Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Hoe ontstond dit initiatief ?
10 tips voor een gouden start Groeitips
Business Marketing Management
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Een (gans)andere kijk op ... high performance
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Business Marketing Management
Facility management en inkoop
Les 1 M&O.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Business Marketing Management
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Schitterende Organisaties®
1 Samenwerking in de keten Toegevoegde waarde of illusie ?
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
International Business Adviser
Nike Supply Chain Management
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Dienstenmarketing Week 4.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
JAN HOLSAPPEL.
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Transcript van de presentatie:

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Ontwerp van een waardecreërende organisatie Een waardecreërende organisatie bestaat uit –door de klant gedefinieerde waarde, vastgesteld op de interactiemomenten met de klant –de procescompetenties die nodig zijn om die waarde te kunnen realiseren (bijv. processen als productontwikkeling en logistiek) –de infrastructuur die nodig is ter ondersteuning (bijv. organisatiestructuur en technologie)

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Rol van marketing Marketing op ondernemingsniveau –intern pleiten voor de klant –analyse van marktstructuren als input voor strategische planning –positionering in het waardenetwerk –ontwikkeling van de marketingfunctie –strategische samenwerking Marketing op SBU-niveau –marktsegmentatie, doelgroepselectie, positionering –ontwikkelen van de waardepropositie –ontwikkelen van samenwerkingsstrategieën Marketing op tactisch niveau –traditionele rol van marketing (4 P’s etc.)

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Implementatie Implementatie van een waardecreërende organisatie vereist –veranderen van kennis en houdingen –aanleren van nieuwe vaardigheden –creëren van de juiste infrastructuur –combinatie van succesvol kortetermijnproject en langetermijn- visie Implementatie van strategie –sterk verbonden met formuleren van strategie

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Marketing en R&D (1) Belangrijkste functies betrokken bij productontwikkeling Diverse problemen –inzichtsproblemen: men realiseert zich niet dat goede samenwerking essentieel is –waarderingsproblemen: men heeft geen of weinig waardering voor elkaar –communicatieproblemen: door gebrek aan communicatie en vakjargon –capaciteitsproblemen: onvoldoende tijd voor samenwerking

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Marketing en R&D (2) Marketing over R&D geen interesse in kosten verstopt in laboratorium bij klanten uit de buurt houden willen dat klanten zich aanpassen kijken niet naar concurrenten en concurrentievoordeel inflexibel en conservatief houden zich niet aan planning alleen interesse in technologie zijn nooit klaar met product- ontwikkeling R&D over Marketing willen alles zo snel mogelijk onrealistisch en beloven wat ze niet waar kunnen maken kijken alleen naar klanten die niet weten wat ze willen veranderen productspecificaties voortdurend maken slechte voorspellingen ongeduldig en altijd haast geen verstand van technologie willen product zo snel mogelijk introduceren

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Marketing en R&D (3) Veel gebruikte oplossingen –betrek beide afdelingen vanaf het begin bij productontwikkeling –stimuleer gezamenlijke activiteiten (zoals klantenbezoeken) –zet de afdelingen dicht bij elkaar –stimuleer informele contacten –gebruik beloningssystemen die de bijdragen van beide partijen erkennen –train R&Ders in marketing en marketeers in technologie

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Marketing en overige functies Veel afstemmingsproblemen met diverse bedrijfsfuncties –met verkoop over het benaderen van klanten –met productie over aanwending van capaciteit –met inkoop over in te kopen producten –met IT over gebruik van software –met financiën over berekenen van resultaat

Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv Afstemming en strategie Afstemming tussen bedrijfsfuncties is noodzakelijk voor het realiseren van de geformuleerde marketingstrategie Veelvuldig gebruik van multifunctionele teams Diverse rollen t.a.v. marketingbeslissing –verantwoordelijk –goedkeuring –advies –uitvoering –informeren