Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Figuur 2–2 De vier managementprincipes van Taylor
Figuur 2–3 De 14 grondbeginselen van management van Fayol Verdeling van arbeid. Autoriteit. Discipline. Eenheid van gezag. Eenheid van richting. Ondergeschiktheid van indviduele belangen aan het algemene belang. Vergoeding. Centralisatie. Hiërarchie. Volgorde. Rechtvaardigheid. Stabiele invulling van arbeid. Initiatief. Teamgeest.
Figuur 2–4 De ideale bureaucratie van Weber
Figuur 2–5 Vroege bijdragen aan OG
Figuur 2–6 De organisatie als een open systeem
Figuur 2–7 Veelgenoemde contingentievariabelen
Figuur 2–8 Mate van verwikkeling in e-business
Figuur 2–9 Conventionele organisaties versus lerende organisaties
Figuur 2–10 Wat is Total Quality Management? Sterke focus op de klant. Zorg voor continue verbetering Procesgericht. Verbetering van de kwaliteit van alles. Accurate metingen. Empowerment van werknemers.