Hoofdstuk 6 Leidinggeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Aanpak voor een top team
De fundamenten van de organisatiestructuur
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk IX
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het ont-moeten en ont-wikkelen van mensen/organisaties Dienend Leiderschap Een samenspel van persoonlijk, collectief en maatschappelijk leiderschap Ton.
5-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 5 Ethische richtlijnen ontwikkelen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright ©
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
21 april 2009 TZFF Ketenzorg, over de muren heen kijken! 1 Inhoud TZFF Netwerken, samenwerken ROS Friesland Presentatie netwerkdeelnemers Vragen.
De HR-Businesspartner als servant-leader
Inleiding tot management en organisaties
Management Hoofdstuk 16 Leiderschap.
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
PLATO™-Intensief- Leadership
Leiderschap en vertrouwen
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Missie, visie & jaarplan
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Met Stakeholders Gedeelde Visie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 4 drs. S. van der Geest.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
ZESC – Situationeel leiderschap
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
Leidinggeven voor eerste verkoper
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 6 Leidinggeven Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Onderscheid maken tussen kansen voor management en kansen voor leiderschap Bepalen hoe en wanneer je moet optreden als transactioneel leider of transformationeel leider Je leiderschap afstemmen op de behoeften van je medewerkers Medewerkers faciliteren om doelstellingen te bereiken Charisma gebruiken om anderen te beïnvloeden Ondersteunend leiderschap hanteren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leiders Leiders kunnen organisaties maken, laten groeien en transformeren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat doen leiders? Ze geven leiding aan veranderingsprocessen en zorgen ervoor dat mensen zich volledig kunnen concentreren op de transformatie van producten, technologieën en werkwijzen om tot groei te komen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Managers Order te handhaven Productiviteit te bevorderen Efficiëntie te waarborgen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat is leiderschap? Het proces waarbij supervisie wordt geboden, anderen worden gemotiveerd en mensen ertoe worden aangezet zich vrijwillig bij de visie van de leider aan te sluiten Copyright © 2005 Prentice-Hall

Wat is het verschil tussen leider en managers Managers oefenen gezag uit Leiders beïnvloeden anderen zodat die hen volgen Managers doen de dingen goed, leiders doen de goede dingen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Gezag – Het recht om beslissingen te nemen en middelen van de organisatie in te zetten op basis van de positie die de gezagdrager inneemt in de organisatiehiërarchie Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Transactionele leiders houden zich bezig met: Een organisatie zo soepel en efficiënt mogelijk te maken Handhaven de stabiliteit binnen de organisatie Transformationele leiders hebben gewoonlijk meer visie en formuleren graag missies en richtingen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Eigenschappen van leiders Stuwende kracht Leiderschapsmotivatie Eerlijkheid en integriteit Zelfvertrouwen Cognitieve vaardigheden Kennis van het bedrijf Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leidersgedrag Taakgericht gedrag Structuren creëren Werknemergericht gedrag Inlevingsvermogen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Vier besluitvormingsstijlen van leiders Autocratische Democratische Laissez-faire Parcticiperende Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leidersgedrag Copyright © 2005 Prentice-Hall

Het model voor situationeel leiderschap Taakgedrag Relatiegedrag Afhankelijk van de motivatie van volgers om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor het bereiken van doelstellingen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Pad-doeltheorie Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leiderschapsstijlen Richtinggevend Prestatiegericht Participerend Ondersteunend Copyright © 2005 Prentice-Hall

Charismatisch leiderschap Charismatische leiders hebben het vermogen om mensen te inspireren en motiveren om meer te doen dan ze normaal zouden doen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Charismatisch leiderschap Ethische Leiders JFK Martin Luther King Onethische Leiders Hitler Jonestown Copyright © 2005 Prentice-Hall

Vijf methoden van charismatische leiders Het proces uitdagen Een gedeelde visie uitdragen Anderen in stata stellen te handelen Model staan Het hart aanmoedigen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Dienend leiderschap Dienende leiders zetten hun eigenbelang opzij om de belangen van anderen te dienen, anderen te helpen groeien en zich te ontwikkelen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Dienende leiders Ze plaatsen hun dienende rol voor eigenbelang Ze luisteren eerst om anderen te bevestigen Ze wekken vertrouwen door betrouwbaar te zijn Ze ondersteunen anderen en helpen anderen zich te ontwikkelen Copyright © 2005 Prentice-Hall