‘Een competentiewoordenboek voor doelgroepmedewerkers in BW’ Studiedag Bruggen Bouwen – 15 maart 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Implementatie Arbo Catalogus SW
Advertisements

Presentatie Laaggeletterdheid
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Informatieavond personenzorg
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
3-jarigen in het basisonderwijs
Trends Tevredenheidenquête Deelnemers DoelpubliekAantal VP’s (NL+FR)52 Consulenten FR198 Consulenten NL552.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Een niveau hoger? Presentatie 11/03/ Overgangsselecties Historiek: tot einde jaren ‘90 Voor de hogere niveaus vooral kennisgerichte proeven, met.
1.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Informatie-avond Groep 3/4
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Leren dienstdoen op de huisartsen post Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Leren leren…..en het materiaal?
Workshop Competentiewoordenboek 8 juni 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Ken de kerncompetenties van je organisatie! De eerste stappen Leutem Lieveke Blydhove vzw. ompetent van.
VLAB vzw Vlaamse Federatie van Beschutte werkplaatsen
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Rookstopcursus voor jongeren
Landbouwbreed Floracollege.
Al doende leren training docenten
Vraag 1: Wat is mantelzorg?
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Voorlichting Kellebeek College
Kinderen en hun sociale talenten
5S in Velsen.
Het werken met portfolio
Competentieprofielen
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Competenties.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Presentatie projectplan werkgroepen
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Vakleer L. van der Meer Hygiëne Vakleer L. van der Meer.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Future-proof… gedeelde verantwoordelijkheid! Slotevent ESF-projecten Sociale Economie 22/09/2015.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Werken met het talent van de stagiair. 1.Voorstellen 2.Interne analyse van verschillende taken afdelingen 3.Eigenschappen /compententies taken 4.Sollicitatie.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Omdat jou welzijn op het werk voor ons belangrijk is!!!
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Woon-en zorgcentrum Ten Anker Nieuwpoort
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

‘Een competentiewoordenboek voor doelgroepmedewerkers in BW’ Studiedag Bruggen Bouwen – 15 maart 2012

Situering ESF-project ‘Competent van kop tot teen’ Promotor: VIVO vzw Partner: VLAB vzw 1ste fase: Sectorfoto Rondvraag in de provinciale werkgroepen van personeelsdiensten en sociale diensten 2de fase: Acties Uitwerken van een competentiewoordenboek voor doelgroepmedewerkers (personen met een (arbeids)handicap)

Doelstellingen Ontwikkeling van een competentiewoordenboek voor de sector BW , gericht op doelgroepwerknemers met een inschalingsmethodiek

Verloop Oprichting werkgroep Vertegenwoordiging van 15 werkplaatsen¨die interesse hadden om het woordenboek mee uit te werken Begeleid door een externe partner, Adforum Strikte timing en planning (01/01/2010 – 30/06/2010)

Generieke competenties omgaan met informatie omgaan met werk omgaan met anderen omgaan met zichzelf Instructies begrijpen Instructies opvolgen Samenwerken Zich gedisciplineerd opstellen Uitleg vragen Zich flexibel opstellen Omgaan met kritiek Doorzetten   Resultaatsgericht werken Omgaan met conflicten Omgaan met emoties Eigen werk controleren Zich verplaatsen Kwaliteit bewaken Omgaan met stress Veilig werken Zich verzorgen Geconcentreerd werken Zichzelf correct inschatten Ordelijk werken Zich integer opstellen Initiatief nemen

Werken in aangepaste houding Organisatie positief vertegenwoordigen Specifieke competenties specifiek verpakking dienstverlening montage kwaliteitscontrole logistieke functies machinebediening Hygiënisch werken Klantgericht werken Monteren Feedback geven Plannen Problemen oplossen Snel werken Zelfstandig werken Regelmatig werken Controleren Werken in aangepaste houding Stapelen Organisatie positief vertegenwoordigen   Machines bedienen Heffen en tillen Omgaan met materiaal

Competentiekaarten Ordelijk werken Generiek: omgaan met werk Ordelijk werken De medewerker houdt de werkplaats, de werkomgeving, de arbeidsmiddelen en de materialen netjes.

sorteert afvalmateriaal correct Generiek: omgaan met werk sorteert afvalmateriaal correct ruimt na het afhandelen van een taak de werkpost op werkt op de voorziene plaats en binnen de voorziene ruimte bergt op de juiste manier werkmaterialen op zorgt voor orde op de werkpost tijdens het werk draagt zorg voor het materiaal

Inschaling competentie 1 cluster … naam competentie definitie   cluster … naam competentie definitie gedragsindicator 1 nooit bijna nooit soms dikwijls bijna altijd altijd gedragsindicator 2 gedragsindicator 3 gedragsindicator 4 gedragsindicator 5 gedragsindicator 6 gedragsindicator 7

Voorbeeld: Ordelijk werken De medewerker houdt de werkplaats, de werkomgeving, de arbeidsmiddelen en de materialen netjes. Indicator Nooit = 1 2 3 4 5 Altijd = 6 sorteert afvalmateriaal correct ruimt na het afhandelen van een taak de werkpost op werkt op de voorziene plaats en binnen de voorziene ruimte bergt op de juiste manier werkmaterialen op zorgt voor orde op de werkpost tijdens het werk draagt zorg voor het materiaal

Randvoorwaarden Wegen Meten Lezen Schrijven Tellen Heffen In de koude/warmte werken Fysiek belastende arbeid verrichten kan wegen met behulp van hulpstukken (bijv. lamp) kan meten met behulp van hulpstukken herkent geen woorden en kan niet lezen kan woorden kopiëren tot 5 < 5 kg een uur kan zelfstandig gewicht vaststellen met behulp van een weegschaal kan zelfstandig lengte vaststellen met behulp van een meetlat herkent woorden, maar kan niet lezen kan woorden schrijven (meer dan enkel eigen naam) tot 20 5 kg een halve dag kan correct omgaan met tolerantiegrenzen kan enkel woorden en korte zinnen lezen en begrijpen kan zinnen schrijven tot 50 10 kg een volledige dag   kan geen cijfers schrijven tot 100 20 kg voltijds kan cijfers schrijven > 100 > 20 kg

Gebruik competenties/ competentiewoordenboek Uitwerken competentiescorelijst Ontwerpen formulier functioneringsgesprekken Evaluatieformulier opvolging stages Ontwikkelen competentiemodel Situationele tools …