Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Menno Karres Lead Auditor
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
STRATEGISCHE PLANNING
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Stakeholderchart een kaart van belangen…
Systems Engineering 24 april 2007.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten.
Health Balance Score Card
Leiderschap.
Information Management
Facility management en inkoop
Leren in en door organisaties
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Welkom bij de presentatie van het
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Schitterende Organisaties®
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Dat zouden we vaker moeten doen…
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
Producten & Werkprocessen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Kennismanagement & Sociale media
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
4. Online strategie Internet scorecard
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Informatie management HC2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Doelrealisatie in de praktijk
Naar een duurzaam HRM beleid
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Dienstenmarketing Week 4.
Business Process Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kluwer The end of Publishing
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Business case Enterprise Service Bus
Toetsing Vakdidactiek 2.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Human Resources Accounting
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
The making of: Omgevingsvisie
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008

Project 3F interdepartementaal KFI model-> processen landschap ->subprocessen SAP activiteiten

Projectsucces meetbaar? Is projectsucces bij softwaresysteem ontwikkeling meetbaar?

Doel van mijn afstudeeronderzoek is tweeledig: Ten eerste, te onderzoeken welke belangrijke kritieke factoren bepalend zijn voor het succes van ICT projecten. Ten tweede sterke verklarende indicatoren te vinden waarmee de kans op projectsucces zichtbaar gemaakt kan worden.

Aanleiding: Teun van Aken

Waarom is het ene project zoveel succesvoller dan het andere?

Verklaring modelcomponenten Project Management Attitude waarvoor in hoofdstuk 4 een vier-dimensionale schaal (de PMA-schaal) is ontwikkeld B Grijpbaarheid waarvoor in hoofdstuk 5 een Grijpbaarheidsschaal is ontwikkeld op basis van "aantal partijen", "aantal disciplines" en "tastbaarheid"; C Gebruik van instrumenten waarvoor in hoofdstuk 6 een geordende lijst van instrumenten is ontwikkeld D Projectsucces, de afhankelijke variabele waarvoor in hoofdstuk 2 een actorendefinitie is gekozen ten behoeve van een tevredenheids-schaal;

Verwachtingen A Positieve Project Management Attitude bevordert Projectsucces; B Positieve attitude zal in ongrijpbare projecten bevorderend zijn voor Projectsucces, meer dan in grijpbare projecten; C tussen Gebruik van instrumenten en Projectsucces; (Er) wordt geen relatie verwacht D Gebruik van instrumenten heeft tezamen met een positieve attitude een positief effect op projectsucces, bij een negatieve attitude daarentegen niet.

Model van Van Aken bruikbaar vanuit het perspectief van organisatie volwassenheid? Duidelijk is te zien om welke variabelen ( A-D) het gaat en om welke samenhangen(1-4). De te onderzoeken hypotheses luiden als volgt: er is een directe, positieve, relatie tussen ICT volwassenheid als onafhankelijke variabele en Projectsucces, de afhankelijke variabele; er is een interactie-effect van ICT volwassenheid en Aard van de projecten op Projectsucces er wordt verondersteld dat er een relatie bestaat tussen Instrumentgebruik en succes; er is een interactie-effect van succes en Instrumentgebruik op Projectsucces, in de zin van ICT volwassenheid en instrumentgebruik. Anders geformuleerd: 1 ICT volwassenheid is een belangrijke verklarende factor voor Projectsucces, 2. Vooral bij zachte projecten, 3. Instrumentgebruik is een verklarende factor voor succes, 4. Alleen in de zin van ICT volwassenheid en instrumentgebruik.

Aangepast onderzoekmodel: ICT Volwassenheid

Literatuur onderzoek Projectsucces nog steeds actueel Kennis over projectsucces kan bijdragen omdat: Er grote Invloed van Toevalligheden is op IT projecten Succes en falen afhangt van complexe cruciale factoren IT context niet stabiel is door snelle ontwikkelingen de impact groot is van het project resultaat op gebruikers

Perspectieven op projectsucces tot heden Succes-Componenten (Pinkerton, 2003) Management succes – proces, tijd, geld, kwaliteit en functionaliteit Product succes – eindproduct, toegevoegde waarde voor de eindgebruikers en gebruikers tevredenheid. Projectsucces = projectmanagement succes + project product succes. (Baccarini, 1999)

The Delone and McLean Information System Succes model 100 artikelen een grote reeks Informatie systeem succes metingen Geintegreerd perspectief samengebracht in 6 dimensies: 1. Systeem kwaliteit 2. Informatie kwaliteit 3. Informatie gebruik 4. Gebruikers tevredenheid 5. Persoonljke impact 6. Organisatie impact Eenvoudig, erkend, evenwichtig en herbruikbaar

The Delone and McLean Information System Succes model

Actoren - belanghebbenden

Eerste stap: in kaart brengen en toetsen aan de praktijk van : Context bepaalde - 1. kritieke projectsucces factoren 2. kritieke projectsucces indicatoren

Lemniscaatmethode Doelen Middelen Feiten Visie percepties

Projectmatig werken?

veranderen

Strategie klok- productlevenscyclus

ICT Volwassenheid? Welk model? PMOV project management volwassenheid modellen – meestal niet wetenschappelijk onderbouwd. Ontwikkeling komt overeen met model van Delone en McLean. Klassiek model –tijd, geld, kwaliteit Modern model- PMBOK, Prince – fitness for use Strategisch model- CMM- Managing succesful programmes MSP,- fitnets for purpose Veelzijdig model- komt nog ? (Tanaka,20xx)

Conclusie Uit wegwijzer voor modellen voor organisatie volwassenheid bij projectmanagement: Organisaties kunnen PMOV’s gebruiken als streefmodel Of als referentiemodel voor het definieren van hun eigen streefpunten

vervolg Veelzijdig model? Iedere actor zijn eigen succes ? Welke KPSF ? Welke KPSI ? Zo eenvoudig mogelijk met meeste validiteit