1.3: Tand om tand of zachte hand

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6.1: De macht van de media Planning SE Nakijken Intro HC
Advertisements

Democratie en dictatuur
7.1: Van de wieg tot het graf
7.1: Van de wieg tot het graf
Politieke partijen en populisme
4.1: Het parlement is baas boven baas
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Is de rechtsstaat in crisis?
Havo week 44/2010.  Doel: Problemen van de rechtstaat verkennen.  Veranderende regels.  Grondwet.  Discussiepunten in rechtstaat  Actualiteit  Opdrachten.
Ik consumeer, dus ik besta Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College 4.
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Introductieles: politiek
2.1 zit er een dokter in de cel?
2.3 De pet past ons allemaal Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
De pluriforme samenleving
4.1: Het parlement is baas boven baas
Introles: Opstarten + intro:
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
10.2: Geschiedenis van de pluriforme samenleving
6.2: Naar een Verenigde Staten van Europa
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Wie heeft het meeste te zeggen? Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
8.2 en 8.3: solidariteit en arbeid Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Regels zijn regels.
Planning 5.5 Binnenkomst Intro: -Deze les 5.5 (Blz. 144 t/m 147) Blz lezen Maken opgaven. Klaar daarmee? Dan ga je nakijken of leren Afsluiting.
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 2.4 Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
2.2 Grondbeginselen van de rechtsstaat
Wat gaan we vandaag doen?
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
Programma Nakijken opdracht 2, 3, 8 en 12 Stukje herhaling
2.2 Pak de boef dan, als je kan
Hoofdstuk 3 Inleiding Recht
3.1 Roep om harde rechtsstaat via de media
: kloof tussen burger en politiek
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Les 5 – Goed doen 2.0.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
8.2 en 8.3: solidariteit en arbeid Nakijken (inleveren) Intro HC HW.
4.1: Het parlement is baas boven baas
Wie heeft het meeste te zeggen?
1.3 Tand om tand of zachte hand Vergelijking Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
2.3 De pet past ons allemaal Nakijken (2.2) Intro HC Opdracht Opdracht bespreken HC: 3.2 kort Huiswerk.
2.1 zit er een dokter in de cel? Nakijken (ook vorige les) Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
8.1: Eigen schuld, dikke bult? Overzicht Intro HC Opdracht.
Politieke partijen en populisme
Tijd van pruiken en revoluties,
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
7.3: Trampolinebed of hangmat?
: de media & Europa Nakijken Lang HC Debatspel / begrotingsspel Huiswerk.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
Deze les: Uitleggen rechtsstaat Maken opdrachten.
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Privacy en Big Data Bart van der Sloot.
Privacy als grondrecht
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

1.3: Tand om tand of zachte hand Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk 5 min Begin: Absenten. Deel studiewijzers uit. Wat gaan we doen deze les. 15 nakijken: Wees duidelijk over aantekeningen en controle daarvan! – vraag in dit geval terug over vorige les! 5 intro: goed nabespreken 15 HC: stof par 1.1 20 opdracht 10 nabespreken 10 huiswerk

Nakijken Ik controleer aantekeningen en huiswerk Steekproefsgewijs Als ik rondloop bespreken jullie samen de antwoorden op het huiswerk Als iets niet duidelijk is behandelen we dat samen Hw = 2 en 5 Ook opdracht waar ze staan in bron 7 bespreken!!!!!

Intro http://www.youtube.com/watch?v=SUHYoSneNQE Dilemma vrijheid en veiligheid komt hier al mooi aan bod.

HC: Tand om tand of zachte hand Drie visies op de ideale staat De vrije samenleving (alleen rechten) De totalitaire staat (alleen plichten) De rechtsstaat Drie visies op het strafrecht in een rechtsstaat Strafrechtverharders (harde aanpak) Strafrechthervormers (milde aanpak) Strafrechtafschaffers (geen strafrecht)

HC (2) Drie moeilijke keuzes Criminaliseren of decriminaliseren Criminaliseren = iets strafbaar maken Decriminaliseren = iets legaal maken Voorbeeld: drugs Vrijheid of de big brother samenleving Harde hand: vrijheid inleveren om veilig te zijn Hervormers: Veiligheid groeit niet door vrijheid in te leveren Straffen of heropvoeden Wat is het doel van je straf? vergelding of resocialisatie Per keuze de drie visies uitlegen Strafrechtafschaffers: Decriminaliseren Vrijheid want agenten zijn eerder bedreiging van vertrouwen in de rechtsstaat Dading (dader en slachtoffer komen er samen uit zonder dwang

Dilemma: veiligheid VS privacy Kies in groepjes van 3 een gebouw. Schrijf zelf een plan om het gebouw veiliger te maken, zonder dat mensen zich zo in hun vrijheid aangetast voelen dat ze er niet meer willen komen. Schrijf het plan nu vanuit de visie van de strafrechtverharders, de strafrechthervormers en de strafrechtafschaffers. De bedreigingen voor de objecten zijn logischerwijs: een kroeg (knokpartijen en aanranding) bij een vliegtuig (terroristische aanslag voorkomen en storing van de radioapparatuur door bijv mobieltjes voorkomen) en bij een universiteit (schietpartijen zoals in de VS, en knokpartijen). Bij de bijenkorf diefstal en ook knokpartijen en schietpartijen. Terrorisme kan voor een extra dimensie zorgen in dit spel.

Huiswerk Opdracht: 1, 9 en 10 (blz 14 en 15) Ik controleer de volgende les altijd steekproefsgewijs of je het gemaakt hebt, en of je aantekeningen gemaakt hebt!