Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey Deelsessie 7 @ 1-11-2011 Dr. Joop Berding 1e Jaarcongres Het jonge kind
Introductie Burgerschap ‘Oefenen’ en ‘oefenruimte’ Spel en verbeeldingskracht John Dewey Deze workshop
Spel We bekijken enkele fragmenten van kinderspel.
John Dewey (1859-1952)
Kernbegrippen Ervaring Participatie Communicatie Transactie Opvoeding als initiatie door participatie en communicatie Taal als communicatie- en expressiemiddel Het belang van spel
Nog ‘n keer: spel We bekijken dezelfde fragmenten nog ‘n keer maar nu met de begrippen van Dewey als ‘bril’.
Deweys ‘laboratorium’-school De ‘lab school’ Oud en nieuw (of te wel ‘What’s new?’)
Bouwen
Kindergarten students play in a flexible house Kindergarten students play in a flexible house. They have made the house into a store where they and their dolls play at shopping and working. The sign over the shop reads "Sunshine Store", and the children are buying and selling real fruits and vegetables. Winkeltje
The costumes were for a class play, while students were learning about the clothing and shelter of various cultures Verkleden
Spel en speelsheid Twee teksten van Dewey: De opvoedingsprincipes van Fröbel Spel en werk in het curriculum Spel, verbeeldingskracht als de ‘ruimte waarin het kind leeft’
2011 Speelse geest onder druk? ‘Nutteloos’ spel? De actualiteit van Dewey: Actief leren Participatie Leerinhouden doen ertoe
Meer lezen?! Berding, J. (2011). John Dewey over opvoeding, onderwijs en burgerschap. Een keuze uit zijn werk. Amsterdam: SWP. www.joopberding.nl voor meer informatie over Dewey en andere pedagogen zoals Korczak
Stellingen 1. Politici en beleidsmakers: laat het spel van het (jonge) kind met rust! 2. Burgerschapsvorming op school begint met een positief pedagogisch klimaat in de klas. 3. Burgerschapsvorming moet gaan over vragen en problemen van kinderen, niet die van volwassenen.