2. Strategieontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het maken van een PR/Marketingplan
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Opdracht Strategieontwikkeling
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Les 1 M&O.
strategie als een proces
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
Marketingplanning en strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Marketing voor verkeerskunde
Doelen Soorten vormgeving.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
Commercieel beleid en recht
College 2 Marketingomgeving
International Business Adviser
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
50.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Internationale handel
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

2. Strategieontwikkeling Belang: Duurzaam lucratieve markten benaderen met gewilde producten via beste distributiekanalen tegen de beste prijs. Kenmerk: eerst de goede dingen doen, dan de dingen goed doen

Marketingplanning Analyse Planning Uitvoering/implementatie Controle/bij sturen

Kansen en Bedreigingen Missie en Visie Interne Analyse Sterkten en Zwakten Externe analyse: Kansen en Bedreigingen Missie en Visie Uitgangssituatie SWOT, confrontatiematrix Issues, Centrale probleem, vaststelling strategische kloof strategische opties Keuze maken Segmenteren, targeten, positioneren (STP) Marketing plan, MM uitwerken Uitvoeren Controle/evaluatie Afnemers (behoeften, wensen) Bijsturen/feedback

Voordelen van planning men (management en medewerkers) gaat systematisch vooruit denken betere coördinatie intern er ontstaat controle mogelijkheid beter voorbereid op veranderingen in markt, concurrentie etc. alle aspecten kunnen tijdig overzien worden en er kan geanticipeerd worden (dus inkoop-, productie- financiële-, personeels-, marketingplanning)

Planningshorizon Strategisch 3 a 5 jaar, denken in scenario’s (what if ....) Tactisch, 1 jaar, operationele concrete plannen Operationeel, dagelijks, wekelijks, maandelijks Horizon voor oliemaatschappij is anders dan voor .com bedrijf.

Planningshorizon (historie) Strategic Issue Management (Ansoff): vanaf 1900: budgetteren, het verleden herhaalt zich vanaf 1950: lange termijn planning, trends zetten door vanaf 1965: strategische planning, ontwikkelingen voorspellen vanaf 1975: strategisch management, dynamisch inspelen op kansen en bedreigingen van omgeving Mintzberg: Planning = analyse Strategie = synthese, dus strategische planning is onzinnig

Niveaus in strategie Concernstrategie (missie, concern organisatie, overname, synergie) Ondernemingsstrategie, of SBU of divisie of product (groeistrategie, concurrentievoordeel) Marketingstrategie (operationeel, marketingmix ter ondersteuning hogere doelen) Aanpak kan zijn: top-down (goals-down, plans-up), of bottom-up

Doelen Doelen in ondernemingen (hoofdzakelijk): winst groei (omzet) continuïteit Doelen moeten SMART-PC zijn: Specifiek Meetbaar Acceptabel, draagvlak Realistisch Tijdgebonden Prioriterend Consistent

Marketing doelstellingen Onderscheid hierarchie: eerst strategische, dan tactische, operationele doelstellingen Onderscheid hoofd- / bijzaken Onderscheid oorzaken / symptomen Onderscheid korte/lange termijn doelen Eisen aan doelstellingen (NIMA): Haalbaar (R) Meetbaar (M) Consistent (S,A) Prioriterend (T)

Business definition Het Abellmodel, driedimensionaal plaatje Afnemersgroepen (b2b, b2c, jongeren, genieters, etc.) Afnemersbehoeften (one stop shopping, plezier, efficiency) Technologieën/producten (waarmee vervul je de behoeften) In welke PMT combinaties zijn we actief? Waarin kunnen we groeien?

Mission statement Waar staan we voor? Raison d’être Wat is onze meerwaarde voor onze afnemers? Van belang voor: Extern: Imago/reputatie/profilering Intern: sturing/richting/motivatie Mission Model van Ashridge: bestaansvraag, purpose; waarden, values concurrentiepositie en kerncompetenties, strategy gedragsconventies, behaviour standards

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Mede i.v.m. imago is MVO voor veel bedrijven de laatste tijd een must. MVO bevat terreinen: Sociaal Maatschappelijk (doe iets voor je omgeving, evt. met personeel, belast andere werelddelen niet, kinderarbeid, CO2 neutraal etc.) Milieuvriendelijk (opereer ecologisch verantwoord) Intern sociaal beleid (ARBO en antidiscriminatie etc. in de ruimste zin)

SWOT* analyse Extern/omgeving: kansen en bedreigingen DEPEST factoren (demografie, economisch, politiek/juridisch, ecologisch, sociaal, technologie); niet/nauwelijks beïnvloedbaar Intern: sterkten/zwakten FOETSJE factoren (financieel, organisatorisch, economisch, technologisch, sociaal, juridisch, ecologisch); stuurbaar/ beïnvloedbaar door bedrijf zelf * Strengths, weaknesses, opportunities, threats

SWOT analyse Intern Extern Sterkte Zwakte Kansen Uitbuiten/ groeien Verbeteren/ sterk maken Bedreigingen Verdedigen/ concurreren met sterkte Vermijden/ samenwerken/ overnemen Confrontatiematrix: conclusies trekken, wat is het centrale probleem/uitdaging?

Marketing strategie Modellen om de markt te benaderen: portfolio analyse (Boston model) groeistrategieën (Ansoffmodel) concurrentiestrategieën Porter groeistrategie Kotler Uitgangspunten: groei realiseren schaalvoordelen bij groei

Boston model, portfolio analyse Hoog 10% Star Questionmark Laag Cash cow Dog Marktgroei/ Relatief Marktaandeel 10x 1x 0,1 x

Strategieen o.b.v. Boston Er is geen eenduidige relatie tussen de kwadranten en een voorkeursstrategie. NIMA Lexicon schrijft niks voor. Kernstof A beschrijving als onderstaand. ?: build met zware investeringen om naar * te groeien; divest als het vooruitzicht niet waargemaakt wordt/kan worden *: hold om de * positie vast te houden, maar dat vereist investeren vanwege de groei; soms build genoemd om de groei bij te benen Cow: Principieel harvest/milk als de vooruitzichten minder zijn, dus niks meer investeren wel cashen. In de praktijk meestal Hold om positie vast te houden. Dog: Primair afstoten/divest bij slechte vooruitzichten. Maar ook wel Harvest/oogsten als de vooruitzichten stabiel zijn (Pepsi), echter wel goed de vooruitzichten monitoren. Berekenen relatief marktaandeel: De grootste / de tweede (getal > 1) De overigen / de grootste (getallen < 1) Alleen de grootste zit in een linkerkwadrant

Boston model, kenmerken Doel: evenwicht in portfolio vanwege verschillende financieringsbehoeften binnen concern of grote SBU en aandacht voor nieuwe producten (van ? naar *) want: Marktgroei eist meestal financiering (negatieve cashflow) Groot marktaandeel levert meestal financiering (positieve cash flow) Levenscyclus producten beperkt Voordeel: eenvoud Beperkingen model: groei leidt niet altijd tot schaalvoordeel (diensten bijv.) synergie, andere factoren dan marktgroei en marktaandeel worden niet meegeteld

Voorbeeld Markt groei 6% kamers relatief markt aandeel Accor 235.205   kamers relatief markt aandeel Accor 235.205 3,20 Best Western 73.455 0,31 Interc.Hotels 72.273 0,30 Louvre Hotels 60.730 0,26 Hilton 53.154 0,23 Sol Melia 43.083 0,18 Tui 40.377 0,17 Choice 34.794 0,15 Marriott 29.722 0,13 NH Hotels 28.037 0,12 Markt groei 6%

Ansoffmodel voor groei Product Markt Bestaande producten Nieuwe producten Bestaande markten Markt-penetratie (risicoloos) (meer frequentie=marktver-dieping / soorten gebruik = marktverbreding) Productontwikkeling (innovatie, merk, varianten, verbetering) Nieuwe markten Markt-ontwikkeling Diversificatie (hoog risico); eventueel concentrische diversificatie

5 Krachtenmodel van Porter, Het 5 krachtenmodel van Porter (naast de al bekende concurrentie niveaus): Interne concurrentie: er zijn krachtige concurrenten in dit segment dreiging nieuwe toetreders dreiging substituut producten onderhandelingskracht afnemers onderhandelingskracht toeleveranciers Leidt tot conclusie over aantrekkelijkheid van de markt.

4 Concurrentie strategieën van Porter costleadership (zo goedkoop mogelijk produceren, schaalvoordelen) differentiatie, onderscheiden van producten van de concurrentie, zorg voor USP focusstrategie costfocus, kostenvoordelen op één niche differentiatie focus, niche marketing Als je niet kiest raak je “stuck in the middle”. Theorie van Sheth en Sisodia (2002): The rule of three: er zijn in elke markt 3 dominante generieke spelers met marktaandeel van >>10% en oneindig veel nichers met een marktaandeel van << 5%. Wie als 4e groter dan 10% wil groeien raakt stuck in the middle. http://www.managementsite.nl/10596/marketing/stop-meer-marketing.html#comment-10688

Groeistrategieën Kotler Intensieve groei: overeenkomstig marktpenetratie, productontwikkeling en marktontwikkeling volgens Ansoff integratieve groei: horizontaal: overname/fusie van concurrenten verticaal overname/fusie achterwaarts (richting producent) voorwaarts (richting consument) diversificatie; vergelijk met diversificatie volgens Ansoff, maar Kotler gaat uit van verwantschap en dus synergie met huidige activiteiten

Strategieën t.a.v. marktpositie Marktleiders: (vaak bijziendheid/marketing myopie), leider blijven, groei, positie verdedigen door a. innovatiestrategie b. versterkingsstrategie c. destructiestrategie Marktuitdagers: frontale aanval (¨promotie, prijs, distributie, vergelijkende reclame), flankaanval (op zwakke plekken leiders), omsingelen Marktvolgers: me-too beleid, blijft altijd tweede of derde partij. Market nichers: specialisatie op product, kwaliteit, service, assortiment, plaats, klanten

Model marketingplanningsproces Visie, missie Uitgangssituatie Afnemers (behoeften, wensen) Bepaling werkterrein, business definition Abell, businessscope, vaststellen missie Omgevingsanalyse (SWOT, intern: sterkte/zwakte, extern: kansen bedreigingen), confrontatiematrix Centrale probleem vaststelling, strategische kloof Marketing doelen Strategische opties Keuze maken Marketing plan, segmenteren, targeten, positioneren (STP) MM uitwerken Uitvoeren Controle/evaluatie Bijsturen/feedback