Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
EVC en duurzaam beoordelen Welkom!
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Onderwijsmiddag Levens- en Aardwetenschappen Kees de Groot.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Onderzoeksvaardigheden
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Van Kroon naar ViP.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Professionalisering Medewerkers
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Toetsing en toetsontwikkeling
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Onderwijs Ondersteunend Personeel
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Academie voor Bouw & Infra
Workshop Hybride Techniekopleiders
Transcript van de presentatie:

Voortgangstoets

Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij MWD De voortgangstoets bij MWD Uitdagingen Uitdagingen

Aanleiding Na 2004 competenties integraal getoetst: eenheid van kennis- vaardigheden-attitude in beroepscontext, vanuit beroepsrol Tevens: ontstaan van (landelijke) Body of Knowledge (BOK) Behoefte om BOK-database te gebruiken om kennis verantwoord in toetsing te verankeren op basis van een visie op kennistoetsing binnen competentiegericht onderwijs VOORTGANGSTOETS zorgt voor beklijving van kennis bij studenten biedt mogelijkheden voor zelfsturing bij kennisontwikkeling biedt mogelijkheden om met andere hogescholen samen te werken aan een vragenbestand vanuit een gezamenlijke BOK

Voortgangstoets Meet voorwaardelijke basiskennis (BOK) Meet voorwaardelijke basiskennis (BOK) Gericht op eindniveau van de opleiding Gericht op eindniveau van de opleiding Kennis die langer onthouden wordt Kennis die langer onthouden wordt Geen detailkennis, maar…. Geen detailkennis, maar…. … algemene beroepsgerichte kennis … algemene beroepsgerichte kennis

Voortgangstoets Wordt 3 of 4 x per jaar afgenomen…. Wordt 3 of 4 x per jaar afgenomen…. …. bij ALLE studenten …. bij ALLE studenten Richt zich op voortgang, eigen ontwikkeling en leren leren Richt zich op voortgang, eigen ontwikkeling en leren leren Formatief én summatief Formatief én summatief Past in competentiegericht curriculum Past in competentiegericht curriculum

Voortgangstoets Objectief Objectief Niet afrondend, maar doorlopend Niet afrondend, maar doorlopend Leerstofonafhankelijk Leerstofonafhankelijk Opleidingsonafhankelijk (toekomst) Opleidingsonafhankelijk (toekomst) (Landelijke) Standaard (Landelijke) Standaard

Functie Informeert de student Informeert de student Informeert de docent Informeert de docent Informeert de opleiding over het programma Informeert de opleiding over het programma Begeleidingsinstrument Begeleidingsinstrument Beoordelingsinstrument Beoordelingsinstrument

Kracht Regelmatige meting van de kennisbasis Regelmatige meting van de kennisbasis Maakt tendenzen zichtbaar Maakt tendenzen zichtbaar Geeft hiaten aan in kennisbasis Geeft hiaten aan in kennisbasis Instrument voor gesprekken slb en student Instrument voor gesprekken slb en student Maakt student verantwoordelijk voor de ontwikkeling van zijn eigen kennisbasis! Maakt student verantwoordelijk voor de ontwikkeling van zijn eigen kennisbasis!

Proeftoets

VGT bij MWD (1) LOP (Landelijk OpleidingsProfiel) LOP (Landelijk OpleidingsProfiel) BOK (Body Of Knowledge) BOK (Body Of Knowledge) Toetsmatrijs en -codering Toetsmatrijs en -codering Toetsconstructie Toetsconstructie Itembeoordeling (redactieraad) Itembeoordeling (redactieraad) Toetssamenstelling (redactieraad) Toetssamenstelling (redactieraad)

VGT bij MWD (2) Toetsafname (papier en digitaal) Toetsafname (papier en digitaal) Resultaten (Coachings Report) Resultaten (Coachings Report) Toekomstig coachingsreport Toekomstig coachingsreport Grafiek Grafiek LPO (Leerlijn persoonlijke Ontwikkeling) LPO (Leerlijn persoonlijke Ontwikkeling) Ervaringen van studenten en docenten Ervaringen van studenten en docenten

Itemconstructie 7 itemconstructeurs vertegenwoordigen de conceptuele vakken en de methodiekvakken maken allemaal 5 keer per jaar 25 items maatjesoverleg redactieraad verbeterronde afronden 12

Ervaringen van een itemconstructeur meerwaarde: het leren construeren van juist- onjuistvragen met een stam-stelling uitdagend: want anders leren denken over toetsing leuk: als schrijven een affiniteit is boeiend: leren afwegen wat algemene kennis is ontwikkelingsgericht: bied verbreding van je docentkwalificatie 13

Ervaringen van een lpo-docent spannend stimulerend ondersteunend inzichtelijk goede basis voor competentieverantwoording goede basis voor zelfsturing 14

Uitdagingen organiseerbaarheid (roostering, databeheer) organiseerbaarheid (roostering, databeheer) digitalisering digitalisering functie: ontwikkelingsgericht en/of selecterend? functie: ontwikkelingsgericht en/of selecterend? normering normering

Normering Enkele mogelijkheden Absolute norm Absolute norm Relatieve en absolute norm Relatieve en absolute norm Relatieve, indirect absolute norm Relatieve, indirect absolute norm

Normering Absolute norm (bijvoorbeeld): 40% goed eind propedeuse 80% goed eind van de opleiding

Normering Relatieve en absolute norm Model medische opleidingen Leerjaar 1 Leerjaar 2

Normering Relatieve, indirect absolute norm Beoordeling in g, v en o Beoordeling in g, v en o Grafiek en analyse in DPF Grafiek en analyse in DPF Meebeoordelen in professionele ontwikkelingslijn Meebeoordelen in professionele ontwikkelingslijn

20 Antwoordsleutel

Meer informatie