Integrale kwaliteitszorg (IKZ)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Communicatie en draagvlak
INK Management Model.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Een (gans)andere kijk op ... high performance
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Health Balance Score Card
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Kwaliteitszorg als meerwaarde
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Medewerkersenquêtes en kwaliteitszorg Netwerk kwaliteit lokale besturen & Netwerk kwaliteit Vlaamse overheid Piet Cosemans Kwaliteitsmanager.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
Jongeren Preventie Team
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Een project van de Korengroep
Bedrijfsvoeringsscan
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Geïntegreerde schoolverbetering
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Transcript van de presentatie:

Integrale kwaliteitszorg (IKZ) 1.4 Integrale kwaliteitszorg (IKZ)

Kenmerken van Integrale Kwaliteitszorg Ook middelen en secundaire (ondersteunende) processen zijn onderwerp van kwaliteitszorg Verruiming van het begrip “afnemer” Meting en analyse van procesgegevens (feiten) Continue verbetering van de totale organisatie Aandacht voor menselijke faktoren, management en leiderschap Hoofdthema’s: Kwaliteit van de totale organisatie Kostenbeheersing

Het model van de EFQM / NKP&O leiderschap personeels- management management van processen waardering door personeel onder- nemings- resultaten 9% 9% beleid & strategie waardering door klanten 8% 20% middelen- management waardering door maatschappij 10% 6% 9% 14% 15% resultaat organisatie 50% 50%

Leiderschap Betrokkenheid van de leiding Bevordering van een kwaliteitscultuur Erkenning en waardering van inspanningen van teams en individuele medewerkers Beleid t.a.v. faciliteiten en financiële ondersteuning

Beleid en strategie Kwaliteitszorg en beleid en strategie aan elkaar gekoppeld Beleid en strategie op basis van relevante informatie Beleid en strategie vormen de basis voor beleidsplannen Geregelde communicatie over beleid en strategie Regelmatige toetsing van beleid en strategie

Personeelsmanagement Voortdurende verbetering van het personeelsbeleid Behoud en ontwikkeling van kritieke deskundigheid Gerichte werving, opleiding en loopbaanontwikkeling Invloed van personeel op totstandkoming van de doelstellingen Personeel betrokken bij het voortdurend proces van verbetering

Middelenmanagement Gericht beheer van financiën en gerichte inzet van financiële middelen Gerichte verzameling van relevante en toegankelijke informatie Gerichte inzet en beheer van materiaal en materieel Technologie speelt een rol bij verbetering en vernieuwing

Management van processen Gerichte identificatie van de processen Gerichte besturing en beheersing van de processen Gerichte doorlichting en verbetering van de processen Stimulering van innovatie en creativiteit van de medewerkers Gerichte invoering van procesveranderingen

Uitbreiding van de kwaliteitsbepalende doelgroepen Afnemers Principes van kwaliteitsborging Leveranciers Principes van kwaliteitsborging Financiers Kostenbeheersing, resultaat- verbetering Personeel Personeelsmanagement, Cultuur Management Beleid en strategie Stijl van leidinggeven, Leiderschap Samenleving Maatschappelijk beeld

Integrale kwaliteit (uitbreiding van het kwaliteitsbegrip) Samen- leving Afnemers Personeel Financiers Manage- ment De kwaliteitseisen met betrekking tot deze vijf groepen dienen met elkaar in evenwicht te zijn

Het groeimodel volgens EFQM / NKP&O (Integrale kwaliteitszorg) Totale zorg voor kwaliteit (Externe kwaliteitsborging) Keten-georiënteerd (Interne kwaliteitsborging) Systeem-georiënteerd (Kwaliteitsbeheersing) Proces-georiënteerd (Kwaliteitsinspectie) Product-georiënteerd

Samenvatting Groeifase Type kwaliteitszorg Kenmerken Product-georiënteerd Kwaliteitsinspectie Output staat centraal. Product- problemen worden na hun ontstaan opgelost Proces-georiënteerd Kwaliteitsbeheersing Primair proces staat centraal Systeem-georiënteerd Interne Kwaliteitsborging Ook de ondersteunende processen worden beheerst Keten-georiënteerd Externe kwaliteitsborging Samenwerking met aanbieders en afnemers wordt beheerst Totale zorg voor kwaliteit Integrale kwaliteitzorg Aandacht voor de kwaliteit van de totale organisatie.