Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Kwaliteit HBO-VOM-2012
Hoe staat het met de kwaliteit HBO en hoe staat de HAN ervoor? - Inleiding en uitnodiging tot gesprek op verzoek VOM door Barbara Schaefers
2011: HBO volop thema in media: Inholland: bijna kwart van alle studenten onterecht diploma Alternative afstudeerroute langstudeerders Inspectie stelt “zorgelijke “ opleidingen vast Ook een opleiding HAN genoemd (inmiddels geaccrediteerd) Kwaliteit HBO-VOM-2012
2011: HBO volop thema in media (2): Diplomafraude bij HvA? Waarde diploma’s bij opleiding Journalistiek HS Windesheim ? Kwaliteit HBO-VOM-2012
Zijlstra, Beleidsreactie, mei 2011: Vertrouwen beschadigd: Onzorgvuldige omgang met WHW Hogescholen kunnen niet omgaan met toegekende autonomie Twijfels aan waarde HBO- diploma Kwaliteit HBO-VOM-2012
Twijfels aan (niveau van) het HBO in Nederland niet nieuw: Onderwijsraad ( 2010 ) Veerman ( 2010) en Wettelijke maatregelen (2010) Examencommissies en medezeggenschap Kwaliteit HBO-VOM-2012
Wat is er veranderd in de laatste 20 jaar ? Tot jaren ‘80 vielen Hogescholen onder de wet Voortgezet Onderwijs In jaren ‘80 werd HBO in Nederland Hoger Onderwijs In het buitenland was dit grotendeels al lang een feit, Nederland heeft dus tijd nodig Kwaliteit HBO-VOM-2012
Wat is er veranderd (2)? Internationale Bachelor- Masterstructuur Internationale vergelijkbaarheid diploma’s Upgrading HBO en docenten door onderzoek in onderwijs/ lectoren/promoties Docentenprofiel sterk verbreed en onderwijs meer wetenschappelijk onderbouwd Grote diversiteit in studentenpopulatie Kwaliteit HBO-VOM-2012
Wat is er veranderd (3)? Stijging studentenaantallen: Van studenten in 2000 naar in 2009/10 ( tweederde van alle studenten: HBO) Grootschalige instellingen/ fusies ( STC- operatie jaren ’80 HAN: voormalig 4 HS met eigen cultuur) Kwaliteit HBO-VOM-2012
Wat is er veranderd ?(4) Andere wijze van financiering: outputfinanciering vereist aandacht voor rendement/ kosten/studieduur Meer autonomie en bewaking van eigen kwaliteit ( HOAK- Nota 1986): Stelsel van visitatie/ accreditatie Kwaliteit HBO-VOM-2012
Het onderwijs verandert Competentiegestuurd onderwijs Andere vormen van toetsing (integraal) Sterkere beroepsgerichtheid Bevordering van zelfsturing studenten Extensivering van het onderwijs Kwaliteit HBO-VOM-2012
De samenleving/media roert zich(1): Na kritiek op MBO, focus op HBO: HBO zou doorgeschoten zijn in competentiegericht onderwijs, geloof aan “zelfsturing”studenten en onderwijsextensivering Terug naar basiswaarden, hierdoor ook weer nadruk op kennis (restauratieve trekken in samenleving) Kwaliteit HBO-VOM-2012
De samenleving ( media) roert zich (2): Kenniseconomie: NL wil prominente plaats in wereldeconomie, meer hoger opgeleiden nodig Politiek en media zoeken naar herstel van politieke verantwoordelijkheid: incidenten breed uitgemeten Veranderingen in onderwijs gepresenteerd als bewijs voor falend systeem waar overheid iets aan moet doen Kwaliteit HBO-VOM-2012
Last but not least: De inspectie wil zich krachtig (her) positioneren in het politieke veld Kwaliteit HBO-VOM-2012
Hoofdlijnenakkoord Zijlstra (2011) (binnen regeerakkoord): Intensiever onderwijs met minimum aantal contacturen Minder uitval studenten Hoger opleidingsniveau docenten ( in 2016 heeft 80% Mastergraad) Betere studiekeuzebegeleiding Kwaliteit HBO-VOM-2012
Hoofdlijnenakkoord Zijlstra (2): Meer praktijkgericht onderzoek Vermindering van indirecte kosten (budget zoveel mogelijk besteden aan onderwijs en onderzoek) Elke HS maakt prestatieafspraken: 5% budget afhankelijk van realisatie ( 9 miljoen € per jaar)! Kwaliteit HBO-VOM-2012
Is het HBO van nu hetzelfde HBO als 20 jaar geleden? Nee: De eisen die gesteld worden aan het HBO zijn veel hoger En: Alles wat het HBO doet, gebeurt in een glazen huis in een turbulente omgeving Kwaliteit HBO-VOM-2012
Hoe staat de HAN er voor? HAN kan zich goed vinden in beleid, past bij eigen plannen Scherpere prioritering: meer inzet personeel in onderwijs Accreditaties overwegend prima Kwaliteit HBO-VOM-2012
Hoe staat de HAN er voor (2)? Kwaliteitszorg Onderwijs en Onderzoek staat hoog op de agenda Kwaliteitszorg Onderzoek door externen als uitstekend gekwalificeerd Studenttevredenheid moet iets hoger (er zijn opleidingen waar oordelen niet echt goed zijn) Kwaliteit HBO-VOM-2012
Reactie HAN naar Inspectie: Inderdaad procedurele tekortkomingen bij WTB: Maar kwaliteit opleiding is niet zorgelijk (inmiddels accreditatie ! ) Verbeterd zijn: Correcte en volledige invulling beoordelings- formulieren Schriftelijk vastleggen instructies aan gecommitteerden Schriftelijk vastleggen aanwijzing examinatoren ( kritiek inspectie) Kwaliteit HBO-VOM-2012
Instellingstoets Kwaliteitszorg HBO Nieuw stelsel dat toetst of de instelling “in controle” is over de eigen kwaliteit Van het grootste belang: Bewaking gerealiseerd niveau/ toetsing Bewaking eindkwalificaties Kern: Hoe doe je dat en hoe bewijs je dat? Kwaliteit HBO-VOM-2012
Kwaliteitscultuur van belang: Doen we de goede dingen op de best mogelijke manier? Van buiten naar binnen laten kijken Zich blijvend ontwikkelende professional Openstaan voor kritiek en intervisie Kwaliteit HBO-VOM-2012
Strenge interne audits door stafafdeling/ o.a. op toetsing Aangescherpte controle op verbeterplannen Scholing examencommissies en opleidingscommissies Kwaliteit HBO-VOM-2012 Hoe bewaakt de HAN kwaliteit?
Hoe bewaakt de HAN kwaliteit (2)? Aangescherpt HR-beleid/ scholing medewerkers Acties n.a.v. resultaten studenttevredenheid Resultaten van metingen: acties opgenomen in managementcontracten Toenemende invloed van lectoren Goede verbinding met de beroepspraktijk Kwaliteit HBO-VOM-2012
De HAN heeft vertrouwen in de eigen kwaliteit Voldoende input voor discussie? Kwaliteit HBO-VOM-2012
Vragen ? Kwaliteit HBO-VOM-2012