Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Booker Music “Unchained melody”
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Sollicitatiegesprek.
Talenten boven water krijgen
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Een lessenserie van drie lessen
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Positionering van de workshop
Z I NNAI Wat kan jij concreet doen als Zin?Ja! ?.
Push for life!. Een man was ‘s nachts aan het slapen toen zijn kamer plots verlicht werd en God hem verscheen. De Heer zei hem dat hij een opdracht had.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Godsdienst
Geloven en nu….
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Geluid aan.
Afkomst, zoeken en vinden
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Deel anders, mijn organisatie
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
It-biografie. Denise Meijer 3k.
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie leidinggevenden 27/11/2012.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Ernesto Cortazar “Eternal Love Affair”
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Woordenschat groep 5 Thema 2 Les 2
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Volksuniversiteit Zwolle
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie medewerkers- 26/11/2012.
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
En toen was het voorbij Vraag jij je nooit af wat mensen moeten denken net voor dat ze een ongeluk krijgen of zelfmoord plegen Hier kun je proberen om.
VERSTERK WAT WERKT.
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector

Psychologieles 7 lesweek 7
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Voelsprieten Informatieavond
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Talent in Ontwikkeling
DA dag april 2016.
LOB Waar ben je trots op?.
Vergadering Personeelsdienst
Transcript van de presentatie:

Hoe herken je talent van je medewerkers en zet je hen aan om zich te ontwikkelen? Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je? Waarvoor mag men je altijd bellen? Blijkt niet zo eenvoudig om te zeggen waar je goed in bent – kan door ‘groene momenten’

Vandaag, gisteren, vorige week… Herinner je een activiteit op je werk, die je met plezier deed. Haal die gebeurtenis weer levendig in gedachten. Wat deed je? Waarom deed je dat? Wat was je gevoel daarbij? Tot welke resultaat leidde jouw werk toen? Ik voelde me sterk toen… Een groen moment kan wijzen op de inzet van een talent.

Had het te maken met de taak zelf? Met het doel van de taak? Vertel elkaar over de gebeurtenis. Probeer ‘te zien’ wat de ander vertelt. Zoek samen uit waarom jij deze activiteit uitkiest als iets bijzonders. Had het te maken met de taak zelf? Met het doel van de taak? Met de mensen waarmee je samenwerkte? Met de omstandigheden waarin je werkte? Voorbeeld van een buurpraatje – talent moet immers gedeeld worden.

Talentgesprek Denk aan succeservaring – kies moment In duo – telkens 5 min ander bevragen Na 5’ : noteer elk in 1 woord talent (nog niet laten zien) 5’: welk talent heb je bij jezelf/de ander ontdekt? korte uitwisseling Doelstelling: talentgesprek oefenen (rol coach) Open geest Stel vragen Wees nieuwsgiering Vraag door naar talent Andere mogelijkheden: Talentgesprek onder medewerkers Medewerkers houden gedurende week ‘groene’ en eventueek ook ‘rode’ momenten bij en kiezen de meest opvallende/die waar ze meest trots op zijn, of die waar ze met meest plezier aan denken … Talent ontdekken en laten ontdekken

Maximale Tevredenheid Medewerker Maximale Bijdrage Medewerker DUURZAAM ENGAGEMENT Persoonlijke Aspiraties Organisatie Objectieven Maximale Tevredenheid Medewerker Maximale Bijdrage Medewerker Lage Performantie, Gedisconnecteerd … Retentie problemen, Burnout, … Presenteïsme, … Dit is taal om ingang te vinden in managementorgaan: start = organisatieobjectieven (best helder & afgelijnd) Persoonlijke aspiraties: bedoeling is deze ook helder en afgelijnd te krijgen (niet wollig) Als je kijkt waar mensen zich bevinden in matrix – nagaan hoe dit komt, hoe ze zich daarbij voelen, wat er eventueel kan veranderen Stap naar duurzaam engagement: niet naïef, niet iedereen raakt bovenaan de ladder (wil bovenaan de ladder geraken), maar als iedere medewerker een klein trapje hoger, boeken we al veel vooruitgang © Blessing & White Managing Personal Growth 5

Andere manieren om talent te ontdekken: -

Hoe nog? Op welke manier zou je nog talent kunnen ontdekken? Talentenwerkboek: http://www.agoweb.be/dmp/printFLO/preferences/Clients/5/assetFlo/files/961601845281.pdf Atypische vragen stellen Tekening per persoon Waarvoor hebben we x nodig in ons team? Positieve roddel Wat zouden we missen als X niet meer in ons team zit?

Talent – waarover gaat het? (Goed Kunnen + Gra ag Doen) Talent in Beweging:___________________________ x Toegevoegde Waarde Microniveau: persoon zelf, (Werkomgeving + Ondersteuning ) Meso: team/leidinggevende/collega’s en Macro: organisatie/maatschappij

zoveel mogelijk vormen van ontwikkeling MAAR: je kan ontwikkeling niet dwingen – WEL: rol van LG om regelmatig op te attenderen – mw uit te dagen

Belang van de context Talent  functie – hoe zit het daar mee? http://www.youtube.com/watch?v=xc9iOPKi5i8

Rol leidinggevende Kaartjes i-talento

begin eraan! Probeer kleine haalbare stappen te zetten, je zal zien dat meer mogelijk is dan je op eerste zicht denkt.