Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

van verdragsbepalingen
Voorrang en directe werking
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van werknemers
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
BESCHERMING VAN JONGEREN TEGEN TABAK EN ALCOHOL
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Rechtshandelingen van de Unie
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
CASCADEREGELING VOOR VOEDSELPRODUCERENDE DIEREN: Is er een vergund therapeutisch diergeneesmiddel voor deze diersoort en deze indicatie in België beschikbaar?
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
04/04/2017 Vogelplaag arrest Iris Cramer Bornemann.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Invloed van nationale regeringen, parlementen en burgers
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Pensioenverzekeren over de grens
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Het Nederlandse ontslagrecht
De (T)OR en de bestuurder
Klik op één van de hoofdstukken voor meer informatie of klik op volgende pagina om de handleiding te starten. 1.Navigatie op de homepaginaNavigatie op.
vrij verkeer beginselen
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
De verschillen in Europa
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
1 CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management H6. Beperkte rechten H7. De verbintenis in het algemeen H8. Nakoming en niet-nakoming.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Toelichtingsnota: VOCL in het grond- water en geen bron op het KP Bart VANDENBOSSCHE Afdeling Milieupolitie en Bodem Departement Identificatie van verontreinigde.
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Toegevoegde Waarde 1 IntroFox.
Welkom Havo 5..
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Project Handvatten Omgevingsplan
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen

(2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten worden omgezet in nationaal recht. Iedere richtlijn een uiterste termijn voor deze omzettingsverplichtingen bevat.

Wat gebeurt er wanneer richtlijnnormen niet (tijdig) door lidstaat A zijn omgezet in nationaal recht? In dat geval kunnen deze richtlijnnormen directe werking hebben, als de volgende voorwaarden vervuld zijn: de richtlijnnormen bevatten een duidelijke en onvoorwaardelijke verplichting, waarbij rechten aan particulieren worden toegekend. de richtlijnnormen zijn niet in nationaal recht omgezet (nadat de uiterste omzettingsdatum verstreken is). de richtlijnnormen bevatten een verplichting voor de lidstaten. (3/13)

Richtlijnnormen kunnen verplichtingen opleggen aan: lidstaten particulieren zowel lidstaten als particulieren (4/13)

Alleen richtlijnnormen met verplichtingen voor de lidstaten kunnen, nadat de omzettingstermijn is verstreken, directe werking hebben: Gevolg: Richtlijnnormen kunnen wel verticale directe werking hebben Richtlijnnormen kunnen geen horizontale directe werking hebben (5/13)

Voorbeeld I van een richtlijnnorm met verplichtingen voor de lidstaten: Artikel 13, lid 1, van richtlijn 2001/37 (tabakrichtlijn): De lidstaten mogen de invoer, de verkoop en het verbruik van tabaksproducten die aan deze richtlijn voldoen, niet verbieden of beperken om redenen die verband houden met de beperking van de gehaltes aan teer, nicotine of koolmonoxide van sigaretten (...). Voor het goede begrip van deze bepaling is het belangrijk te weten dat artikel 3 van de richtlijn bepaalt welke gehalte aan teer, enzovoort, maximaal toelaatbaar is. (6/13)

Directe werking van artikel 13, lid 1, van richtlijn 2001/37 (tabakrichtlijn): Stel dat in Duitsland veel strengere eisen worden gesteld – aan het teergehalte in sigaretten – dan de eisen in artikel 3 van richtlijn 2001/37. Een Franse producent die met zijn product aan de – minder strenge – normen van artikel 3 voldoet, kan zijn product in Duitsland verhandelen door zich (tegenover Duitsland) op de directe werking van artikel 13, lid 1, beroepen. (7/13)

Voorbeeld II van een richtlijnnorm met verplichtingen voor de lidstaten: Artikel 6, lid 1, van richtlijn 2001/37 (tabakrichtlijn) 1. De lidstaten verplichten de producenten en importeurs van tabaksproducten een lijst in te dienen van alle ingrediënten, met opgave van de hoeveelheden, die voor de productie van die tabaksproducten worden gebruikt, opgesplitst naar merk en type. (...). 2. De lidstaten zorgen voor de verspreiding met alle geëigende middelen van de overeenkomstig dit artikel verstrekte inlichtingen teneinde de consumenten te informeren. (...). (8/13)

Directe werking van artikel 6, lid 1, van richtlijn 2001/37 (tabakrichtlijn): Stel dat in Spanje de door artikel 6 van de richtlijn verplicht gestelde informatie niet aan consumenten ter beschikking wordt gesteld. Als gevolg van de directe werking van artikel 6, kan de consument van de Spaanse rechter vragen om de lidstaat Spanje te dwingen om producenten en importeurs te verplichten de nodige informatie te verschaffen en deze aan de consument beschikbaar te stellen. (9/13)

Voorbeeld van een richtlijnnorm met verplichtingen voor particulieren: Artikel 5, lid 2, van richtlijn 2001/37 (tabakrichtlijn): Op alle verpakkingseenheden van tabaksproducten, met uitzondering van tabak voor oraal gebruik en andere niet voor roken bestemde tabaksproducten, moeten verplicht de volgende waarschuwingen worden aangebracht: a. een algemene waarschuwing 1. ‘Roken is dodelijk/roken kan dodelijk zijn’, 2. ‘Roken brengt u en anderen rondom u ernstig schade toe’. Et cetera. (10/13)

Directe werking van artikel 5, lid 2, van richtlijn 2001/37 (tabakrichtlijn): Stel dat in Griekenland minder strenge eisen worden gesteld aan tabakproducten dan de eisen van artikel 5, lid 2, van richtlijn 2001/37. Omdat geen horizontale directe werking mogelijk is, kan een Griekse consument niet van een Griekse producent eisen dat deze in Griekenland een algemene waarschuwing op sigarettenpakjes aanbrengt. De Griekse consument kan in dit geval wel schadevergoeding van de Griekse overheid eisen als hij benadeeld blijkt te zijn door de afwezigheid van een algemene waarschuwing. (11/13)

Voorbeeld van een richtlijnnorm met verplichtingen voor zowel lidstaten als particulieren: Artikel 4, alinea 1, van richtlijn 2006/54 Voor gelijke arbeid of voor arbeid waaraan gelijke waarde wordt toegekend, moet directe en indirecte discriminatie op grond van geslacht ten aanzien van alle elementen en voorwaarden van beloning worden afgeschaft. (12/13)

Directe werking van artikel 4, alinea 1, van richtlijn 2006/54: Stel dat in Italië de wet toestaat om op vrouwelijke werknemers ongunstigere pensioenregelingen toe te passen. Dankzij de verticale directe werking van artikel 5, kan een vrouwelijk werknemer, als zij voor de overheid werkt, een gunstigere pensioenregeling afdwingen. Doordat artikel 5 geen horizontale directe werking heeft, kan zij geen gunstigere pensioenregeling afdwingen als zij voor een particuliere werkgever werkt. De schade, die zij daardoor lijdt, kan zij verhalen op de Italiaanse Staat. (13/13)