Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Praktijkgericht Onderzoek Expertisenetwerk School of Education
Conclusies vragenlijstresultaten Over de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk 1.respondenten onderschrijven gemiddeld genomen de kritiek.
Microbiologie in voeding
Persoonlijke waarden en beslissingsgedrag van consumenten
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Scholing voor (onderwijs-)management Met Europees geld ontwikkeld door:
Experiment 7: Het effect van het bezit van een Museumkaart bij leerkrachten Leerkrachten in experiment 7 € 0,00.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
DIY Introductie Introductie Wat is jitter Hoe ontstaat jitter
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
ZHRB Stuurlieden cursus 2004 Stuurliedencursus ter voorbereiding op de Head en de Heineken.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Sociale Studies Workshop alumnidag
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Carolina Gelok, psychiater
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Marketing Information Event 15 November 2006 Merkopstellingen: Wat, Waarom, Wanneer en voor Wie (niet)?
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Erik Franck Promotor: Prof. Dr. R. De Raedt
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Evaluatie BUE - IOP - 30 april (tussentijdse) evaluatie BUE - ondersteuning Bea Janssens, senior consultant GITP.
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
een docent. : “Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de gemiddelde werknemer met toegang tot het Internet 80% van zijn.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Opleidingsscholen als leergemeenschap in het Amsterdamse primair onderwijs.
HAN Faculteit Educatie.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Jongleren met het Ledenonderzoek Uitkomsten en Acties Bathmen, 13 december 2007.
NME: kiezen, leren, meedoen
Prima idee, SHB Jan Companjen Bibliothecaris Haagse Hogeschool Voorzitter SHB Bestuurslid NVB-HB.
1 december KC Development Tools Hands-on Oracle HTML DB v2.0.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Overleg makelaars en notarissen 30 nov 06 Gezamenlijke presentatie Ing. Ad van Wensen Voorzitter: Belangen Vereniging Funderings Problematiek (BVFP)
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
HRMnetwerk vrijdag 25 juni PersoneelsResultatenOnderzoek 2004.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
BB gebruikersdag November 2007 UM Maastricht Jeroen ten Haaf.
GSTPGO1 - Onderzoek in Onderwijs College 1 9 februari 2015 Groep 4 – Bèta + Geo – Elwin Savelsbergh.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Embedded Librarianship
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Persoonlijk leren & Didactiek
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Open durven staan voor verrassende uitkomsten.
Betere verbindingen met onderzoek
Transcript van de presentatie:

Zin en onzin van leren met ICT Wim Jochems Voorzitter Vereniging voor Onderwijsresearch VOR Themaconferentie Heerlen, 25 november 2004

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november leren met ICT problematisch in meerdere opzichten: 1.overspannen verwachtingen ten aanzien van toegevoegde waarde van ICT, elo’s, e-learning, CSCL e.d. 2.moeizame relatie tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk, ook t.a.v. leren met ICT

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november verwachtingen (te) hooggespannen verwachtingen bij onderwijsmanagers: ICT en imago: ICT-gebruik met het oog op concurrentie technologisch optimisme: elo’s zorgen voor beter onderwijs, beter in de zin van aantrekkelijker, leerbaarder, goedkoper, effectiever e.d.

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november management - onderwijsgever kloof tussen onderwijsmanagement en ICT- management enerzijds en anderzijds de onderwijsgevers / ICT-gebruikers: redelijke tevredenheid bij management: voorzieningen aanwezig

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november management - onderwijsgever kloof tussen onderwijsmanagement en ICT- management enerzijds en anderzijds de onderwijsgevers / ICT-gebruikers: redelijke tevredenheid bij management: voorzieningen aanwezig aanzienlijke onvrede bij onderwijsgevers: voorzieningen sluiten slecht aan bij onderwijs, met name bij leren en instructie (symposium “Kennisrotonde” ORD 2004)

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november wie is de gesprekspartner? meerdere gesprekspartners: bestuurders, ICT-ers, onderwijsgevers, onderwijsbeleidmakers, onderwijsonderzoekers met verschillende posities en opvattingen met verschillende (gebruiks-)doelen als het om leren met ICT gaat met verschillende deskundigheden …

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november moeizame relatie onderzoek en onderwijspraktijk forumdiscussie ORD 2004 te Utrecht: aansluitingsprobleem? versnippering van onderzoek? ambities en verwachtingen? R-D-D model te simpel? research - development - disseminatie

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november Burkhardt & Schoenfeld disseminatie via wetenschappelijke tijdschriften: Pedagogische Studiën zie: samenvattingen: “kennisrotonde” professionele ontwikkeling onderwijsbeleid: onderzoek voldoende robuust? de lange route: longitudinaal onderzoek design experimenten: geen lab-onderzoek, maar praktijkonderzoek in traditie van ontwerponderzoek Educational Researcher, 2003, Vol. 32,No. 9, pp. 3-14

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november ontwerponderzoek naast gebruikelijke onderwijsonderzoek ook ontwerponderzoek in de vorm van samenwerking tussen onderwijsgevers en onderwijsonderzoekers: samenwerkingsprojecten van onderzoekers en docenten kennisgemeenschappen proefscholen, proeffabriek

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november docenten aan het woord Themaconferentie: “docent-gestuurd” praktijkrelevantie: betekenis voor onderwijspraktijk vraagarticulatie: behoeften van onderwijsgevers betrokkenheid bij onderwijsonderzoek: meesturen en meedoen …

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november dank aan de organisatoren Organisatiecommissie: dr. Theo Bastiaens, dr. Frank de Jong, prof. dr. Paul Kirschner, prof. dr. Jeroen van Merriënboer Natascha Schoonman.

VOR ThemaconferentieHeerlen, 25 november meer informatie zie de VOR-site: ook voor Pedagogische Studiën