Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Prijsbepaling Kostengeoriënteerde benadering: Het algemene model:
Planning Budgetten Break-even analyse
Investeringsselectie
EMZ2 H1 De functionele indeling
producten (kostendragers)
Kostprijsberekening bij KMO
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)
Voorraadbeheersing en voorspellen
kosten break-even-analyse grafisch
TOTALE KOSTEN: Totale Constante Kosten = € 1000 Variabele kosten per eenheid = (1200 – 1000)/100 = € 2  TK = q.
Totale Constante Kosten (TCK)
Vandaag Nabespreking toets Crediteuren/debiteuren
Havo
Salesmanagement Hoofdstuk 8.
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
Projectwijzer 1 H3 Kostprijs en kosten Middenkader Engineering.
Investeringsselectie
H12 Kostencalculaties.
Management Accounting Management Control
Budgetteren in de praktijk
Alle kosten op een rij Kosten.
Financiering en inkoop H5 Exploitatiebegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Stap 3; Constant of Variabel?
Game till you shop Team 2 Joep Voorn Mike van Rossum
Accountmanagement H2 Prognoses Junior accountmanager.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Kosten en break-even H1 Exploitatiebegroting en exploitatiekosten
Financiering en inkoop H7 Break-even omzet Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Financiering en inkoop
H8 Strategisch management hoorcollege 1
Retaileconomie hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Break-even analyse Hoeveel moet ik minimaal produceren om geen verlies te maken?= p.
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Business IT & Management
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
TO = P*Q TO = 8q TO = Totale opbrengst q = hoeveelheid 8 = de prijs qTO
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Hoofdstuk 6 Investeringsselectie 6.1 Bepalen investeringsbedrag 6.2 Investeringsbeoordeling 6.3 Investering bij onzekerheid 6.4 Keuze uit projecten 6.5.
1 Hoofdstuk 8 Investeringsselectie 8.1 Lange- en korte termijnbeslissingen 8.2 Investeringsselectie 8.3 Beoordelen 8.4 Methoden 8.5 Keuze uit projecten.
1 Hoofdstuk 6 Investeringsselectie. 2 Bepalen investeringsbedrag Kasstroom = cashflow Kasstroom = winst + afschrijvingen Of Ontvangsten – uitgaven (vanwege.
Update 2011 Ellen van Kooten en Laila el Hannouchi Bedrijfseconomie voor de Horeca deel 1 Paragraaf 6.4.
Investeringsselectie Bij het beoordelen en selecteren van investeringen (overname,uitbreiding,nieuwe productielijn) maken ondernemingen gebruik van cashflow.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA). Wat kost internet ? Vroeger moest je internetkosten betalen per minuut. Dat ging via een vorm van bellen. Joep.
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten: Heezen Pf 5.4
HOOFDSTUK 9. TO, GO EN MO Totale opbrengst (TO) = Het aantal verkochte producten (afzet) x prijs (excl. btw) Gemiddelde opbrengst (GO) = Totale opbrengst.
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Productie onderneming
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Tarief berekenen LG
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Begroten & Budgetteren
Rekening courant krediet Crediteuren €
Huiswerk: Hoofdstuk 11 m&o boek, opgave 1 Oefenopgave 2 (stencil)
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
Hoofdstuk Break-evenpoint
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Vakman ondernemer – Financieel plan
Financiering en inkoop
Vakman ondernemer – Financieel plan
Afzet is hetzelfde als de verkochte hoeveelheid
Transcript van de presentatie:

Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten: constante vs variabele kosten directe vs. indirecte kosten algemene (niet verbijzonderde kosten) vs bijzondere kosten (eenmalige kosten) Normale productie = 80% van maximale productie i.h.a., aantal voor standaard kostprijs.

Kostprijsbepaling (2) 5 Prijsbepalingsmechanismen: mark up pricing targetpricing direct costing (contribution margin) differentiële kostprijsberekening voor- en nacalculatorische kostprijzen

Budgettering Klassieke kostenbudgettering (top-down) Programma budgettering (afweging bij keuze) Gedragsbenadering ? Wiskundige budgettering Zero-based budgettering, zo weinig mogelijk ballast van verleden meenemen

Investeringsselectie Pay back periode, cash georiënteerd, levensduur investering blijft weg, rentekosten worden niet meegenomen. Belangrijk als liquide middelen schaars zijn Gemiddelde winstvoet, rentekosten worden niet meegenomen netto contante waarde (NCW), levensduur, restwaarde en rentekosten worden meegenomen. Geeft meest zuivere antwoord qua beste rendement. Interne rentevoet (disconto waarbij de NCW gelijk is aan 0) N.B. Bij B2B marketing speelt Total Cost of Ownership een grote rol.

Break even analyse Eenvoudigste: Omzet = Kosten Veiligheidsmarge (procentuele marge boven break even afzet) Shutdown point (opbrengst kleiner dan differentiële kosten) Kritisch ordergrootte (omvang waarbij de order kostendekkend is)

Voorbeeld marge A. Marge = percentage van Inkoop, bijv. 45% 100% A. Marge = percentage van Inkoop, bijv. 45% V = 1,45 I en dus I = V / 1,45 = 0,689 V B. Marge is percentage van Verkoop, bijv. 45%: V = I / 0,55 = 1,81 I en I = 0,55 V 45% 55%