Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het nieuwe spelen is oud
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
3-jarigen in het basisonderwijs
OBA Expert op Afstand Expert op Afstand in de praktijk Ervaringen met videoconferencing Samenwerkingsverband D e D igitale S leutel in Leiden.
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Talentontwikkeling: klaarstomen voor de toekomst – of worden wie je bent? De ideeën van Janusz Korczak Voordracht door Joop Berding, ter gelegenheid van.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Presentatie door Joop Berding Zeist: VBSP-conferentie 5 en 6 juni 2009
Speelse pedagogiek Joop Berding 9 juni 2011 Symposium t.g.v. het afscheid van Jan van der Born.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
‘it takes a village to raise a child’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Verlengde Instructie Groepen 3.
LOB De VO-school als regisseur
Onderwijsbehoeften. Niels (10) is druk Voldoet niet aan de norm Benadrukken van het probleem Diagnostisch label (niet pedagogisch) Programma tot herstel.
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
Van ICT-coördinator naar ICOACH
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Jong gedaan, oud geleerd De burgerschaps-vormingsquiz
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Werkwijze groep
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
GROEP 8.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
School en Samenleving programma terugblik lessen Hoofdstuk 11 debat Wouter Pols wie gaat het debat aan samenvatting lessen verdere.
School en samenleving week 5 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: pascal medsite: schpa.
Pedagogische theorieën
Het belang van voorlezen
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
DE WERELD VAN DE CHAUFFEUR
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid?
Het 24 spel.
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
PROJECT INTERFACE.
Tutorgym.
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey Deelsessie 7 @ 1-11-2011 Dr. Joop Berding 1e Jaarcongres Het jonge kind

Introductie Burgerschap ‘Oefenen’ en ‘oefenruimte’ Spel en verbeeldingskracht John Dewey Deze workshop

Spel We bekijken enkele fragmenten van kinderspel.

John Dewey (1859-1952)

Kernbegrippen Ervaring Participatie Communicatie Transactie Opvoeding als initiatie door participatie en communicatie Taal als communicatie- en expressiemiddel Het belang van spel

Nog ‘n keer: spel We bekijken dezelfde fragmenten nog ‘n keer maar nu met de begrippen van Dewey als ‘bril’.

Deweys ‘laboratorium’-school De ‘lab school’ Oud en nieuw (of te wel ‘What’s new?’)

Bouwen

Kindergarten students play in a flexible house Kindergarten students play in a flexible house. They have made the house into a store where they and their dolls play at shopping and working. The sign over the shop reads "Sunshine Store", and the children are buying and selling real fruits and vegetables. Winkeltje

The costumes were for a class play, while students were learning about the clothing and shelter of various cultures Verkleden

Spel en speelsheid Twee teksten van Dewey: De opvoedingsprincipes van Fröbel Spel en werk in het curriculum Spel, verbeeldingskracht als de ‘ruimte waarin het kind leeft’

2011 Speelse geest onder druk? ‘Nutteloos’ spel? De actualiteit van Dewey: Actief leren Participatie Leerinhouden doen ertoe

Meer lezen?! Berding, J. (2011). John Dewey over opvoeding, onderwijs en burgerschap. Een keuze uit zijn werk. Amsterdam: SWP. www.joopberding.nl voor meer informatie over Dewey en andere pedagogen zoals Korczak

Stellingen 1. Politici en beleidsmakers: laat het spel van het (jonge) kind met rust! 2. Burgerschapsvorming op school begint met een positief pedagogisch klimaat in de klas. 3. Burgerschapsvorming moet gaan over vragen en problemen van kinderen, niet die van volwassenen.