Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Kwaliteit HBO-VOM-2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Kwaliteit en onderwijstijd
Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
L&B in het MBO.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Samenwerking werkveld - HAN
Ex Examenprofiel als maatvoering
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
ESF voorlichtingsbijeenkomst
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
TOEZICHT OP ONDERWIJSKWALITEIT
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Een ambitieuze studiecultuur
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Training examencommissies
Goederenverwerking H24 Kwaliteit en kostenbeheersing Manager Handel.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Honoursonderwijs in HBO
Voorbereiding Instellingsaudit
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
KAM H7 Kwaliteits(kosten) en kostenbeheersing Logistiek teamleider.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
“Als wij de bal hebben, kunnen hun niet scoren” Workshop bestuurlijke verhoudingen Studiemiddag examencommissies Bunnik, 26 mei 2016.
DE KWALITEIT VAN DE TOETSING BORGEN EN ZORGEN Studiemiddag examencommissies 26 mei 2016 Martine Pol.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Handreiking examencommissies mr. Philip Coté MBA, Dag van de examencommissie, 6 april 2011.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Prestatieafspraak PThU
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Experiment instellingsaccreditatie – lichtere opleidingsaccreditatie
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Kwaliteit HBO-VOM-2012

Hoe staat het met de kwaliteit HBO en hoe staat de HAN ervoor? - Inleiding en uitnodiging tot gesprek op verzoek VOM door Barbara Schaefers

2011: HBO volop thema in media: Inholland: bijna kwart van alle studenten onterecht diploma Alternative afstudeerroute langstudeerders Inspectie stelt “zorgelijke “ opleidingen vast Ook een opleiding HAN genoemd (inmiddels geaccrediteerd) Kwaliteit HBO-VOM-2012

2011: HBO volop thema in media (2): Diplomafraude bij HvA? Waarde diploma’s bij opleiding Journalistiek HS Windesheim ? Kwaliteit HBO-VOM-2012

Zijlstra, Beleidsreactie, mei 2011: Vertrouwen beschadigd: Onzorgvuldige omgang met WHW Hogescholen kunnen niet omgaan met toegekende autonomie Twijfels aan waarde HBO- diploma Kwaliteit HBO-VOM-2012

Twijfels aan (niveau van) het HBO in Nederland niet nieuw: Onderwijsraad ( 2010 ) Veerman ( 2010) en  Wettelijke maatregelen (2010) Examencommissies en medezeggenschap Kwaliteit HBO-VOM-2012

Wat is er veranderd in de laatste 20 jaar ? Tot jaren ‘80 vielen Hogescholen onder de wet Voortgezet Onderwijs In jaren ‘80 werd HBO in Nederland Hoger Onderwijs In het buitenland was dit grotendeels al lang een feit, Nederland heeft dus tijd nodig Kwaliteit HBO-VOM-2012

Wat is er veranderd (2)? Internationale Bachelor- Masterstructuur Internationale vergelijkbaarheid diploma’s Upgrading HBO en docenten door onderzoek in onderwijs/ lectoren/promoties Docentenprofiel sterk verbreed en onderwijs meer wetenschappelijk onderbouwd Grote diversiteit in studentenpopulatie Kwaliteit HBO-VOM-2012

Wat is er veranderd (3)? Stijging studentenaantallen: Van studenten in 2000 naar in 2009/10 ( tweederde van alle studenten: HBO) Grootschalige instellingen/ fusies ( STC- operatie jaren ’80 HAN: voormalig 4 HS met eigen cultuur) Kwaliteit HBO-VOM-2012

Wat is er veranderd ?(4)  Andere wijze van financiering: outputfinanciering vereist aandacht voor rendement/ kosten/studieduur  Meer autonomie en bewaking van eigen kwaliteit ( HOAK- Nota 1986): Stelsel van visitatie/ accreditatie Kwaliteit HBO-VOM-2012

Het onderwijs verandert Competentiegestuurd onderwijs Andere vormen van toetsing (integraal) Sterkere beroepsgerichtheid Bevordering van zelfsturing studenten Extensivering van het onderwijs Kwaliteit HBO-VOM-2012

De samenleving/media roert zich(1): Na kritiek op MBO, focus op HBO:  HBO zou doorgeschoten zijn in competentiegericht onderwijs, geloof aan “zelfsturing”studenten en onderwijsextensivering  Terug naar basiswaarden, hierdoor ook weer nadruk op kennis (restauratieve trekken in samenleving) Kwaliteit HBO-VOM-2012

De samenleving ( media) roert zich (2): Kenniseconomie: NL wil prominente plaats in wereldeconomie, meer hoger opgeleiden nodig Politiek en media zoeken naar herstel van politieke verantwoordelijkheid: incidenten breed uitgemeten Veranderingen in onderwijs gepresenteerd als bewijs voor falend systeem waar overheid iets aan moet doen Kwaliteit HBO-VOM-2012

Last but not least: De inspectie wil zich krachtig (her) positioneren in het politieke veld Kwaliteit HBO-VOM-2012

Hoofdlijnenakkoord Zijlstra (2011) (binnen regeerakkoord):  Intensiever onderwijs met minimum aantal contacturen  Minder uitval studenten  Hoger opleidingsniveau docenten ( in 2016 heeft 80% Mastergraad)  Betere studiekeuzebegeleiding Kwaliteit HBO-VOM-2012

Hoofdlijnenakkoord Zijlstra (2):  Meer praktijkgericht onderzoek  Vermindering van indirecte kosten (budget zoveel mogelijk besteden aan onderwijs en onderzoek)  Elke HS maakt prestatieafspraken: 5% budget afhankelijk van realisatie ( 9 miljoen € per jaar)! Kwaliteit HBO-VOM-2012

Is het HBO van nu hetzelfde HBO als 20 jaar geleden? Nee: De eisen die gesteld worden aan het HBO zijn veel hoger En: Alles wat het HBO doet, gebeurt in een glazen huis in een turbulente omgeving Kwaliteit HBO-VOM-2012

Hoe staat de HAN er voor? HAN kan zich goed vinden in beleid, past bij eigen plannen Scherpere prioritering: meer inzet personeel in onderwijs Accreditaties overwegend prima Kwaliteit HBO-VOM-2012

Hoe staat de HAN er voor (2)? Kwaliteitszorg Onderwijs en Onderzoek staat hoog op de agenda Kwaliteitszorg Onderzoek door externen als uitstekend gekwalificeerd Studenttevredenheid moet iets hoger (er zijn opleidingen waar oordelen niet echt goed zijn) Kwaliteit HBO-VOM-2012

Reactie HAN naar Inspectie: Inderdaad procedurele tekortkomingen bij WTB: Maar kwaliteit opleiding is niet zorgelijk (inmiddels accreditatie ! ) Verbeterd zijn: Correcte en volledige invulling beoordelings- formulieren Schriftelijk vastleggen instructies aan gecommitteerden Schriftelijk vastleggen aanwijzing examinatoren ( kritiek inspectie) Kwaliteit HBO-VOM-2012

Instellingstoets Kwaliteitszorg HBO Nieuw stelsel dat toetst of de instelling “in controle” is over de eigen kwaliteit Van het grootste belang:  Bewaking gerealiseerd niveau/ toetsing  Bewaking eindkwalificaties Kern: Hoe doe je dat en hoe bewijs je dat? Kwaliteit HBO-VOM-2012

Kwaliteitscultuur van belang:  Doen we de goede dingen op de best mogelijke manier?  Van buiten naar binnen laten kijken  Zich blijvend ontwikkelende professional  Openstaan voor kritiek en intervisie Kwaliteit HBO-VOM-2012

 Strenge interne audits door stafafdeling/ o.a. op toetsing  Aangescherpte controle op verbeterplannen  Scholing examencommissies en opleidingscommissies Kwaliteit HBO-VOM-2012 Hoe bewaakt de HAN kwaliteit?

Hoe bewaakt de HAN kwaliteit (2)?  Aangescherpt HR-beleid/ scholing medewerkers  Acties n.a.v. resultaten studenttevredenheid  Resultaten van metingen: acties opgenomen in managementcontracten  Toenemende invloed van lectoren  Goede verbinding met de beroepspraktijk Kwaliteit HBO-VOM-2012

De HAN heeft vertrouwen in de eigen kwaliteit Voldoende input voor discussie? Kwaliteit HBO-VOM-2012

Vragen ? Kwaliteit HBO-VOM-2012