Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 7 Emoties en stemmingen
Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 1. Emoties van stemmingen te onderscheiden. 2. De verschillende aspecten van emoties te noemen. Vast te stellen wat de oorzaak is van emoties en stemmingen. Vanuit de omgeving opgelegde begrenzingen op emoties te beschrijven.
Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 5. Te bespreken wat de impact van ‘emotionele arbeid’ is op werknemers. 6. De voors en tegens van emotionele intelligentie te bespreken. 7. Concepten met betrekking tot emoties en stemmingen op OG-kwesties toe te passen.
Emoties en stemmingen
Karakteristieken van emoties De biologie (limbisch systeem) Intensiteit Frequentie en duur Emoties zijn nodig om rationeel te zijn Emoties zijn ontwikkeld om een doel te dienen
Waar komen stemmingen vandaan? Persoonlijkheid (affectintensiteit) Tijd van de dag en de week Weer (illusoire correlatie) Stress Sociale activiteiten Slaapkwaliteit Lichaamsbeweging Leeftijd Geslacht
Beperkingen op emoties Organisatorische invloeden Culturele invloeden Verschillen in ervaring Verschillen in interpretatie Verschillen in expressie
Emotionele arbeid Een werknemer dient bepaalde emoties te tonen in de omgang met anderen. Dit kan leiden tot emotionele dissonantie: als je een emotie moet tonen, terwijl je een andere emotie voelt.
Emoties uiten en beleven Beleven van emoties: de werkelijke gevoelens die iemand heeft Uiten van emoties: aangeleerd gedrag Oppervlakte-acteren: gevoelens verbergen en emoties uiten Diep-acteren: gevoelens proberen te wijzigen
Emotionele intelligentie Het kennen van je eigen emoties en die van anderen correct kunnen duiden, met behulp van: Zelfbewustzijn Zelfsturing Zelfmotivatie Empathie Sociale vaardigheden
Voordelen van EI Intuїtieve aantrekkingskracht Er is een licht verband tussen een hoge EI en werkprestaties EI is biologisch bepaald
Nadelen van EI EI is een te vaag concept EI kan niet worden gemeten EI hangt te veel samen met persoonlijkheid en intelligentie
Invloed van EI in de organisatie Selectie (aannemen van werknemers met behulp van EI) Besluitvorming Creativiteit Motivatie Leiderschap (gevoelsuitingen) Interpersoonlijke conflicten Onderhandeling Klantenservice Attitudes op het werk Ongewenst gedrag op het werk