Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
De fundamenten van de organisatiestructuur
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
Duurzame inzetbaarheid
1 Vrije Universiteit Faculty of Sciences Department of Computer Science Section Information Management & Software Engineering Subsection Human Computer.
© Pearson Education Benelux, 2003
Veranderingen in de zorg
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Organisatietheorieën
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
© Pearson Education Benelux, 2003
Business Marketing Sabine Vermuyten
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Agenda Inkoopprofessionalisering
The managment of innovation
Inhoud van dit college Introductie Doelstelling van dit keuzevak
Communicatieproces .
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Prestaties beoordelen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Figuur 2.1 Prijselasticiteit uitgebeeld
Advanced Algorithms Groep: EII7AAb Studenten: Clermond de Hullu, Wiebren Wolthuis, Simon Wels en Maik Gosenshuis.
Les 3 Elektrische velden van continue ladingsverdelingen
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Introductie tot Organisatie Gedrag
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Schitterende Organisaties®
 1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500 (VS) een kwaliteits-
© de vries business consultancy, 2008
Communicatie in organisaties Julia Reymond
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
Ketensamenwerking vanuit het perspectief van de individuele organisatie Anneleen Winters Een analyse als discussie start Center for e-Government Studies.
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
Strategische communciatie in organisaties
De Groei-Curve Richard Robertson, MSc.
Management Accounting Management Control
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Miriam, Aniek, Jorel, Elja, Wieke, Leergroep 1. Klassiek  Opkomst industrialisatie  Organisatie al machine  Fayol, Taylor, Weber Human Relations 
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Klassieke opvattingen over organisaties
Kennismanagement & Sociale media
Week 38. Opdracht 4 Hoofdstuk 2 en 3 uitgelicht. Door Jenneke, Julia, Lieke, Nienke en Marit.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Organisatie & Personeel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën

Figuur 2–2 De vier managementprincipes van Taylor

Figuur 2–3 De 14 grondbeginselen van management van Fayol Verdeling van arbeid. Autoriteit. Discipline. Eenheid van gezag. Eenheid van richting. Ondergeschiktheid van indviduele belangen aan het algemene belang. Vergoeding. Centralisatie. Hiërarchie. Volgorde. Rechtvaardigheid. Stabiele invulling van arbeid. Initiatief. Teamgeest.

Figuur 2–4 De ideale bureaucratie van Weber

Figuur 2–5 Vroege bijdragen aan OG

Figuur 2–6 De organisatie als een open systeem

Figuur 2–7 Veelgenoemde contingentievariabelen

Figuur 2–8 Mate van verwikkeling in e-business

Figuur 2–9 Conventionele organisaties versus lerende organisaties

Figuur 2–10 Wat is Total Quality Management? Sterke focus op de klant. Zorg voor continue verbetering Procesgericht. Verbetering van de kwaliteit van alles. Accurate metingen. Empowerment van werknemers.