Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Marketingplanning en -strategie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Aanzet tot strategisch denken
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Denken in versnelling en Groei
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Health Balance Score Card
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Facility management en inkoop
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
strategie als een proces
Wat is Customer Relationship Management?
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Deel 1 De BSC van AWV.
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
International Business Adviser
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
4. Online strategie Internet scorecard
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Naar een optimaal HR - beleid
DMK – week 2.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Strategische Businesspartner
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SHEQ SHQ.
Inerpreteren van een jaarversalg
Internationale handel
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen Verandermanagement Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Schema strategie Interne analyse Externe analyse Sterkten en zwakten (Strengths, Weaknesses) Externe analyse Kansen en bedreigingen (Opportunities, Threats) Confrontatieanalyse Strategische opties Beoordelingscriteria en selectie Strategie en vaststellen ondernemings-doelstellingen Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Structure follows strategy Definitie Strategisch management Die activiteiten die het centrale management moet ontplooien met betrekking tot: het formuleren en vaststellen van de toekomstige koers van de organisatie/BU voor de (middel-)lange termijn (richten) de wijze waarop de organisatie moet worden ingericht om de uitgezette koers te kunnen realiseren (inrichten) Structure follows strategy Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

SWOT; Sterkten versus Kansen Hoofdvraag 1 (extern gericht) Stellen de ‘sterkten’ de organisatie in staat de ‘kansen’ op korte termijn effectief op te pakken? Hoofdvraag 2 (intern gericht) Hoe flexibel is de organisatie op korte termijn? (Interne) Sterkten (Externe) Kansen Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

SWOT; Zwakten versus Kansen Hoofdvraag 1 (intern gericht) Verhinderen de ‘zwakten’ de organisatie om de ‘kansen’ op termijn effectief op te pakken? Hoofdvraag 2 (intern gericht) Hoe groot is het verander/innovatievermogen van de organisatie op korte termijn? (Interne) Zwakten (Externe) Kansen Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

SWOT; Sterkten versus Bedreigingen Hoofdvraag 1 (extern gericht) Stellen de ‘sterkten’ de organisatie in staat om de ‘bedreigingen’ op korte termijn zelfstandig op te vangen? Hoofdvraag 2 (intern gericht) Hoe groot is het weerstandsvermogen van de organisatie op korte termijn? (Hoe zit het met bijv. de financiële reserves van de organisatie?) (Interne) Sterkten (Externe) Bedreigingen Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

SWOT; Zwakten versus Bedreigingen Hoofdvraag 1 (intern gericht) Verhinderen de ‘zwakten’ de organisatie om de ‘bedreigingen’ te weren? Vecht de onderneming tegen zijn ondergang? Hoofdvraag 2 (intern gericht) Hoe groot is het saneringsvermogen van de organisatie op korte termijn? (In geval van ongewijzigd beleid verdwijnt de organisatie!) (Interne) Zwakten (Externe) Bedreigingen Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Strategische opties BS Strategieën BZ Strategieën KS Strategieën Consolideren Beheersen Ontwijken BZ Strategieën Afbouwen Stoppen Saneren KS Strategieën Ontwikkelen Groeien KZ Strategieën Versterken Verbeteren S t e r k n Z w a Kansen Bedreigingen Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Strategische beleidsopties Afbouwen Stoppen Saneren Ontwikkelen Liquideren Verkopen Outsourcen Management buy-out / buy-in Crisismanagement Make or Buy Structuur aanpassing Waardebepaling Specialiseren / concentreren Desinvesteren Reorganiseren / Turnaround Ontvlechten Activity Based Costing Benchmarking Overhead Value Analysis Starten Innoveren Introduceren Co-makership R&D samenwerking BCG / GE portfolio analyse HRM / Innovatievermogen INK / EFQM SWOT analyse Vijfkrachten analyse Beleidsopties Instrumenten Strategie Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Strategische beleidsopties Consolideren Stabiliseren Beheersen Groeien Handhaven marktpositie Kostenbeheersing Efficiëntieverbetering Effectiviteitsverbetering Activity Based Costing Balanced Scorecard Benchmarking BPR Waardeketen Expanderen Diversificeren Acquisities Joint ventures Allianties Customer marketing Groeistrategieën Ansoff Groeistrategieën McKinsey Strategic Business Units Beleidsopties Instrumenten Strategie Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Basis (marketing)strategieën Generieke strategieën Concurrentie Strategieën kostenleiderschap differentiatie versterkingsstrategie marktleider marktuitdager marktvolger, of marktnicher Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Balanced Scorecard, Kaplan en Norton (1) De Balanced Scorecard (BSC) is een door Robert S. Kaplan en David P. Norton ontwikkeld management-dashboard dat naast financiële indicatoren ook bestaat uit niet-financiële (operationele) indicatoren. In de Balanced Scorecard worden de prestaties van een onderneming vanuit vier invalshoeken gemeten: Financiën Klanten (afnemers en markten) Interne processen Groei en leren (innovatie) Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Balanced Scorecard, Kaplan en Norton (2) Kritische succesfactoren (KSF) Factoren van essentieel belang voor de continuïteit; welke factoren bepalen het succes van de organisatie? Doelstellingen Welke doelen streven we na in B-SMART termen? Prestatie indicatoren (PI) Hoe meten we resultaten / halen we de KSF’s? Normen Welke normen stellen we voor de resultaten? Verbeteracties Welke operationele acties ondernemen we om de doelen te bereiken? Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Balanced Scorecard, Kaplan en Norton (3) Visie, Missie, Doelen & Strategie Financiën Doelen Indicatoren Hoe goed doen we het voor onze aandeelhouders? Klanten Hoe worden we gewaardeerd door klanten? Groei & Leren Hoe kunnen we ons zelf blijven verbeteren? Interne processen In welke processen moeten we heel goed zijn? Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Invoeringsmodel Balanced Scorecard Strategie ontwikkeling Sturen van processen Visie, missie, strategie Klanten Interne processen Financiën Groei en leren Kritische Succesfactoren Prestatie indicatoren Doelstellingen Actiepunten Processen TVB Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Balanced Scorecard en strategie Lange termijn Aandeelhouderswaarde Productiviteitsstrategie Groeistrategie Verbeter kostenstructuur Verhoog benutting activa Breid winst mogelijkheden uit Verhoog klantwaarde Klantwaarde voorstel Prijs Beschikbaarheid Kwaliteit Keuze Functionaliteit Service Partnership Merk Product / service attributen Relatie Imago Financieel Perspectief Klant Intern Groei & Leren Operationele processen Regel en sociale processen Innovatie processen Klantgerichte processen Bevoorrading Productie Distributie Risico management Omgeving Veilig / gezond Werkgelegenheid Maatschappij Selectie Acquisitie Behoud Groei Kans-identificatie R&D portfolio Design / Ontwerp Lanceren Menselijk Kapitaal Informatie Kapitaal Organisatie Kapitaal Leiderschap Cultuur Aanpassing Samenwerking Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Groeistrategieën van Ansoff Productontwikkeling Diversificatie Marktpenetratie Marktaandeel vergroting Marktontwikkeling Bestaand Nieuw M A R K T PRODUCT Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie

Groeistrategieën McKinsey Nieuwe competatieve arena’s Nieuwe industriële structuren Nieuwe geografische gebieden Nieuwe logistieke benadering Nieuwe producten en service Bestaande producten naar nieuwe afnemers Bestaande producten naar bestaande afnemers Hoe? Acquisities Joint Ventures Minderheids aandeelhouder Strategische Allianties Marketing Partnership Organisch Investeren R I S CO Algemene opties en investeringsstructuren voor een groeistrategie Verandermanagement hoofdstuk 5 Strategie