Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
INK Management Model.
Besturing van (bedrijf)processen
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Health Balance Score Card
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Visie Mensontwikkeling WSD
Toepassing van het Auke Hofstra B.V. Production Improvement.
M anagement I nformatie S ystemen Wat gaat er mis?
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Welkom bij de presentatie van het
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Prestaties beoordelen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Getting Things Done Bedrijfsvoering in publieke organisaties
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Blog Presentatie 30 september Rick Severs.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Probleemoplossend denken
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1) Benchmarking:  Kan benchmarking leiden tot copy-paste strategieën (waar blijft innovativiteit)?  Om te komen.
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1)  Hoe bepaal je wat de ‘best practice’ is van processen of gebieden die je wilt benchmarken? –Er zijn een aantal.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Dinsdag 12 december 2006 Onderwerpen Avond 4:
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6.
Presentatie titel BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 3
Marcel Seijner Mmed.hro.nl\data\presentaties\bkvm H10 proces beheersing.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Wies Vullings, Wageningen University and Research
5 februari 2003 Workshop.
Indeling van hoofdstuk 2
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
5 februari 2003 Workshop.
Voor goed bijzonder onderwijs
Inerpreteren van een jaarversalg
Kaizen Quick Reference Card
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation

Kwaliteitsmodel Basis: Total Quality Management, Dr. Edwards Deming, met de cyclus: –Plan –Do –Check –Act Rationele processen Niet-rationele processen

Kwaliteit van bedrijfsprocessen Ondernemingsratio´s Bedrijfsratio´s Activiteitsratio´s

Hulpmiddelen voor verbetering Brainstorm Visgraat- of Ishikawadiagram (factoren analyse voor gewenste of ongewenste gevolgen) Krachtenveldanalyse (in een diagram zowel gewenste als ongewenste situatie met hun veroorzakende krachten) PIN denken (positief, interessant, negatief; eerst een nieuw idee positief benaderen) Invers denken –ga uit van het normale –visualiseer het tegenovergestelde –denk PIN over dat tegenovergestelde

Benchmarking Kenmerk van Benchmarken Meten Vergelijken en leren Verbeteren Meten/definiëren prestatieindicatoren is moeilijkste. Bijv. Balanced scorecard (Kaplan en Norton): klantperspectief financieel perspectief intern perspectief innovatie en lerend perspectief Eisen aan PI´s: meetbaar, representatief, relevant, vergelijkbaar, absoluut/relatief, balans. Stelling: Wat je meet, gebeurt. (En dus wat je niet (meer) meet, gebeurt niet meer)

INK Kwaliteitsmodel INK Model zie -zelfevaluatiemodel. 10 resultaatgebieden, 5 ondernemingsfasen -Benchmarking