwen SESSIE 17.
Gesprekstechnieken Les 3.
BOM-model PV 25/03/2014.
Gesprekstechnieken Les 1.
Omgaan met verschillen
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Sociale Vaardigheden.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek Gespreksvormen Het slecht nieuws gesprek Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek Methodische vaardigheden

Het slecht nieuws gesprek Een slecht nieuws gesprek heeft 3 doelstellingen: Een kennisdoel. Het duidelijk en feitelijk overbrengen van het slechte nieuws Een houdingsdoel. Het helpen verwerken van het slechte nieuws en laten zien dat je je inleeft Een gedragsdoel. Het helpen oplossen van het ontstane probleem Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek

Het slecht nieuws gesprek Een onjuiste wijze van slecht nieuws brengen: The hang your self methode Het gesprek beginnen en de luisteraar zelf laten raden door middel van het geven van aanwijzingen in een lang verhaal Pil vergulden Het slechte nieuws wel noemen, maar daarbij aangeven dat het altijd nog erger kan aan de hand van voorbeelden van vergelijkbare situaties. Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek

Het slecht nieuws gesprek Stappen bij het slecht nieuws gesprek Slecht nieuws vertellen Emoties begrijpen en opvangen Oplossingen bedenken Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek

Het slecht nieuws gesprek Stap 1 Slecht nieuws vertellen In de eerste stap van het gesprek is het duidelijk formuleren van de boodschap van belang. Dus je moet de boodschap goed moet coderen, kort en bondig en duidelijk moet Vertellen. Anders voor een uitleg vatbaar. Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek

Het slecht nieuws gesprek Stap 2 Emoties begrijpen en opvangen Neem ruim de tijd om het nieuws te laten doordringen en de “klap”op te vangen door begrip te tonen voor de emoties van de ontvanger. Je moet actief luisteren en Parafraseren. Dat wil zeggen in eigen woorden samen vatten op datgene wat de ontvanger zegt of het gedrag wat hij vertoont. Bijvoorbeeld:”Begrijp ik je goed dat je dit niet had verwacht en nu behoorlijk boos bent?” In deze fase is er beslist geen ruimte voor advisering of geruststelling van de zorgvrager Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek

Het slecht nieuws gesprek Stap 3 Oplossingen bedenken Probeer met de ontvanger het slechte nieuws te concretiseren en te zoeken naar de consequenties Dit kan door vragen te stellen naar gelang de reactie van of de consequenties voor de ontvanger. Indien de emoties te heftig zijn voor verder gesprek of de consequenties op dit moment niet zijn te overzien of op te lossen: stel vervolg gesprek voor op later tijdstip Verwijs de ontvanger naar een andere hulpverlener Competentie 04 Methodische vaardigheden Het slechtnieuws gesprek