H12 Internationale marketing De 5 dimensies van een global strategie: aanwezigheid in belangrijkste markten: omvang markten, thuismarkten van klanten/concurrenten., belangrijke markten van concurrenten, innovatielocaties internationaal concurrerende producten: zo veel mogelijk gestandaardiseerde producten global sourcing: productieschakels, ondersteuningschakels op juiste plek in de wereld kostenvoordelen, minimum invoerrechten, valutarisico's, opbouwen kennis internationale marketing: geclusterde, zo weinig mogelijk gedifferentieerde, MM wereldwijd concurreren: niet per land mar per cluster.
Internationale marketingstrategie De 4 internationalisatie krachten (Levitt) universeel welvaartstreven universele levensomstandigheden en levensstijl universele cultuur, culturen groeien naar elkaar toe universele media (CNN en Internet)
Europese marketingstrategie De 5 fasen: Analyse markt (volume, koopcriteria, gebruik etc.) Selectie segmenten (wel/niet clusteren etc.) creatie merken portfolio's ontwikkelen productconcepten uniform, modulair of coreproductconcepten) implementatie
Concurrentievoordelen van landen (Porter) Er zijn 4 hoofdgroepen: productiefactoren basics: grondstoffen, kapitaal, ligging, personeel advanced: telecom, universitair onderzoek, hooggeschoold personeel vraagsituatie (verzadigd in binnenland) verwante en ondersteunende sectoren (bijv. vervoer faciliteert bepaalde productietak) cultuur en structuur Verder nog: toeval (een doorslaggevende uitvinding, met grootschalige industrie, bijv. Philips) invloed overheid stimulering of juist afremmen