Indonesië.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Planning Korte terugblik paragraaf 1.3 [5 min]
Advertisements

oorzaken v/h wereld- voedseltekort 3. ongelijke voedselverdeling
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
De toekomst van Nederland
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
P3.2 Irak, arm olieland Irak al ver terug in de geschiedenis leverancier van olieproducten. Tegenwoordig is Irak (op een smal strookje na) een land-locked.
Hst 4: De wereld indelen.
Aantekening §1 B-nummers.
HOOFDSTUK 10 ONTWIKKELINGSPEIL.
Indonesië.
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Indonesië.
Planning voor deze les:
Indonesië.
Bestaansmiddelen in Indonesië
Terugblik §1.2 -> de deelvraag
Beeldvorming (inleiding)
Indonesië.
Indonesië.
India als opkomend land
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Indonesië.
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Indonesië.
Indonesië.
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
P 1.2 Ethiopië, een paradijs boven de evenaar
Indonesië.
Indonesië.
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hoofdstuk 6. Een duurzame aarde..
Indonesië.
Indonesië.
Indonesië.
Landbouw in Europa Mededelingen: Planning:
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 3: Naar de Verenigde Staten: ‘el otro lado’ Diversiteit alom!
§ 2.2 De andere kant van de medaille. Planning van vandaag Uitleg paragraaf 2.2 Nakijken Hst 1 en/of doorwerken Hst 2.
Hst 4: De wereld indelen.
Kappen, graven en planten rond de evenaar.
Schroeven en schrobben De industrie en de dienstverlening
Bij paragraaf 9. Urbanisatie De wereldbevolking groeit snel De stedelijke bevolking groeit nog sneller, nu leven er voor het eerst meer mensen in de stad.
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
ZUID AFRIKA, EEN ONTWIKKELINGSLAND?
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
De toekomst van Nederland
Indonesië.
3 Industrialisatie en Ismen
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
3.5 Plantagelandbouw in Sub-Sahara Afrika
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Nakijken lesbrief Opdracht 5: Gebied E (Laagland v. Oost-China)
De structuur van de economie
HOOFDSTUK 3 Dorp  spookdorp. WEET JE NOG? Wat de voordelen zijn van mechanisatie voor de landbouw? Wat de nadelen zijn van mechanisatie voor de landbouw?
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
3.1 PRODUCTIE.
Vicieuze cirkel Economie: buitenland.
Transcript van de presentatie:

Indonesië

Planning voor deze les: Uitleg restant paragraaf 3.1 Zelfstandig werken hst 3 (nakijken hst 2) Terugblik: Primaire sector: Boskap Exportvalorisatie Mijnbouw Joint ventures Kortom: Verschuiving van primaire sector naar secundaire/tertiaire sector! Thema vandaag: Landbouw! Standaard regel bij landbouw? Veel mensen in de landbouw  land weinig ontwikkeld

Planten (landbouw) Veel mensen, moeten het doen met kleine landbouwpercelen Terwijl een kleine groep mensen grootschalige en kapitaalintensieve ondernemingslandbouw op plantages bedrijft (gericht op de export) Plantagelandbouw: Wetenschappelijke kennis en inzichten bij teeltmethoden Gebruik van machines Gebruik meststoffen Gewasbescherming (pesticiden) Export gerichtheid (relatief weinig arbeidskrachten) Investeerders zijn moeilijk te vinden voor de landbouw, vanwege de hoge kosten en relatief lage rendementen. (ze investeren liever in andere bedrijfstakken) Regering probeert toch de plantagelandbouw te stimuleren. Waarom? Palmolieplantages is het beste voorbeeld Nadeel van andere biobrandstoffen? Blijven CO2 uitstoten Blijven onnodig ruimte in beslag nemen Echte oplossing??? Lijkt er te vinden in het ITER project. Ook zie je steeds meer de opkomst van zogenaamde beheerbossen. Dat zijn herbeplante bossen van slechts 1 houtsoort.

Rijst Rijstteelt: Arbeidsintensief Gebrekkig oogstmethoden Vaak zelfvoorzienend en binnenlandse markt. Indonesische overheid bepaald rijstprijs Wordt voor de arme stadsbewoners laag gehouden MAAR is voor boer vaak te laag Te weinig om rond te komen  trek naar de stad  Armoede in stad (vicieuze cirkel) Tevens hierdoor politieke spanningen (boeren oneens, dat ze de stad moeten onderhouden).

Landbouw in verandering Agrarische transitie (letterlijk: landbouw verandering/verschuiving) Hoe is die agrarische transitie in Indonesië ontstaan? Oliecrisis jaren 70. Daardoor hogere inkomsten export olie Geld voor ontwikkeling van het platteland Jaren 80, olieprijs zakte weer in elkaar Lagere inkomsten door export olie Vraag naar grondstoffen nam af. Halverwege de jaren 80 werd met behulp van subsidies de landbouw gemoderniseerd (land zelfvoorzienend maken voor rijst) Denk hierbij aan de Groene revolutie (massaal geïntroduceerd) Nieuwe rijstsoorten Moderne productiemiddelen Ook werd exportvalorisatie ingevoerd over ruwe grondstoffen. Sinds 1980 is het percentage mensen in de landbouw afgenomen van 65% tot 45%. Maar het zet niet echt door (waarom niet?) komt door gebrek aan schaalvergroting Crisis eind jaren 90 Zelfs korte tijd sprake geweest van omgekeerde de-agrarisatie.

Rurale differentiatie Rurale differentiatie van Indonesië door geleidelijke moderniseringen toegenomen. Ruraal = platteland Differentiatie = verschillen Verschillen tussen bevolkingsgroepen op het platteland worden groter. Had vroeger het iedereen slecht ‘Shared poverty’. Probleem is ook de involutie van de landbouw (tegenhanger van evolutie; teruggang in de ontwikkeling). Hele dorpsbevolking inzetten bij oogstproductie om ze maar aan het werk te houden, ipv nieuwe ‘skills’ aan te leren.

Volgende les: Paragraaf 3.2 Werk aan opdrachten Hst 3 en/of nakijken Hst 2