Gedrag in organisaties, 9e editie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

Motivatie, leeftijd en competenties
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Psychologie van de beweging: afspraken
Communicatieproces .
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Basisbegrippen van motivatie
Gedrag in organisaties, 9e editie
Perceptie en individuele besluitvorming
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Deel 2 Individu.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Basisbegrippen van motivatie
Perceptie en individuele besluitvorming
De fundamenten van groepsgedrag
© Pearson Education Benelux, 2003
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Bedrijfsinformatiesystemen 11e editie
Bedrijfsinformatiesystemen 11e editie
VERBAND MET CREATIVITEIT:
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Emoties p
Organisatiepsychologie les 1
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Transcript van de presentatie:

Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 7 Emoties en stemmingen

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Emoties van stemmingen te onderscheiden. 2. De verschillende aspecten van emoties te noemen. Vast te stellen wat de oorzaak is van emoties en stemmingen. Vanuit de omgeving opgelegde begrenzingen op emoties te beschrijven.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 5. Te bespreken wat de impact van ‘emotionele arbeid’ is op werknemers. 6. De voors en tegens van emotionele intelligentie te bespreken. 7. Concepten met betrekking tot emoties en stemmingen op OG-kwesties toe te passen.

Emoties en stemmingen

Karakteristieken van emoties De biologie (limbisch systeem) Intensiteit Frequentie en duur Emoties zijn nodig om rationeel te zijn Emoties zijn ontwikkeld om een doel te dienen

Waar komen stemmingen vandaan? Persoonlijkheid (affectintensiteit) Tijd van de dag en de week Weer (illusoire correlatie) Stress Sociale activiteiten Slaapkwaliteit Lichaamsbeweging Leeftijd Geslacht

Beperkingen op emoties Organisatorische invloeden Culturele invloeden Verschillen in ervaring Verschillen in interpretatie Verschillen in expressie

Emotionele arbeid Een werknemer dient bepaalde emoties te tonen in de omgang met anderen. Dit kan leiden tot emotionele dissonantie: als je een emotie moet tonen, terwijl je een andere emotie voelt.

Emoties uiten en beleven Beleven van emoties: de werkelijke gevoelens die iemand heeft Uiten van emoties: aangeleerd gedrag Oppervlakte-acteren: gevoelens verbergen en emoties uiten Diep-acteren: gevoelens proberen te wijzigen

Emotionele intelligentie Het kennen van je eigen emoties en die van anderen correct kunnen duiden, met behulp van: Zelfbewustzijn Zelfsturing Zelfmotivatie Empathie Sociale vaardigheden

Voordelen van EI Intuїtieve aantrekkingskracht Er is een licht verband tussen een hoge EI en werkprestaties EI is biologisch bepaald

Nadelen van EI EI is een te vaag concept EI kan niet worden gemeten EI hangt te veel samen met persoonlijkheid en intelligentie

Invloed van EI in de organisatie Selectie (aannemen van werknemers met behulp van EI) Besluitvorming Creativiteit Motivatie Leiderschap (gevoelsuitingen) Interpersoonlijke conflicten Onderhandeling Klantenservice Attitudes op het werk Ongewenst gedrag op het werk