Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Expertmodule 3 Toetsanalyse / UT S&O en DAAD onderwijsadvies
Onze kernwaarden.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
STRATEGISCHE PLANNING
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Media en creativiteit Herfst les 7. Mindmapping Mindmapping is ontwikkeld door de psycholoog Tony Buzan. Hij paste mindmapping in een groter geheel van.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Onderzoeksvaardigheden
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Hoe bereid je lessen voor?
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Richtlijnen voor de casustoets
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Resultaten Accreditatie t/m najaar 2014
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Toetsing en toetsontwikkeling
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Studieloopbaanbegeleiding
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Zelfevaluatie GOK.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Transparantie over Toegang master
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013

Accreditatie (3) Oude stelsel, 6 onderwerpenNieuwe stelsel, drie hoofdpunten DoelstellingenWat beoogt de opleiding? ProgrammaHoe wordt dit gerealiseerd? Inzet personeel Voorzieningen Interne kwaliteitszorgWorden de beoogde doelstellingen ook echt behaald? Gerealiseerd niveau Heldere leerdoelen Toetsing en beoordeling (toetsbeleid opleiding) Beoordeling afstudeerwerk

Deze bijeenkomst Verbeteractie t.a.v. – Formulering leerdoelen – Aanvulling vakbeschrijving – Aanscherping toetsing en beoordeling

Leerdoelen formuleren (1) Waarom belangrijk? Voor docent: – Bepalen wat er bereikt moet worden – Vaststellen in welke mate dit gelukt is – Bepalen van te gebruiken werkvormen Voor student: – Heldere verwachtingen Voor collega-docenten: – Duidelijkheid over voorkennis

Leerdoelen formuleren (2) Leerdoel = concrete beschrijving van aantoonbaar gedrag na afloop van het gevolgde onderwijs. ± 5 tot 10 per vak Onderdelen: – Gedrag: wat laat de student zien? (welk niveau?) – Inhoud: op welke inhoud wordt dit toegepast? – Condities: onder welke condities? – Norm: welke minimumprestatie is nog succesvol?

Leerdoelen formuleren (3) Na afloop van het vak kan de student … Verschillende niveaus: – Kennis (noemen) – Begrip (verklaren) – Toepassing (oplossen) – Analyse (afleiden) – Synthese (ontwerpen) – Evaluatie (kritisch beoordelen)

Toetsen en beoordelen Toetsing = meten in welke mate de student de leerdoelen van het vak beheerst Toetsing: het geheel aan toetsen binnen een vak. Leerdoelen Toetsing Werkvormen

Kwaliteitseisen v. toetsing Validiteit Meet je wat je werkelijk wilt meten? Toetsmatrijs / Testplan Betrouwbaarheid Geeft de toets betrouwbare meetresultaten? Beoordelingsmodel / -criteria Transparantie Helderheid voor de student Bb, instructieblad, peer review

Testplan LeerdoelToetsvorm (of toetsvraag) NiveauWeging Na afloop van het vak kan de student … OpdrachtToepassen30% Na afloop van het vak kan de student … Tentamen (vraag 1 – 5) Kennis en inzicht 20% Na afloop van het vak kan de student Tentamen (vraag 6-9) Analyse30% Enz.………

Beoordelingsplan Hoe kom je tot de beoordeling van het ingeleverde werk? Staat dit zodanig op papier dat … – Een collega-docent hiermee kan nakijken? – Een 5.4 student overtuigd kan worden?

Cesuurbepaling Laagst / hoogst te behalen cijfer? Zak / slaag grens: – Wat is nog net voldoende? – Wat net niet meer? 5.5