De kwaliteit van de informatievoorziening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
SDM en SDW 1972 – 1999 Ronald Langerhorst.
KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE ERKENDE ZWEEFVLIEGTECHNICUS
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V De IV-infrastructuur (vervolg)
Een korte blik op het E-depot
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
De informatievoorziening
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Klassieke AO Leseenheid1
Voorlichting: Informatica
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Welkom bij de presentatie van het
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
De kwaliteitsborging binnen de IV-functie (op basis van ISO 9001)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 14 Kwaliteit en productiviteit. 1Wat bedoelen we in de context van dienstverlening met productiviteit en kwaliteit en waarom moeten deze in.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Stelling: Het duale stelsel WAS een goed idee
De essentie van kwaliteit
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
IIM Information Infrastructure Management
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Presentatie 20/20 vision Elektronische factuurverwerking.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Govroam Presentatie tijdens DSA-bijeenkomst over Public WiFi 3 juni 2014, door Paul Francissen.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Business-IT Alignment
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 2.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Certificering van assetmanagement
Archiveren van ruimtelijke plannen | 20 november 2012 Archiveren van ruimtelijke plannen Jorien Weterings Adviseur recordkeeping.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Technisch Ontwerp inhoud
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Transcript van de presentatie:

De kwaliteit van de informatievoorziening 3 De kwaliteit van de informatievoorziening

De soorten diensten m.b.t. de IV Ontwikkeling en Onderhoud van de IV-infra Diensten m.b.t.de infor- matievoorziening Gebruik van de IV-infra (levering van informatie) Exploitatie en beheer van de IV-infra

Aanbieders en afnemers van de IV-dienstverlening Soort dienst Aanbieder Afnemer Ontwikkeling en onder- houd van de IV-infra Ontwikkel- organisatie Gebruiker van de IV-infra Levering van inform. / Gebruik van de IV-infra Gebruiker van de IV-infra Afnemer van de informa- tie (vaak is dit de gebruiker van de IV-infra) Exploitatie en beheer van de IV-infra Exploitatie- en beheer orga- nisatie Gebruiker van de IV-infra

Kwaliteitseisen van de IV-diensten De ontwikkeling en het onderhoud dienen een IV-infra op te leveren die aan beide categorieën eisen voldoet

Eisen m.b.t. het Gebruik

Maatregelen ter realisatie van betrouwbaarheidseisen Interne Controle taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden functiescheiding procedures en werkinstructies verbandscontroles ... Controles in en rondom de applicaties toegangscontroles en -beveiliging invoercontroles verwrrkingscontroles uitvoercontroles controles i.v.m. bewaren van gegevens en programmatuur

Maatregelen ter realisatie van beschikbaarheids- en flexibiliteitseisen Parallelle werkstromen Capaciteitsplanning Sturen op werkaanbod d.m.v. ordervrijgave Werkuitgifte Voortgangsbewaking Route- en werktijdenplanning Beïnvloeding van werkaanbod ...

Eisen m.b.t. Exploitatie en Beheer

Maatregelen ter realisatie van onderhoudbaarheidseisen Toepassing van goed gestructureerde en gedocumenteerde methoden, technieken en hulpmiddelen Toepassing van standaarden voor systeemontwikkeling en -onderhoud Gestructureerde opbouw van de programmatuur Vermijding van redundante functionaliteit in de programmatuur Gegevensonafhankelijkheid van de programmatuur Concentratie van specifieke functionaliteit in aparte programmatuur-modules

Samenhang tussen de kwaliteitseisen Eisen m.b.t. het gebruik Eisen m.b.t Expl.en Beheer Eisen aan de IV-processen Eisen aan de IV-organisatie Eisen aan de applicaties Eisen aan de techn. infra.

“Industrie-”standaarden m.b.t de kwaliteit van softwareproducten Kwaliteitsmodel (de “boom”) van Boehm (Internationaal) ISO 9126 Kwaliteitsmodel van CAP Gemini (Nederland) Extended ISO-model (QUINT)

ISO 9126 - Quality characteristics and guidelines for their use (1991) M aintainability A ppropriateness (functionality) T ransferrablility (portability) U sability R eliability 6 eigenschappen 21 deeleigenschappen E fficiency

Kwaliteitsmodel van CAP Gemini (1990) Delen, G.P.A.J., Rijsenbrij, D.B.B. “Kwaliteit van produkten” Cap Gemini Publishing, Rijswijk, 1991

Extended ISO-model QUINT (Quality in Information Technology) Akzo Systems, BSO, CAP Gemini Pandata, Volmac, SERC, TNO/TPD) “Het specificeren van software-kwaliteit”, Kluwer Bedrijfswetenschappen, Deventer, 1992 QUINT-2 (1996): Aegon, BSO, Coopers & Lybrand, EDS, CVI, KEMA, NS, Ordina, Rijkswaterstaat, SERC, TNO/TPD, Frits Philips Institute for Quality Management volgens ISO 9126 met 11 extra deeleigenschappen indicatoren, meetschalen en meetvoorschriften “Kwaliteit van softwareprodukten; praktijkervaringen met een kwaliteitsmodel”, Deventer, 1996