Leren en instructie met ICT binnen de Bve sector Mark Vlasblom mvlasblom@asa.nl
4CID Kretologie: Visie De trends Van eindterm naar competentie Project GO Praktijkgestuurd leren CGO Kerntaken Taakgestuurd leren 4CID Competentieprofielen Kernopgaven Natuurlijk leren Probleem GO Producerend leren Competentiecategorieën Opdrachtgestuurd leren
Intake POP Assessment Leertaken Projecten BPV Workshops Zelfstudie Cursussen Portfolio Reflectie & evaluatie
Waar zetten we ICT in?
Waar zetten we ICT in? Delen van content Faciliteren van samenwerking Diagnostisch toetsen Verzamelen van bewijzen Ordenen van bewijsmateriaal Showcase/rapportage Ondersteunen van reflectie Vakspecifieke ondersteuning Blackboard Folio Folio/C-ster C-ster Divers
Welke typen content? Boeken en readers Procesinformatie Beoordelingscriteria Opdrachten Blackboard Bb C-ster
Wat doen we juist niet? Simuleren Slim organiseren van conceptuele kennis Organiseren van virtuele interactie Focussen op metacognitieve competenties van deelnemers
Wat zijn knelpunten Gebrek aan visie Hoge kosten mbt licenties & content Gebrek aan daadkracht van het (midden)management Houdbaarheid en afschrijving van investeringen Competenties medewerkers (ICT en didaktisch
Deelnemer School Arbeidsmarkt Belangrijke vragen Wat zijn mogelijke modellen voor KM in de relatie: Deelnemer School Arbeidsmarkt Welke impact heeft dat op je “onderwijslogistiek”? Welke rol heeft kan ICT daarbij spelen?
Competentie categorieën 4 competentiegebieden: - Vakmatig en Methodisch - Bestuurlijk-Organisatorisch en Strategisch - Sociaal-Communicatief en Cultureel-Normatief - Leer- en Vormgeving