Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november leren met ICT problematisch in meerdere opzichten: 1.overspannen verwachtingen ten aanzien van toegevoegde waarde van ICT, elo’s, e-learning, CSCL e.d. 2.moeizame relatie tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk, ook t.a.v. leren met ICT
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november verwachtingen (te) hooggespannen verwachtingen bij onderwijsmanagers: ICT en imago: ICT-gebruik met het oog op concurrentie technologisch optimisme: elo’s zorgen voor beter onderwijs, beter in de zin van aantrekkelijker, leerbaarder, goedkoper, effectiever e.d.
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november management - onderwijsgever kloof tussen onderwijsmanagement en ICT- management enerzijds en anderzijds de onderwijsgevers / ICT-gebruikers: redelijke tevredenheid bij management: voorzieningen aanwezig
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november management - onderwijsgever kloof tussen onderwijsmanagement en ICT- management enerzijds en anderzijds de onderwijsgevers / ICT-gebruikers: redelijke tevredenheid bij management: voorzieningen aanwezig aanzienlijke onvrede bij onderwijsgevers: voorzieningen sluiten slecht aan bij onderwijs, met name bij leren en instructie (symposium “Kennisrotonde” ORD 2004)
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november wie is de gesprekspartner? meerdere gesprekspartners: bestuurders, ICT-ers, onderwijsgevers, onderwijsbeleidmakers, onderwijsonderzoekers met verschillende posities en opvattingen met verschillende (gebruiks-)doelen als het om leren met ICT gaat met verschillende deskundigheden …
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november moeizame relatie onderzoek en onderwijspraktijk forumdiscussie ORD 2004 te Utrecht: aansluitingsprobleem? versnippering van onderzoek? ambities en verwachtingen? R-D-D model te simpel? research - development - disseminatie
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november Burkhardt & Schoenfeld disseminatie via wetenschappelijke tijdschriften: Pedagogische Studiën zie: samenvattingen: “kennisrotonde” professionele ontwikkeling onderwijsbeleid: onderzoek voldoende robuust? de lange route: longitudinaal onderzoek design experimenten: geen lab-onderzoek, maar praktijkonderzoek in traditie van ontwerponderzoek Educational Researcher, 2003, Vol. 32,No. 9, pp. 3-14
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november ontwerponderzoek naast gebruikelijke onderwijsonderzoek ook ontwerponderzoek in de vorm van samenwerking tussen onderwijsgevers en onderwijsonderzoekers: samenwerkingsprojecten van onderzoekers en docenten kennisgemeenschappen proefscholen, proeffabriek
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november docenten aan het woord Themaconferentie: “docent-gestuurd” praktijkrelevantie: betekenis voor onderwijspraktijk vraagarticulatie: behoeften van onderwijsgevers betrokkenheid bij onderwijsonderzoek: meesturen en meedoen …
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november dank aan de organisatoren Organisatiecommissie: dr. Theo Bastiaens, dr. Frank de Jong, prof. dr. Paul Kirschner, prof. dr. Jeroen van Merriënboer Natascha Schoonman.
VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november meer informatie zie de VOR-site: ook voor Pedagogische Studiën