EVC en duurzaam beoordelen Welkom!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Cursus Duurzame Herstructurering
Duurzaam beleggen en kerken 29 november, 2011 Giuseppe van der Helm Directeur VBDO en voorzitter EUROSIF.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Inleiding in de Marketing
Het Kennisnetwerk EVC in Nederland OESO seminarie Brussel, 31 Januari 2008 Erik Kaemingk Directeur
Radboud Universiteit Nijmegen 22 februari 2008
Duurzame Ontwikkeling Nederland Suriname
Nardi Steverink.
Fairfood International
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Werkgroep Economie en Geloof Enkele activiteiten Doelstellingen Hoe het begon  Alternatieve invulling Dankdag: 2009 paneldiscussie met o.a. vert. chr.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
NME: kiezen, leren, meedoen
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
IPO in het kort Maarten Lenaerts algemeen coördinator IPO Afdeling Platteland – VLM IPO trefdag, 9 december 2008.
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
Bea? Wie is Bea? Wouter Verhaverbeke
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
Psychologie van de duurzaamheid
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Project.
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Leren in de beroepspraktijk
Debatgroep 1 Beleidsaanbevelingen op vlak van ondersteuning, kennis- en expertiseontwikkeling en curriculumontwikkeling in het volwassenenonderwijs.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage voor zelfsturende auto’s Community of Practice (CoP) “Future Mobility” Een parkeergarage.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Duurzame energie Leefomgeving II M43. Wat gaan we doen?  Bekijken PVTA/Planning  Introductie dmv film  Theorie  Start met opdrachten.
Duurzame energie M Wat gaan we doen?  Planning  Herhalen vorige week  Theorie  Verder werken aan met opdrachten.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Omgevingsonderwijs DUURZAME ONTWIKKELING ENBI-OMGE1.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Coöperatief bankieren Dirk Duijzer, 10 december 2012.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Duurzame ontwikkeling
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Education for Sustainable Development - Budva - May , 2010
als houvast voor uw project
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 4 Profit.
Transcript van de presentatie:

EVC en duurzaam beoordelen Welkom! Dominique Sluijsmans Lectoraat ‘Duurzaam beoordelen in vraaggestuurd leren’ Congres Levenlang leren op een HOger plan - EVC in perspectief 12 februari 2009

Wie ben ik? Studie Pedagogische wetenschappen (propedeuse), Radboud Universiteit Nijmegen Onderwijskunde, Radboud Universiteit Nijmegen Werk Afstudeerstage KPC Groep, 1997 Promovendus bij OTEC (OU), 1998-2002 Universitair docent bij OTEC (OU), sinds 2002 Persoonlijk 34 jaar, getrouwd met Roger, 2 dochters, Renée (5) en Pascalle (3) Nu Lector bij Faculteit Educatie (0,5 fte), passie voor het thema beoordelen, in het specifiek hoe beoordelen kan bijdragen aan leren op de lange termijn

4217

Casus ‘buurvrouw’

Zeven kenmerken Bij duurzaam beoordelen… …staat de unieke lerende centraal …ligt het accent op leren voor de toekomst …is er sprake van continuïteit (leren en beoordelen smelten samen) …wordt zelfsturing gestimuleerd …is de lerende eigenaar van de beoordeling …wordt de mate van duurzaamheid van kennis erkend …is leren oneindig (beoordelen is begin van nieuwe leercyclus)

….in het beoordelen van 2009 echter*…. …staat een gemiddelde lerende centraal …ligt het accent op leren in het verleden en nu …wordt beoordelen geïsoleerd ingebouwd (leren en beoordelen zijn gescheiden werelden) …wordt zelfsturing belemmerd …wordt de beoordeling opgelegd aan de lerende …wordt kennis als onveranderlijk verondersteld …is leren eindig (leren is klaar na de beoordeling) * in met name het PO en VO

Waarom EVC? om te erkennen, certificeren of te selecteren ➔ summatief/retrospectief* om de lerende informatie te verschaffen over zijn/haar leren, bevorderen van kennisontwikkeling, vormend ➔ formatief/prospectief* om lerenden te ondersteunen in het beklijven van kennis en kunde en ze te leren (een leven lang te) leren, dus gericht op de toekomst ➔ duurzaam** *Duvekot & Klarus, 2007 **Boud, 2000; Sluijsmans, 2008

lerende EVC opleiding werkveld De gouden driehoek

Vragen voor discussie In hoeverre is uw EVC-procedure gericht op duurzaam leren (zie checklist)? Hoe kan een EVC-procedure leren op de lange termijn stimuleren? Moet een EVC-procedure wel een functie van (lange termijn) leren in zich dragen? Zo ja, waarom?

Hartelijk dank voor uw aandacht!

Voor vragen of andere reacties kunt u mij altijd mailen: dominique.sluijsmans@han.nl

Definitie duurzaamheid Brundtland-rapport (1987): Our common future Duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling waarbij de huidige wereldbevolking in haar behoeften voorziet zonder de komende generaties te beperken om in hun behoeften te voorzien. Duurzame ontwikkeling wordt voorgesteld door de drie P's (triple P): people (mensen), planet (planeet) en profit/prosperity (winst/welvaart), die staan voor respectievelijk de sociale, ecologische, economische dimensies van het begrip. Bij duurzame ontwikkeling moet men ernaar streven om deze drie P's (oftewel: natuur, samenleving en economie) harmonieus met elkaar te laten werken.