ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Wat is een Digitaal schoolbord
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
© International Institute for Geo-Information Science & Earth Observation Geografische Informatie Systemen Hoofdstuk 1 Een eerste introductie.
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Marco Ligtvoet MSc Aardrijkskunde IOL 14 mei 2010
Statistiek en kans Experiment havo A.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Leswijzer Nieuwsbegrip
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Werkgroep Dynamische modellen
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Het (nieuwe) betavak NLT
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Mijn Persoonlijke Opleidingsplan Caroline Boom. Indeling opleidingsplan Mijn eigenschappen Leerdoelen Activiteiten Stageplan.
1 Cultureel zelfportret
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
‘What’s in it for me?!’ De mogelijkheden van ICT en multimedia in het HBO in perspectief Fontys conferentie Mediawijs, mediarijk , Erik Meester.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
harde feiten: schelpen in de klas
Training digitale didactiek
Leerstijlen KOLB SJM.
Welkom bij het vak ICT … Van Meester Muhammet.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Programmeren met kinderen
Paspoort griekse goden
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Meten met de TI-nspire CX en de Lab Cradle
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Efficiënt en nauwkeurig leren werken
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend experimenteren met Coach
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
“Context-concept in je eigen lessen”
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
leerlijn ICT Multimedia – Bijeenkomst 1
Stuiterles.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA Natuurwetenschap ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA

Hoe leer je begrippen en vaardigheden in science? Wat moet je van science weten en waarom? Hoe leer je begrippen en vaardigheden in science?

observeren beschrijven meten verschijnselen verklaren voorspellen experimenten steun vinden falsifiseren verschijnselen in laboratorium modellen & theorie

Computer projectie technologie ICT Verkrijgen gegevens data logging Interpreteren gegevens grafieken en modellen Multimedia software voor simulaties Informatie systemen Publiceren and presenteren Computer projectie technologie

Pseudo-science Confrontatie Observeren Meten en analyseren Modellen Experimenteren Confrontatie Modellen Theorieën Wetten Procedures Pseudo-science Scientific Community

leerstof onderwerp methodologie leerlingen

ICT is geintegreerd deel van de les Onderzoek Wat hebben we geleerd? ICT is geintegreerd deel van de les ICT-vaardigheden ontwikkelen zich al werkend Ervaringen van docenten helpen anderen over de drempel Voorbeeld-lessen op video helpen anderen over de drempel Invoeren gaat stap voor stap en kost (veel) tijd Wat lijkt nodig? Goed kijken in de klas (verdieping) Intensievere samenwerking met docenten in de praktijk (contact) Topic: samenwerking en samenhang in de schoolpraktijk Toegankelijk(er) maken van onderzoeksresultaten (video) Analyse van voorbeelden van leerlinggerichte didaktiek (video)