Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
Afbakening Wat zijn grote steden en wat zijn middelgrote steden? We hebben het vaak over de randstad. Maar wat is de randstad eigenlijk? En het groene hart?
De Randstad / groene hart
Nederlands economische hart?
Stad of dorp Wanneer spreek je van een stad of dorp? Inwoneraantal of adressendichtheid Bestuurlijke problemen (uitdagingen) [kent vaak veel problematieken] Verzorgingsniveau: Scholen, winkels, sport, vrijetijdsbesteding etc. Culturele verschillen
Verzorgingsgebied: Verzorgingsgebied: Het gebied waar de klanten wonen Drempelwaarde: min. aantal klanten dat nodig is om je bedrijf te laten functioneren Reikwijdte: De maximale afstand die de klant wil afleggen voor de dienst (mogelijke klanten)
(voorzieningen:) Dienstverlenende bedrijven ABC locatiebeleid Locatie A Optimale bereikbaarheid per openbaar vervoer op nationaal, regionaal, stadsgewestelijk en lokaal niveau Bereikbaarheid per auto van ondergeschikt belang Stringent parkeerbeleid Goede voorwaarden voor het gebruik van de fiets Aanwezigheid van voorzieningen draagt bij aan een aantrekkelijke verblijfs- en werkomgeving. Locatie B Goede bereikbaarheid per openbaar vervoer op regionaal of stadsgewestelijk en lokaal niveau Redelijke bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Beperking van parkeerfaciliteiten, vooral voor langparkeerders Goede bereikbaarheid per fiets Locatie C Optimale bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Geen eisen met betrekking tot het openbaar vervoer Parkeerfaciliteiten zijn afgestemd op het type bedrijven Congestievrije aansluiting op hoofdtransportassen bereikbaarheidsprofiel A. Bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening. Goede bereikbaarheid per auto en per openbaar vervoer waardoor B locaties worden gekenmerkt, is onder meer belangrijk voor ziekenhuizen en kantoren. goede bereikbaarheid per (vracht)auto komen in aanmerking voor locaties met bereikbaarheidsprofiel C. Bijvoorbeeld productie- en distributiebedrijven.
Theorie van Christaller
Christaller Christaller is een wetenschapper die veel heeft nagedacht over de inrichting van het landschap zodat het zo gunstig mogelijk is voor de mens. Hij doet daarbij eerst het volgende: hij bekijkt wat mensen in hun leven nodig hebben en hij onderscheidt daarbij 3 verschillende niveaus. Als eerste heb je bepaalde zaken elke dag nodig, zoals school, bakker, supermarkt. Deze wil je dus heel dicht bij je huis hebben. Daarna heb je bepaalde diensten of zaken redelijk vaak nodig, bijvoorbeeld de bank, de Hema en de kaaswinkel. Tot slot zijn er bepaalde zaken die je veel minder vaak nodig hebt, bijvoorbeeld de juwelier, kledingwinkels, ziekenhuis, universiteiten. etc. Steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag zijn de hoofdcentra (meest specialistisch, meeste hogeronderwijs etc.)
Corop-gebieden Een COROP-gebied is een regionaal gebied binnen Nederland dat deel uitmaakt van de COROP-indeling. Deze indeling wordt gebruikt voor analytische doeleinden. De naam COROP komt van Coördinatie Commissie Regionaal OnderzoeksProgramma Corop
Bestuurlijk-ruimtelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden Ruimtelijke ordening In de jaren 60 leek het erop dat NL in het jaar 2000 21 miljoen mensen zou tellen. Er moest dus iets gebeuren om dit in goede banen te leiden Beleid: Ruimtelijke ordening (RO). +- Iedere 10 jaar werd een Nota opgesteld (meerjarenplan) voor de ruimte Vandaar de naam: Nota Ruimtelijke ordening
Nota Ruimtelijke ordening 1e RO 1960 2e RO 1966 3e RO 1974 4e Nota RO 1988 (regio’s op eigen kracht) Vierde Nota RO extra (VINEX) 1992 (gericht op woningbeleid etc.) 5e Nota RO in onderhandeling!
Weggelaten elementen ppt: Bestuurlijke netwerken Publiek-private samenwerking (PPS) (lees: fig 3.15) (en vervolgens artikel hiernaast) Vragen???
Voor nu: Maak opdr 5 t/m 11 + 13 =Huiswerk voor maandag!