Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Danielle Bloemsma, Suzan Coster en Ilja Rosenbrand 5VWO
VOORSTEL TOT HERVORMING VAN DE ORDE DER GENEESHEREN Walter Michielsen Ondervoorzitter Nationale Raad.
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
INTERNERING Joris Casselman
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Rechtshandelingen van de Unie
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Internationale organisaties
Internationale betrekkingen
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Hoofdstuk 2 Van EEG tot EU.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Paragraaf 7. Zijn voor de Tweede Kamer om de 4 jaar. Dan kiezen we volksvertegenwoordigers. Zij nemen beslissingen namens ons. De leden van Eerste kamer.
QUIZ Katern Politiek.
De eenwording van Europa
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
6.2: Naar een Verenigde Staten van Europa
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Europese Samenwerking
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Invloed van nationale regeringen, parlementen en burgers
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Bingo Europese Unie. 1.Waarvoor kun je je stem uitbrengen op 22 mei? Bingo.
Verdragen en inleiding Europees Recht
De wetgevende macht Charles de Montesquieu Wetgevende macht
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Vrouwe justitia.
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Europese integratie EUROPA (ca …)
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
vrij verkeer beginselen
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Rollenspel EU besluitvorming
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 1. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Televisie en computer H13.3 EUROPESE EENWORDING. 1.Nieuwe wereldoorlog voorkomen 2.Andere economische aanpak (geen protectionisme als in de jaren ‘30)
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Europese integratie EUROPA (ca …)
Welke gevolgen hebben de voorstellen uit het Turks referendum?
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Bingo Europese Unie.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Milieu wet- en regelgeving
Rollenspel EU besluitvorming
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden

De belangrijkste instellingen van de EG zijn: Raad Commissie Europees Parlement Hof van Justitie (2/18)

Andere instellingen zijn: Europese Centrale Bank (ECB) Europese Rekenkamer Europese Investeringsbank Economisch en Sociaal Comité Comité van de regio’s (3/18)

De Raad: Instelling van de EG, bestaande uit 27 nationale ministers, bijvoorbeeld de ministers van landbouw. De Europese Raad: Instelling van de EU, gevormd door de eerste ministers (en voor Frankrijk de president) en de voorzitter van de Europese Commissie. De Raad van de Europese Unie: Naam voor zowel de Raad als de Europese Raad. De Raad van Europa: Geen instelling van de EG en/of de EU. Dit is een intergouvernementele organisatie, waarvan vrijwel alle Europese landen lid zijn, inclusief Rusland en Turkije. (4/18)

Bevoegdheden van de Raad: Wetgeving kan niet tot stand komen zonder toestemming van de Raad. Het bestuur (de uitvoering van wetgeving) is in de eerste plaats opgedragen aan de Raad. Bevoegdheden van de Europese Raad: De Europese Raad heeft in de praktijk de functie om het groene licht te geven voor activiteiten van de Europese Unie. (5/18)

De Commissie: De Commissie bestaat uit personen die op grond van hun algemene bekwaamheid worden gekozen, en die alle waarborgen voor onafhankelijkheid bieden. De drie belangrijkste taken van de Commissie zijn: uitoefenen van controle over de lidstaten (waakhond functie) doen van wetgevingsvoorstellen uitvoeren van wetgeving (in opdracht van de Raad) De leden van de Commissie moeten deze taken volledig onafhankelijk van de lidstaten uitoefenen. (6/18)

Benoeming van de Commissie: De leden van de Commissie worden benoemd voor een periode van vijf jaar. Daarbij geldt het volgende stappenplan: De Raad draagt een persoon voor tot voorzitter van de Commissie. Deze voordracht moet door het Europees Parlement worden goedgekeurd. De Raad stelt een lijst vast van de overige te benoemen personen. Deze lijst moet worden goedgekeurd door de toekomstige voorzitter van de Commissie. Alle voorgedragen personen moeten – als college – worden onderworpen aan de goedkeuring van het Europees Parlement. (7/18)

Het Europees Parlement: De leden van het Europees Parlement worden via rechtstreekse verkiezingen gekozen door de bevolking van de lidstaten. Taken en bevoegdheden van het Europees Parlement: Controlebevoegdheden: controle op Raad en Commissie Wetgevende bevoegdheden: adviseren of meebeslissen bij totstandkoming van wetgeving (8/18)

Controlebevoegdheden Een tijdelijke enquêtecommissie instellen. Vragen stellen aan de Commissie, waarop deze verplicht is te antwoorden. Vragen stellen aan de Raad, zonder dat de Raad verplicht kan worden te antwoorden. Een motie van afkeuring aannemen, waardoor alle leden van de Commissie kunnen worden gedwongen af te treden. Wetgevende bevoegdheden Zie hoofdstuk 4 (9/18)

Het Hof van Justitie: De personen die tot het Hof van Justitie behoren zijn rechters en advocaten-generaal. Zij worden benoemd door de lidstaten voor een periode van zes jaar. Taken en bevoegdheden: Het Hof is bevoegd uitspraak te doen in diverse procedures. De voor de praktijk belangrijkste procedures zijn: I. Procedures tegen de lidstaten II. Procedures tegen de Europese instellingen III. Prejudiciële beslissingen op verzoek van nationale rechters (10/18)

I. Procedures tegen de lidstaten Stel dat Nederland de import van bepaalde Franse kazen verbiedt omdat deze van rauwe melk zijn gemaakt. Bij het Hof van Justitie kan een procedure tegen Nederland worden gestart door: de Commissie (artikel 226). de lidstaat Frankrijk (artikel 227). Bij het Hof van Justitie kan geen procedure tegen Nederland worden gestart door: De Franse kaasproducenten (11/18)

II. Procedures tegen de Europese instellingen Uit artikel 230, alinea 1, blijkt dat het Hof de rechtmatigheid mag toetsen van: handelingen van het Europees Parlement en de Raad gezamenlijk; handelingen van de Raad; handelingen van de Commissie. Deze handelingen kunnen bestaan uit: wetgeving (richtlijnen of verordeningen), en/of beschikkingen (12/18)

Wie mogen de vraag naar de rechtmatigheid van Europese handelingen aan het Hof voorleggen? Deze vraag moet als volgt worden gesplitst: Wie mogen de vraag naar de rechtmatigheid van Europese richtlijnen en verordeningen aan het Hof voorleggen? Wie mogen de vraag naar de rechtmatigheid van Europese beschikkingen aan het Hof voorleggen? (13/18)

Wie mogen de vraag naar de rechtmatigheid van Europese richtlijnen en verordeningen aan het Hof voorleggen? Stel dat Europees Parlement en Raad een richtlijn vaststellen, op grond waarvan het verhandelen van kaas, gemaakt van rauwe melk, binnen de hele EU verboden wordt. Volgens artikel 230, alinea 2, kan de rechtmatigheid van deze kaasrichtlijn worden bestreden door: een lidstaat het Europees Parlement de Raad of de Commissie. (14/18)

De kaasrichtlijn kan dus worden aangevallen door: Frankrijk en de Commissie De kaasrichtlijn kan echter niet worden aangevallen door: Franse kaasproducenten De Raad Het Europees Parlement (15/18)

Wie mogen de vraag naar de rechtmatigheid van Europese beschikkingen aan het Hof voorleggen? Stel de Commissie legt bij beschikking een boete van € op aan een Belgische bierbrouwer. Volgens artikel 230, alinea 2, kan de rechtmatigheid van deze beschikking worden bestreden door: België de Raad en het Europees Parlement. Als gevolg van artikel 230, alinea 4, ook: De Belgische bierbrouwer (16/18)

III. Prejudiciële beslissingen op verzoek van nationale rechters Stel dat Nederland de import van bepaalde Franse kazen verbiedt omdat deze van rauwe melk zijn gemaakt. Franse kaasproducenten kunnen dit importverbod niet aanvechten bij het Hof van Justitie Franse kaasproducenten kunnen dit importverbod wèl aanvechten bij de Nederlandse rechter Zij kunnen de Nederlandse rechter vragen Nederland te verplichten met de schending van artikel 28 te stoppen en Nederland te veroordelen tot schadevergoeding voor de inmiddels geleden schade. (17/18)

Stel dat het voor de Nederlandse rechter niet duidelijk is of het importverbod al dan niet in strijd is met het EG verdrag, bijvoorbeeld omdat Nederland beweert dat de verboden Franse kazen gevaarlijk zijn voor sommige kwetsbare personen. In zo’n situatie kan/moet de Nederlandse rechter het Hof van Justitie inschakelen voor het verkrijgen van een prejudiciële beslissing: Alle nationale rechters zijn altijd bevoegd de opgeworpen vraag aan het Hof voor te leggen (artikel 234, alinea 2). Sommige nationale rechters zijn verplicht de opgeworpen vraag aan het Hof voor te leggen. Dit zijn de rechters tegen wiens vonnis geen enkele beroeps- mogelijkheid meer openstaat (artikel 234, alinea 3). (18/18)