variabelen vaststellen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

HC2MFE Meten van verschillen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Overzicht Sessie 1 Inleiding
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Inleiding tot inferentie
Havo5 WA Extra opgaven.
Marktonderzoek als proces
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
variabelen vaststellen
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Correlatietoetsen Toetsen op afhankelijkheid tussen variabelen waarvan minimaal een van de twee niet ordinaal is: afhankelijkheidstabellen. Vb. afhankelijkheid.
N = geschatte aantal M = eerste gemerkte vangst C = totaal tweede vangst R = aantal gemerkte exemplaren in tweede vangst.
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Eindpresentatie Modelleren C Random Seeds
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 13
Buigpunt en buigraaklijn
Gegevensverwerving en verwerking
Non-parametrische technieken
Meervoudige lineaire regressie
Twee-factor Variantie-analyse
Inferentie voor regressie
Inferentie voor kruistabellen
Schatter voor covariantie
H4 Marktonderzoek Verschillende informatiebehoeften in verschillende fasen: Analyse fase Strategische fase Implementatie fase Evaluatie fase.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Marktonderzoek als proces
De steekproefopzet bepalen
Voorspellende analyse
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Populatiegemiddelden: recap
Statistiek voor Historici
Statistiek voor Historici
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Hoorcollege 3 Samenhang tussen variabelen
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Rechte lijnen: lineair verband. Een lijn is een verzameling van punten.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
Toegepast rekenen Differentieren. Veranderende vergelijkingen: Lineaire functies: rechte lijn ∆O= k x ∆ A O = omzet A = afzet ∆ = delta k = ∆O/∆ A = richtingscoefficient:
Grafiek van lineaire formule
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
variabelen vaststellen
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Voorspellende analyse
Regelmaat en formules Regelmaat en formules Regelmaat en formules
Hoofdstuk 2 Indeling van het magazijn
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

variabelen vaststellen Hoofdstuk 15 Verbanden tussen variabelen vaststellen en interpreteren

Soorten verbanden tussen twee variabelen (1) Verband: een consistente en systematische koppeling tussen de niveaus of benamingen van twee variabelen. Vier basistypen verbanden tussen twee variabelen: niet-monotoon monotoon lineair curvilineair

Soorten verbanden tussen twee variabelen (2) Niet-monotoon: bij een niet-monotoon verband wordt de aanwezigheid (of afwezigheid) van de ene variabele systematisch gerelateerd aan de aanwezigheid (of afwezigheid) van een andere variabele. Monotoon: een monotoon verband is een verband waarbij de onderzoeker slechts de algemene richting van de samenhang tussen de twee variabelen kan aanduiden. Stijgend: de ene variabele neemt toe als de andere variabele toeneemt. Dalend: de ene variabele neemt toe als de andere variabele afneemt.

Soorten verbanden tussen twee variabelen (3) Lineair: een rechtlijnige samenhang tussen twee variabelen. Hier levert kennis van de omvang van de ene variabele automatisch kennis op over de omvang van de andere variabele.

Soorten verbanden tussen twee variabelen (4) Curvilineaire verbanden: die verbanden waarbij de ene variabele samenhangt met de andere variabele, maar het verband eerder de vorm van een kromme heeft dan van een rechte lijn.

Verbanden tussen variabelen karakteriseren Aanwezigheid: verwijst naar de vraag of er een systematisch verband bestaat tussen twee variabelen. Richting: van monotone en lineaire verbanden kan ook de richting van de samenhangen worden beschreven. Sterkte van het verband: afhankelijk van het soort verband dat wordt onderzocht kan de sterkte van de samenhang tussen twee variabelen worden voorgesteld.

Analyseren van verbanden

Kruistabellen Kruistabel: een tabel waarin de data worden vergeleken door middel van een indeling in rijen en kolommen. Frequentie kruistabel Percentage kruistabel

Chi-kwadraatanalyse (1) Chi-kwadraatanalyse: bij een chi-kwadraatanalyse (χ2-analyse) bestudeer je de frequenties van twee nominale variabelen in een kruistabel om te bepalen of er tussen de variabelen een niet-monotoon verband bestaat. Waargenomen frequenties: de feitelijke tellingen in de kruistabel. Verwachte frequenties: theoretische frequenties die worden afgeleid van deze hypothese van geen verband tussen de twee variabelen.

Chi-kwadraatanalyse (2) De berekende χ2-waarde:

Chi-kwadraatanalyse (3) De vorm van de chi-kwadraatverdeling wordt bepaald door het aantal vrijheidsgraden.

Chi-kwadraatanalyse (4) Hoe je een chi-kwadraatuitkomst interpreteert Uit de chi-kwadraatanalyse komt de kans naar voren dat de onderzoeker bewijs vindt voor de nulhypothese als hij het onderzoek zeer vele keren zou herhalen met onafhankelijke steekproeven.

Correlatiecoëfficiënten en covariatie Correlatiecoëfficiënt: een indexgetal dat altijd tussen de -1,0 en +1,0 ligt en de sterkte en de richting van het verband tussen twee variabelen aangeeft. Covariatie: de hoeveelheid verandering in de ene variabele die systematisch samenhangt met de verandering in de andere variabele.

Vuistregels voor de sterkte van de correlatie

De product-momentcorrelatiecoëfficiënt van Pearson De product-momentcorrelatiecoëfficiënt van Pearson: hiermee meet je het lineaire verband tussen twee variabelen van interval- en/of rationiveau, zoals de variabelen die worden afgebeeld in een spreidingsdiagram.

Waarschuwingen bij het gebruik van correlaties