Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Handelingsgericht werken en de IB
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Reflectie-portfolio beoordelen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OUDERINFORMATIEAVOND
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Van beroepssituatie naar inlevermap
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
Studieloopbaancoaching
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Projectonderwijs in het HBO
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
VTB Technasium Vakcollege
Welkom op de Ouderavond klas 4
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Workshop ‘Competenties’
Informatievaardigheid bij INHolland
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Landschap beschermen en ontwikkelen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
© Copyright 2004 by ir. J. Ariens Duurzaam Bouwen week 11 Welkom bij Bouwkunde Onderdeel Duurzaam Bouwen.
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
moderniseren van het curriculum.
Professionalisering Medewerkers
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Studieloopbaanbegeleiding
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
De beoordeling van scripties en werkstukken
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Versterken onderzoek in HBO-curriculum en HBO-thesis Saxion Hospitality Business School als voorbeeld. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Even voorstellen Rienk van Marle Hoofddocent Onderzoeksmethoden r.s.f.vanmarle@saxion.nl Joris Verwijmeren Hoofddocent Onderzoeksmethoden & Thesis j.a.verwijmeren@saxion.nl Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Inhoud workshop Herontwikkeling curriculum Saxion HBS. Versterking competentie Onderzoek daarin. Rol onderzoek in Thesis. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Herontwikkeling curriculum HBS uitgangspunten Vergroting kwaliteit toetsen. Competenties zijn leidend bij(her)ontwikkelen toetsen. Herontwikkelen toetsen is uitgangspunt voor onderwijsherziening. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Herontwikkeling curriculum HBS - aanpak Ontwikkelen competentiekaarten voor 10 competenties, w.o. onderzoek. Toedelen competenties aan integrale toetsen. Ontwikkelteams ontwerpen per toets toetsplan, toetsmatrijs, instructie voor student en instructie voor beoordelaar. Pas nadat toetsen klaar zijn, wordt onderwijs ontwikkeld. Er is gekozen voor een achterwaartse herontwikkeling (dus propedeuse als laatste herontwikkelen). Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Kwaliteitsborging Alle toetsen worden becommentarieerd door de Toetsvaststellingscommissie. Tien kwaliteitsborgers bewaken de lijn van hun competentie door de opleiding heen. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Competentie onderzoek – oude situatie Twee modulen: Zes ECTS in jaar 2 (met focus op kwantitatief onderzoek) Zes ECTS in jaar 4 (met focus op literatuuronderzoek) Geen duidelijke koppeling aan eindtermen opleiding. Aansluiting modulen op elkaar is onduidelijk. Toetstechnische kwaliteit toetsen onder de maat. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Competentie onderzoek – nieuwe situatie Vier modulen: Drie ECTS in jaar 1 (kennismaking) Zes ECTS in jaar 2 (kwantitatief onderzoek) Zes ECTS in jaar 3 (kwalitatief onderzoek), als onderdeel van breed semester Zeven ECTS in jaar 4 (plannen en uitvoering thesisonderzoek) Literatuuronderzoek komt in elk leerjaar aan bod. Duidelijke koppeling aan eindtermen opleiding. Modulen sluiten duidelijk op elkaar aan. Hoge toetstechnische kwaliteit toetsen Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Competentie onderzoek – aanpak herontwikkeling Competentiekaart uitgewerkt Competentie uitgewerkt in vijf aspecten (controleerbaarheid, correcte uitvoering, bruikbaarheid, validiteit en betrouwbaarheid) Aspecten uitgewerkt in meetbare prestatie-indicatoren Competentiekaart is ontwikkeld door betrokken docenten onder begeleiding van experts van CITO. Hoofdlijnen leerlijn uitgedacht. Toetsen ontwikkeld. Onderwijs ontwikkeld. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Het Thesissemester – oude situatie Vijf toetsen: Drie ECTS Persoonlijke ontwikkeling Zes ECTS Literatuuronderzoek Negen ECTS Procesverslag Negen ECTS Productverslag Drie ECTS Eindgesprek. Geen duidelijke koppeling aan eindtermen opleiding. Aansluiting toetsen op elkaar is onduidelijk. Toetstechnische kwaliteit toetsen onder de maat. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Het Thesissemester – nieuwe situatie Drie toetsen: Drie ECTS Persoonlijke ontwikkeling Zes ECTS Verdediging Thesisvoorstel 21 ECTS Thesiswerkstuk. Duidelijke koppeling aan eindtermen opleiding. Aansluiting van toetsen op elkaar is duidelijk. Hoge toetstechnische kwaliteit toetsen. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Het Thesissemester – onderzoek Student schrijft eerst een plan van aanpak dat mondeling wordt getoetst op de competenties Communicatie en Onderzoek. Student schrijft onderzoek- en adviesrapport dat als werkstuk wordt getoetst op de competenties Communicatie, Onderzoek, Beleidsadvies en twee vrije competenties. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Het Thesissemester – borging begeleiding Uitgebreide semestergids. Instructie voor examinatoren. Onderzoeksdocent is beschikbaar voor extra begeleiding. Onderzoekstraining van begeleiders. Intervisie. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Het Thesissemester – borging beoordeling Gedetailleerd beoordelingsformulier. Instructie voor examinatoren. Tweede beoordelaar bewaakt objectiviteit bij toetsen. Onderzoekstraining van beoordelaars. Intervisie. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Vragen? Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren

Stellingen ‘Learning by doing’ is een essentieel uitgangspunt bij het leren onderzoek te doen. De ontwikkeling van toetsen dient vooraf te gaan aan de ontwikkeling van onderwijs. Uitgewerkte beoordelingsformulieren vergroten de betrouwbaarheid van de toetsing, maar dat kan ten koste gaan van de validiteit. Begeleiders van afstudeerders dienen te beschikken over een wetenschappelijk werk- en denkniveau. Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren