EVC en duurzaam beoordelen Welkom! Dominique Sluijsmans Lectoraat ‘Duurzaam beoordelen in vraaggestuurd leren’ Congres Levenlang leren op een HOger plan - EVC in perspectief 12 februari 2009
Wie ben ik? Studie Pedagogische wetenschappen (propedeuse), Radboud Universiteit Nijmegen Onderwijskunde, Radboud Universiteit Nijmegen Werk Afstudeerstage KPC Groep, 1997 Promovendus bij OTEC (OU), 1998-2002 Universitair docent bij OTEC (OU), sinds 2002 Persoonlijk 34 jaar, getrouwd met Roger, 2 dochters, Renée (5) en Pascalle (3) Nu Lector bij Faculteit Educatie (0,5 fte), passie voor het thema beoordelen, in het specifiek hoe beoordelen kan bijdragen aan leren op de lange termijn
4217
Casus ‘buurvrouw’
Zeven kenmerken Bij duurzaam beoordelen… …staat de unieke lerende centraal …ligt het accent op leren voor de toekomst …is er sprake van continuïteit (leren en beoordelen smelten samen) …wordt zelfsturing gestimuleerd …is de lerende eigenaar van de beoordeling …wordt de mate van duurzaamheid van kennis erkend …is leren oneindig (beoordelen is begin van nieuwe leercyclus)
….in het beoordelen van 2009 echter*…. …staat een gemiddelde lerende centraal …ligt het accent op leren in het verleden en nu …wordt beoordelen geïsoleerd ingebouwd (leren en beoordelen zijn gescheiden werelden) …wordt zelfsturing belemmerd …wordt de beoordeling opgelegd aan de lerende …wordt kennis als onveranderlijk verondersteld …is leren eindig (leren is klaar na de beoordeling) * in met name het PO en VO
Waarom EVC? om te erkennen, certificeren of te selecteren ➔ summatief/retrospectief* om de lerende informatie te verschaffen over zijn/haar leren, bevorderen van kennisontwikkeling, vormend ➔ formatief/prospectief* om lerenden te ondersteunen in het beklijven van kennis en kunde en ze te leren (een leven lang te) leren, dus gericht op de toekomst ➔ duurzaam** *Duvekot & Klarus, 2007 **Boud, 2000; Sluijsmans, 2008
lerende EVC opleiding werkveld De gouden driehoek
Vragen voor discussie In hoeverre is uw EVC-procedure gericht op duurzaam leren (zie checklist)? Hoe kan een EVC-procedure leren op de lange termijn stimuleren? Moet een EVC-procedure wel een functie van (lange termijn) leren in zich dragen? Zo ja, waarom?
Hartelijk dank voor uw aandacht!
Voor vragen of andere reacties kunt u mij altijd mailen: dominique.sluijsmans@han.nl
Definitie duurzaamheid Brundtland-rapport (1987): Our common future Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling waarbij de huidige wereldbevolking in haar behoeften voorziet zonder de komende generaties te beperken om in hun behoeften te voorzien. Duurzame ontwikkeling wordt voorgesteld door de drie P's (triple P): people (mensen), planet (planeet) en profit/prosperity (winst/welvaart), die staan voor respectievelijk de sociale, ecologische, economische dimensies van het begrip. Bij duurzame ontwikkeling moet men ernaar streven om deze drie P's (oftewel: natuur, samenleving en economie) harmonieus met elkaar te laten werken.