Webkwesties http://www.webkwestie.nl/ webquest.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Management & Organisatie
Visual Knowledge Building
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Jij en Je Ontdekkingsreis
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
Sociale media als taalvaardigheidstool
Schooloverstijgend samenwerkend leren
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Collectief portfolio groep 3
Een biologisch onderzoek
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De gezonde school en genotmiddelen
Vandaag Het werken in een community. -Hoe werkt een community? -Wat is Whizzer? -Waarvoor gaan we Whizzer inzetten? -Hoe gaan we Whizzer inrichten? -De.
WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Competentiegericht leren vmbo
Typ hier je eigen naam Naam van de school
Online informatie zoeken via de bibliotheekwebsite Demo Nyenrode bibliotheek.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Een werkstuk maken.
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit Plaats hier ter afsluiting Bijvoorbeeld een uitnodigende Tekst voor de lezer! Gebruik deze tekst voor.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
“Help mij het zelf te doen”
Animatie team Dio en Tjeerd.
Samenvatting h1-h3.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Onderzoeksvaardigheden 3
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Marketing Coen van Wetering
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Spreekbeurt in groep 4.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Wat is een webquest?.
Regionale Ontwikkelingen
Spreekbeurt in groep 4.
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Taak 5 Tessa Mosselman.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Webkwesties http://www.webkwestie.nl/ webquest

Webkwest internet tijd opdracht product

Webkwestie inleiding taak verwerking info-bron beoordeling afsluiting leerkracht

Inleiding Laat de leerling zich oriënteren op wat hem te wachten staat; Wek op verschillende manieren de interesse van de leerling op. Dat kunnen we doen door de opdrachten: aan te laten sluiten bij de beginsituatie van de leerling. relevant te laten zijn voor de uiteindelijke doeleinden van de leerling. attractief te maken en visueel interessant te maken belangrijk voor te laten komen, alsof er bijvoorbeeld iets van af hangt. leuk te maken, door de leerling een rol te geven of iets te laten maken.

Taak Het moet passen binnen de huidige leerstof. Het moet (op zijn minst) goed gebruik maken van internet. Het moet de leerling aanzetten tot een hoger niveau van leerstofverwerking en dus geen training zijn in automatismen. Het moet nieuwsgierige interesse opwekken bij de leerlingen. Het moet (zou) eigenlijk een stuk(je) leerstof (kunnen) vervangen/aanvullen waarover je niet tevreden bent.

Verwerking een beschrijving van het te doorlopen proces en ingebouwde begeleidingscomponenten om het proces te ondersteunen zoals studeeraanwijzingen, diagrammen, overzichten, enzovoorts

Info-bron Er moeten om de leerling genoeg keus te geven meer dan vijf bruikbare "links" aangegeven zijn, maar meer is beter.

Beoordeling Dit onderdeel van de webopdracht vertelt de leerling welke eisen aan het werk gesteld zal worden. Bij het opstellen van de webopdracht kunnen verschillende dimensies van leren verweven zijn. Bij de beoordeling komen deze ook weer aan de orde. Kies een aantal leerdimensies die van belang zijn. Probeer criteria op te stellen voor elk beheersingsniveau per dimensie.

Afsluiting Wat heeft de leerling bereikt of geleerd als hij de opdracht goed heeft uitgevoerd. (de opgedane feitenkennis, bepaalde soorten samenwerkingsactiviteiten, wijze van presenteren, enz.) Het verdient de aanbeveling tegelijkertijd de leerling aan zelfreflectie te laten doen.

Leerkracht leerkracht Hier wordt specifieke informatie geplaatst speciaal bestemd voor de leerkracht. Elke web-opdracht moet voorzien zijn van achtergrondinformatie voor de leerkracht.  Bijv.: Titel, Onderwerp, Schooltype, Bestemd voor de groepen, Vakgebied(en) Uitvoering door (hoeveel) leerlingen Tijdsinvestering voor leerling(en) Opbrengst, Leerpunten Extra materialen die nodig zijn Webkwestiemaker(s)