Activerende werkvorm (awv):

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Op zoek naar een vervolgopleiding Gineke Boven Oktober 2012.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Voorlichting opleiding
Praktische zaken Tineke Choi MSc studieadviseur.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 6.
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Introductie Peter Wagelmans
Workshop Onderzoeksontwerp
VAN EEN LEERTEAM KOMT EEN LEERTEAM !!
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Van doelen naar reflectie
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Economie in de bovenbouw
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
Ster van Succes.
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Visie & Strategie.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Vrijwilligersbeleid HC Zwolle 17 november Vrijwilligersbeleid - Inleiding Een club draait op haar vrijwilligers. Dat geldt zeker voor een grote.
Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk
6 stappen in Risico management
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Stellingwerfcollege voorlichting decanaat.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Functiewaarderen workshop OOP
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Talent in Ontwikkeling
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Welkom op het Maurick College
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Reken je (niet) rijk.
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Talent in Ontwikkeling
Kennis delen.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Welkom op het Maurick College
Business School Handels- en Administratieve opleidingen
De juiste route naar het juiste doel
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Presentatie bedrijfsplan
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
INFOAVOND VWO-5 Welkom op het.
Transcript van de presentatie:

Activerende werkvorm (awv): Management & Organisatie 16 november 2011 Activerende werkvorm (awv): Besluitvorming en studiekeuze Drs. G.P. Melker

1. Agenda en introductie Agenda Agenda en introductie Leerdoelen van het werkcollege Theorie besluitvorming Studiekeuze: hoezo een probleem?

1. Agenda en introductie Loopbaanmanagement van managers is mijn voornaamste aandachtsgebied. Student (assistent) Vrije Universiteit van 1994 tot en met 1999 Bedrijfskundige economie en winnaar scriptieprijs in 1999 Specialisatie Management & Organisatie en onderwijs (oriëntatie op het leraarschap) Eerder senior-adviseur bij eigen adviesbureau Nu universitair docent Management & Organisatie op de VU (opleidingen Economie & Bedrijfseconomie en Bedrijfskunde) Auteur 250 Managementbegrippen (Noordhoff) en Strategie maakt het verschil (Mediawerf) en Bouwstenen van Management en Organisatie (Concept) Tevens docent bij Nyenrode (Accounting-opleiding) en IBO (Instituut voor Bedrijfskunde)

2. Leerdoelen van het werkcollege Niets zo praktisch als een goede theorie! De belangrijkste leerdoelen van dit werkcollege zijn:   Kennis opdoen op het gebied van besluitvorming Het vertalen van deze kennis in praktisch toepasbare oplossingen Kennis maken met een activerende werkvorm (awv) op de Vrije Universiteit Deze awv lijkt sterk op een (interactieve) activerende werkvorm (awv) zoals we die geven binnen de Bacheloropleiding Economie en Bedrijfseconomie.

3. Theorie besluitvorming Besluitvorming is het proces dat zich in achtereenvolgende fasen voltrekt vanaf het moment dat informatie ter beschikking komt die op een mogelijk probleem wijst totdat een gekozen oplossing wordt uitgevoerd. Het fasenmodel van het besluitvormingsproces geldt voor alle beslissingen. Het besluitvormingsproces bestaat uit vier hoofdfasen (vrij naar Keuning en Eppink, 2008): informatie- impuls stellen van het probleem ontwikkelen van alternatieven Bepalen van de keuzecriteria maken van een keuze = beslissen Problemen verschillen steeds qua aard, omvang en complexiteit; de aanpak is in principe echter voor alle problemen hetzelfde!

3. Theorie besluitvorming Fase 1: Het stellen van het probleem Wat is een probleem?

3. Theorie besluitvorming Fase 1: Het stellen van het probleem De eerste fase is gericht op het analyseren van het probleem. De daarop volgende fasen zijn gericht op probleemoplossing. Een probleem kan worden omschreven als: elke feitelijk (of verwachte) afwijking van de gewenste situatie. "Ik moet voor een opleiding en een universiteit kiezen maar het probleem is dat ik nog niet weet voor welke universiteit en welke opleiding!"

3. Theorie besluitvorming Fase 2: Het ontwikkelen van alternatieven Pas als de eerste fase van het besluitvormingsproces is afgesloten met het formuleren van een duidelijke en zo volledig mogelijke probleemstelling, kan worden gekeken hoe het probleem kan worden opgelost. Daarbij gaat het met name om: Creatief vermogen Sfeer van openheid Bijvoorbeeld: brainstorming

3. Theorie besluitvorming Fase 3: Bepalen van de keuzecriteria Voordat een keuze kan worden gemaakt uit de alternatieven moeten de alternatieven worden gerelateerd aan een of meerdere keuzecriteria. Op grond van welke criteria wordt de keuze gemaakt? Voorbeeld: Prijs van een machine Economische en technische levensduur Afschrijving per jaar Onderhoudsgevoeligheid Gebruiksgemak Stroomverbruik Milieuvriendelijkheid Vervolgens wordt aan elk criterium een weging en een waardering gekoppeld. Op deze manier ontstaat de beslissingsmatrix!

3. Theorie besluitvorming Fase 4: Het maken van een keuze Een beslissingsmatrix ziet er steeds als volgt uit.

4. Studiekeuze: hoezo een probleem? Fase 1: Het stellen van het probleem Ook de keuze voor een universiteit is een (luxe)probleem. Hier kunnen we de theorie over besluitvorming gebruiken. Stel: je kiest voor de studie Economie (natuurlijk een goede keuze!) aan een Nederlandse universiteit, maar nu is het probleem dat je niet weet aan welke universiteit je Economie wilt gaan studeren.

4. Studiekeuze: hoezo een probleem? Fase 2: Het ontwikkelen van alternatieven Waar kun je Economie studeren? Universiteiten: Vrije Universiteit ... …

4. Studiekeuze: hoezo een probleem? Fase 3: Bepalen van de keuzecriteria Op grond van welke keuzecriteria neem je de beslissing? Criterium 1 Criterium 2 Criterium 3 ... Hoe zwaar weegt elk criterium en hoe scoort de Vrije Universiteit op dit criterium?

4. Studiekeuze: hoezo een probleem? Fase 4: Het maken van een keuze In ‘Gewoon bijzonder’, een uitgave uit 2001, wordt de griffioen omschreven als een beest: half leeuw, half adelaar. ‘Met alle vier de poten stevig op de grond van het heden strekt het alert de vleugels, gereed om uit te vliegen, op zoek naar nieuwe uitdagingen. Maar voor het op de vleugels gaat, richt de scherpe blik zich nog even op het verleden, op wat daarin goed was.’ De enige juiste keuze!!!