Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
De levenscyclus van een informatiesysteem
Welkom bij. Wat doen wij? Eén volledig geïntegreerde totaaloplossing.
Teststrategie Proces Keten Test
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V De IV-infrastructuur (vervolg)
Les 10: Systeembeheer In deze les hebben we het over systeembeheer, dit is het geheel van handelingen en methoden die tot doel hebben om een computerinfrastructuur.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Systems Engineering 24 april 2007.
SysAdvise Systems Engineering.
De informatievoorziening
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
Enterprise Resource Planning (ERP)
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De kwaliteit van de informatievoorziening
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
De kwaliteitsborging binnen de IV-functie (op basis van ISO 9001)
Productgerichte planning Wijzigingsbeheer
Prince2 Componenten.
IIM Information Infrastructure Management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Hoorcollege SDM1 Capability Maturity Model
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Business Marketing Management
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Business Intelligence
Dinsdag 12 december 2006 Onderwerpen Avond 4:
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
ASL 2 Een dynamisch framework
Welkom bij Engineering! Rudie van den Heuvel. Engineering Elektrotechniek Embedded Systems Engineering Industrieel Product Ontwerpen Technische Bedrijfskunde.
SWIC Samenwerkingsverband Waterveiligheid in Control Directeurenoverleg op 8 februari 2016 Samen op weg naar geaccepteerde kwaliteitsborging en samenwerking.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Business Process Management
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening 4.3 Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening

IKZ van het gebruik van de IV-infra Terug te voeren op IKZ binnen het betreffende bedrijfsproces

IKZ binnen de algemene processen van de IV-functie Terug te voeren op algemene principes van IKZ

Een integraal groeimodel voor IV-ontwikkelorganisaties Optimaliserend Beheerst Gedefinieerd Herhaalbaar Initieel Het Capability Maturity Model (CMM) van Watts Humphrey, Software Engineering Institute

Het Capibility Maturity Model - 1 Initieel Ad hoc / chaotisch Geen vaste procedures, geen kostenschattingen, geen projectplannen Geen controle op naleving van procedures, tools niet goed geïntegreerd, zwak configuratiebeheer Herhaalbaar Intuïtief Proces afhankelijk van individuen Basis-projectbeheersing en -controle Sterk in herhaling van zelfde soort werk Risico’s bij nieuwe uitdagingen Geen raamwerk voor verbetering Bron: W. Humphrey

Het Capability Maturity Model - 2 Gedefinieerd Kwaliteit Gestandaardiseerd en gedocumenteerd ontwikkel- proces Nadruk op realisering van vooraf bepaalde functionaliteit binnen tijd en budget Beheerst Metingen Procesmetingen en database met meetresultaten Procesbeheersing op basis van kwaliteitseisen en -normen Optimaliserend Systematische en continue kwaliteitsverbetering Kwantitatieve terugkoppeling voor procesbe- heersing en inovatie Bron: W. Humphrey

Groeien volgens het CMM: Software Process Improvement (SPI) Optimaliserend Procesbeheersing Beheerst Procesmeting Gedefinieerd Procesdefinitie Herhaalbaar Basis project- beheersing Initieel Bron: W. Humphrey

Vormen van kwaliteitszorg binnen de CMM-fasen Initieel - Herhaalbaar Kwaliteitsinspectie Gedefinieerd Kwaliteitsborging Beheerst Kwaliteitsbeheersing Optimaliserend Integrale kwaliteitszorg (+ doorvoerregeling terug)

“Industrie-”standaarden SPICE (Software Process Improvement and Capability dEtermination) ISO-standaard in ontwikkeling

Het KPMG-groeimodel voor de IV-functie Business gericht Pro-actief partnership Klant gericht Produkt flexibiliteit Pre- ventief Prioteits- Klantniveau- Kwaliteits parameters en proces metingen telling beheer Service gericht Kosten/baten; Volume flexibiliteit Incident en probleem Integraal, Diensten- kennisopbouw verbijzonderd niveau- Methoden en technieken beheer Beheersings gericht Logistieke planning en controle Registratie en controle Partieel Diensten- geintegreerd overeenkomst Stabiel proces Technologie gericht Operationeel, technisch Re-actief, informeel Gefragmenteerd Basiscontrole Ad hoc, informeel Exploitatie Incidenten- en problem- Wijzigings- beheer Diensten- niveaubeheer Ontwikkeling en Onderhoud beheer De volwassenheid van de processen bepaalt het mogelijk niveau van dienstverlening

Het EFQM-groeimodel toegepast op de IV-functie Business gericht Totale zorg voor kwaliteit Klantgericht Keten-georiënteerd Servicegericht Systeem-georiënteerd Beheersingsgericht Proces-georiënteerd Technologie gericht Product-georiënteerd

Het EFQM-groeimodel toegepast op de IV-functie (Integrale kwaliteitszorg) Totale zorg voor kwaliteit (Externe kwaliteitsborging) Keten-georiënteerd (Interne kwaliteitsborging) Systeem-georiënteerd (Kwaliteitsbeheersing) Proces-georiënteerd (Kwaliteitsinspectie) Product-georiënteerd