Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De sociale draagkracht van de dorpen in Borsele Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Advertisements

Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
1.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Waar vestigen bedrijven zich
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Maatschappelijke Segregatie
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Grote en middelgrote steden
Steden: van hier tot Tokyo
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Thema: een Woonplaats Les 4b Het Groene Hart.
Op weg naar een gezonde bevolking, schonere randstad, beter bereikbaar, creatievere werknemers en een gelukkigere samenleving.
Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening
De toekomst van Nederland
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Planning: Mededelingen: PWS SE-2 (Indonesië, hst 1 t/m 5)
 Volgende dia’s: ◦ Verschillende modaliteiten  Elke functie in het samenwoningssysteem (wonen, werken, recreëren etc.) gaan anders om met mobiliteit…
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
§ 20: Verkeer en inrichting
De leefbaarheid van het moderne platteland
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Vervoermanagement en de Wet milieubeheer
Leefbaarheid, sociale cohesie en krimp: de nieuwe uitdaging Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal?
Leefbaarheid en betrokkenheid: het sociaal kapitaal van dorpen Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Lokale voorzieningen van twee kanten bezien Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Juridische bescherming van dijkrelicten
Stedelijk en landelijk gebied
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Programma Ruimte & Wonen
Thema 5 “De Stad”.
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Nationaal Parkeercongres 2017
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Hoofdvraag: Hoe leven mensen in een stad?
Transcript van de presentatie:

Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland

Afbakening Wat zijn grote steden en wat zijn middelgrote steden? We hebben het vaak over de randstad. Maar wat is de randstad eigenlijk? En het groene hart?

De Randstad / groene hart

Nederlands economische hart?

Stad of dorp Wanneer spreek je van een stad of dorp? Inwoneraantal of adressendichtheid Bestuurlijke problemen (uitdagingen) [kent vaak veel problematieken] Verzorgingsniveau: Scholen, winkels, sport, vrijetijdsbesteding etc. Culturele verschillen

Verzorgingsgebied: Verzorgingsgebied: Het gebied waar de klanten wonen Drempelwaarde: min. aantal klanten dat nodig is om je bedrijf te laten functioneren Reikwijdte: De maximale afstand die de klant wil afleggen voor de dienst (mogelijke klanten)

(voorzieningen:) Dienstverlenende bedrijven ABC locatiebeleid Locatie A Optimale bereikbaarheid per openbaar vervoer op nationaal, regionaal, stadsgewestelijk en lokaal niveau Bereikbaarheid per auto van ondergeschikt belang Stringent parkeerbeleid Goede voorwaarden voor het gebruik van de fiets Aanwezigheid van voorzieningen draagt bij aan een aantrekkelijke verblijfs- en werkomgeving. Locatie B Goede bereikbaarheid per openbaar vervoer op regionaal of stadsgewestelijk en lokaal niveau Redelijke bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Beperking van parkeerfaciliteiten, vooral voor langparkeerders Goede bereikbaarheid per fiets Locatie C Optimale bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Geen eisen met betrekking tot het openbaar vervoer Parkeerfaciliteiten zijn afgestemd op het type bedrijven Congestievrije aansluiting op hoofdtransportassen bereikbaarheidsprofiel A. Bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening. Goede bereikbaarheid per auto en per openbaar vervoer waardoor B locaties worden gekenmerkt, is onder meer belangrijk voor ziekenhuizen en kantoren. goede bereikbaarheid per (vracht)auto komen in aanmerking voor locaties met bereikbaarheidsprofiel C. Bijvoorbeeld productie- en distributiebedrijven.

Theorie van Christaller

Christaller Christaller is een wetenschapper die veel heeft nagedacht over de inrichting van het landschap zodat het zo gunstig mogelijk is voor de mens. Hij doet daarbij eerst het volgende: hij bekijkt wat mensen in hun leven nodig hebben en hij onderscheidt daarbij 3 verschillende niveaus. Als eerste heb je bepaalde zaken elke dag nodig, zoals school, bakker, supermarkt. Deze wil je dus heel dicht bij je huis hebben. Daarna heb je bepaalde diensten of zaken redelijk vaak nodig, bijvoorbeeld de bank, de Hema en de kaaswinkel. Tot slot zijn er bepaalde zaken die je veel minder vaak nodig hebt, bijvoorbeeld de juwelier, kledingwinkels, ziekenhuis, universiteiten. etc. Steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag zijn de hoofdcentra (meest specialistisch, meeste hogeronderwijs etc.)

Corop-gebieden Een COROP-gebied is een regionaal gebied binnen Nederland dat deel uitmaakt van de COROP-indeling. Deze indeling wordt gebruikt voor analytische doeleinden. De naam COROP komt van Coördinatie Commissie Regionaal OnderzoeksProgramma Corop

Bestuurlijk-ruimtelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden Ruimtelijke ordening In de jaren 60 leek het erop dat NL in het jaar 2000 21 miljoen mensen zou tellen. Er moest dus iets gebeuren om dit in goede banen te leiden  Beleid: Ruimtelijke ordening (RO). +- Iedere 10 jaar werd een Nota opgesteld (meerjarenplan) voor de ruimte Vandaar de naam: Nota Ruimtelijke ordening

Nota Ruimtelijke ordening 1e RO 1960 2e RO 1966 3e RO 1974 4e Nota RO 1988 (regio’s op eigen kracht) Vierde Nota RO extra (VINEX) 1992 (gericht op woningbeleid etc.) 5e Nota RO in onderhandeling!

Weggelaten elementen ppt: Bestuurlijke netwerken Publiek-private samenwerking (PPS) (lees: fig 3.15) (en vervolgens artikel hiernaast) Vragen???

Voor nu: Maak opdr 5 t/m 11 + 13 =Huiswerk voor maandag!