Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Verandering Schooltijden
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
Continurooster op de Pionier? Laat je goed informeren!! 25 en 27 februari.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Evt. andere schooltijden 17 april 2012
Informatieavond schooltijden
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Andere schooltijden Informeren.
Andere (school)tijden?
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Op weg naar Andere schooltijden
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
5 Gelijke dagen.
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
Het huidige model Obs ’t Hunnighouwersgat. Schooltijden groep 1 tot en met 4 Maandag, Dinsdag, Donderdag:08.25 – 11.45Pauze van tot met pauzehapje.
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
De nieuwe school Impressie.
Andere schooltijden; continurooster
Schooltijdenonderzoek
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
5 gelijke dagen model op de Damiaanschool
Transcript van de presentatie:

Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011 Klankbordavond Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011

Aanleiding TSO in Boekelo Toemend aantal leerlingen maakt gebruik van TSO Afnemend aantal ouders is inzetbaar

Draaiboek Presentatie scenario 1 – ’Handhaven’  inventarisatie reacties Presentatie scenario 2 – ’Professionaliseren’  inventarisatie reacties Presentatie scenario 3 – ’Continurooster’ Ontwikkelingen Afsluitende vragenronde Einde ±21.00u

Scenario 1 Handhaven huidige situatie De oude situatie TSO uitgevoerd door OBS, 2 coördinatoren en veel overblijfouders. Trend: toename aantal overblijfkinderen , afname overblijfouders (2 verdieners), verscherpte wetgeving m.b.t. TSO. Aanpassingen gedurende dit schooljaar Efficiëntere inzet overblijfouders, inzet leerkrachten tijdens TSO.

Scenario 1 Handhaven huidige situatie Uit de enquête 72% is tevreden over toezicht tijdens buitenspelen Route naar school vindt 45% onveilig Kind voelt zich veilig op school: 87% School is veilig ingericht 73% Gemeenschappelijke ruimte: 70% tevreden Controle op eten: 15% ontevreden, gemeten vóór de aanpassingen 62% maakt gebruik van TSO

Scenario 1 Handhaven huidige situatie Mogelijke knelpunten Verscherpte wetgeving m.b.t. scholing van overblijfouders en bijkomende kosten Verplichting overhandiging VOG (Bewijs van goed gedrag, a € 35,-) Aanpassingen gedurende dit schooljaar: - Efficiëntere inzet overblijfouders, inzet leerkrachten tijdens TSO.

Scenario 1 Handhaven huidige situatie Mogelijke aanpassingen Verhoging bijdrage TSO, efficiënte inzet ‘personeel’, zo veel als mogelijk een vaste pool.

Scenario 2 Professionaliseren Stichting Kinderopvang Enschede Alleen een coördinator inhuren   Gehele uitvoering door SKE, d.w.z. coördinator, administratie en vrijwilligers

Scenario 2 Professionaliseren Aandachtspunten: Kosten omhoog. Totale pakket door SKE : € 2,35 per kind per keer Alleen coördinator door SKE: ongeveer € 1,40 per kind per keer Nog steeds evenveel vrijwillige ouders nodig

Scenario 2 Professionaliseren Voordelen SKE regelt scholing en begeleiding vrijwilligers Digitale overblijfkaart met saldo Transparante administratie, o.a. presentielijsten overblijvende kinderen, saldo op de overblijfkaart, urenregistratie vrijwilligers

Scenario 3 Continurooster Uitgangspunten Kinderen lunchen op school in groepsverband Middagpauze is onderdeel van de schooltijd, maar geen onderwijstijd Alle kinderen blijven ‘verplicht’ over Middagpauze duurt maximaal 3 kwartier

Scenario 3 Continurooster Algemene Consequenties Geen financiële bijdrage voor het overblijven Schooldag zal waarschijnlijk eerder eindigen Tijdens lunch zullen weinig/geen ouders nodig zijn Consequenties voor personeel en arbeidstijden 12

Scenario 3 Continurooster Variant 1 Continurooster op ma-di-do Alleen wijziging op ma-di-do Consequenties Kleinste verschil met huidige situatie Mogelijk schooldag iets eerder afgelopen 13

Scenario 3 Continurooster Variant 2 (model 5 gelijke dagen) Elke dag hetzelfde rooster, geen vrije woensdag en/of vrijdagmiddag Consequenties Er worden teveel uren gemaakt ->extra vrije dagen (+/- 5), niet aansluitend aan vakanties Consequenties voor hobby/clubs? Onderwijskundig gezien grootste ingreep in programma 14

Scenario 3 Continurooster Variant 3 (model 4 gelijke dagen) 4 dagen rooster (8.30-14.30) Woensdagmiddag of vrijdagmiddag tot 12.00 Consequenties Woensdagmiddag vrij ligt voor de hand Minder ingrijpend voor hobby/clubs 15

Scenario 3 Continurooster Nog meer variatie mogelijk Schooldag start om 8 uur (voorschoolse opvang wordt omzeild) Organisatorische invulling lunchpauze (spreiding OB/BB) voor rustiger pauze 16

Scenario 3 Continurooster Verdere aspecten Verschillende invullingen mogelijk binnen het continurooster Verandering van schooltijden kan ingrijpend zijn voor ouders Wat een pré is voor de één, is een nadeel voor de ander 17

Scenario 3 Continurooster Verdere aspecten (vervolg) Hoe past het continurooster binnen de werktijden van de ouders ? Hogere kosten? 23 % ouders maakt gebruik van de BSO Men is tevreden over het aanbod op de BSO 42 % is ontevreden over de prijs van de BSO, 58 % is neutraal 18

Ontwikkelingen

Afsluiting Hoe verder? Afsluitende vragen