WELLNESS OP DE WERKVLOER

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Effectief coachen van vrijwilligers
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Veranderingstraject Fed Pol
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Visie Mensontwikkeling WSD
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Mobiliteit duurzaam maken
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Loopbaanbegeleiding Inforonde voor de personeelsleden
Verzuimbeleid in de praktijk van een dienstenchequeonderneming
Axel Daenekindt - Algemeen Directeur
Functiegesprekken in de praktijk.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Een theoretische verkenning
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Op school en in de scholengemeenschap
Selectieprocedure directeur
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Personeelsmanagement
Personeel en organisatie
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Van actie naar interactie
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren lid.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren lid.
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren lid.
Het coachende functioneringsgesprek
Alle dagen in een warme school. Alle dagen… “Ik heb vertrouwen in de directie en de ploeg.” (Parijs )
Pedagogische theorieën
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
Naar een duurzaam HRM beleid
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Concreet aan de slag met coreset ICF 1. Indiceringsinstrument obv ICF Hoe is het indiceringsinstrument opgebouwd? 43 categorieën Elke categorie is voorzien.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst KWALITEITSZORG IN INTERNATEN Regionale studiedagen januari - februari 2003.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
1 Schoolplan gebaseerd op:  visie in  gezamenlijkheid en  grote betrokkenheid.
Participerend Leiderschap
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Resultaatgericht Samenwerken
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Toekomstgericht personeelsbeleid
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Schoolbestuur VKORR kondigt aan
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
De collectieve ambitie
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
VAAR MEE MET DE SLOEBERBOOT
Aanstaande leraren van harte welkom op de scholen in cluster Someren!
Transcript van de presentatie:

WELLNESS OP DE WERKVLOER BETROKKENHEID EN WELBEVINDEN VAN PERSONEELSLEDEN

ENKELE BESPIEGELINGEN Om mensen betrokken te maken, moet je hen voldoende ruimte geven: participatie. Betrokkenheid en welbevinden zijn rand- voorwaarden voor de ‘draai’ in het team. Een efficiënt en effectief personeelsbeleid zijn cruciaal voor de ontwikkelingsgroei. Een bewuste aandacht voor ‘motiverend’ personeelsbeleid is een meerwaarde voor de optimalisatie van de organisatieontwikkeling.

Een goed gestructureerde werking 1.1. Visie en pedagogisch project 1.2. Organigram 1.3. Teamwork 1.4. Informatiedoorstroming

2. De logistieke omkadering 2.1. De opdrachtverdeling 2.2. Het document van de scholengemeenschap 2.3. Het lessenrooster 2.4. Een gestructureerde aanvangsbegeleiding: het mentoraat

3. De directeur als vertrouwensfiguur 3.1. De functioneringsgesprekken 3.2. De aanspreekmomenten: - je bekommernis om elk personeelslid - gericht appel op expertise - empathie (het Emmaüsverhaal)

4. Het schoolklimaat 4.1. Momenten van verbondenheid: - de christelijke identiteit: de spirituele verankering van onze nabijheid - het samenzijn 4.2. Openheid - een open deurcultuur en open communicatiebeleid - een open organisatie 4.3. 100 % positivisme

5. Het welbevinden van de directeur 5.1. Het functioneren 5.2. De organisatieontwikkeling 5.3. goed leiderschap verhoogt het welbevinden: - leider van een effectieve school - coach van een prof. leergemeenschap - afstemming van de taken - ontwikkelaar van capaciteiten

BESLUIT

Aan het werk Op de flappen bevinden zich bovenaan telkens de (sub)titels van deze werkwinkel. Misschien heb je ideeën, suggesties, bedenkingen … Schrijf maar op.